Archief - Telenetmodem + Eigen router voor USB printer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

caryntjen

Legacy Member
We zijn verhuist en daarbij hoorde een upgrade van Telenet internet naar een Telenet Shake voor internet (Fibernet 40), telefonie en digitale tv. Vroeger moesten we via onze eigen router gebruik maken om zo draadloos op het internet te kunnen surfen. Nu met de nieuwe modem die Telenet heeft geïnstalleerd is het niet nodig dus wordt de router overbodig. Behalve voor mijn printer. Mijn router is een USRobotics Wireless MAXg Router (USR5465) en daarbij zit een usb poort om mijn HP PSC 1410 op aan te sluiten. Hierdoor kan ik 'draadloos' printer.

Maar sinds de nieuwe modem van Telenet wilt mijn router geen connectie maken met het internet, waardoor ik natuurlijk niet draadloos kan printen :). De router is natuurlijk verbonden met de modem/router van Telenet.

Swat ik heb natuurlijk eerst wat gegoogled en geprobeert om statische ip enzo te proberen, was gefaald waardoor ik eerst niet op mijn router kon omdat de standaard gateway verdwenen was. Swat na veel zoeken kan ik terug op de router (:applause:); nu vroeg ik mij af hoe ik dit kan oplossen. (Mss deed ik ook iets verkeerd).

En ik ga er vanuit als mijn router het Internet detecteert dan zou het printen ook moeten lukken.

Alle suggesties/ervaringen zijn welkom :).

Alvast bedankt!

StrongSurvivor

Legacy Member
Probeer eens met de DHCP van je USRobotics uit te zetten en je kabel komende van de router van telenet niet in de WAN poort te stoppen, maar in gewoon in één van de vier andere netwerkpoorten.

caryntjen

Legacy Member
Het is niet gelukt. Om u een idee te geven qua instellingen er zijn volgende png's:
http://users.telenet.be/Caryntjen/Lan.png
http://users.telenet.be/Caryntjen/Internet.png

(Had al eens gezorgd om de DHCP uit te zetten in combinatie met Static IP. Hierdoor verkreeg de router geen Standard Gateway waardoor ik er niet bij kon. Oplossing hiervoor was wel mijn pc een Static IP te geven.)

Bij Internet zijn er nog meerdere opties zoals:
Clone Mac Adress
Static Routes
Dynamic DNS

[En voor de volledigheid: het is wel degelijk zo: Straat->Telnet Modem->Mijn Router->Printer]

Ok een beetje vorderingen gemaakt. Mijn router heeft nu een connectie met het internet. Ik heb er ook voor gezorgd dat het een statische IP heeft.

Nu lukt het printen nog niet. In mijn router heb ik de optie:
"Allow access to the print server from the Internet"

Remote printer location: "locatie".

Nu heb ik natuurlijk die locatie gebruikt om via Windows 7 een printer toe te voegen. Er kan geconnecteerd worden met de printer. En alles verloopt zoals normaal. Behalve komt de printer niet door.

Ik kan wel via mijn TelenetWifi mijn router instellen enzo. Dus dat is al een hele stap. Alles behalve het stomme printen.

Eigen doe ik dit voor de printer: Printer Toevoegen -> Netwerkprinter, ...->staat niet in lijst-> Een gedeelde printer op naam selecteren : "locatie invullen" -> Wachten tot verbinding is gemaakt juist merk en type selecteren en naam. Testpagina afdrukken ging niet, netals gewoon printen.

Exit

Legacy Member
omdat je met 2 routers zit ...

sluit uw router eens aan via een lan poort op die van telenet, niet via de de wan/internet poort op uw router.

caryntjen

Legacy Member
Exit zei:
omdat je met 2 routers zit ...

sluit uw router eens aan via een lan poort op die van telenet, niet via de de wan/internet poort op uw router.

Als ik mijn router een statische IP geeft is het geen probleem en kan ik verbinden met mijn router (via kabel). Printen lukt niet (DHPC server ingeschakeld).

Indien geen statische IP, geraak ik niet meer op de router.

Kabel van telenet zit in lan 1 van router. Niets aanwezig in lan.

sneax

Legacy Member
Steek uw printer in de usb poort van de modem/router van Telenet - gebruik uw oude router NIET. Werkt het dan?

Exit

Legacy Member
heb je de router via een lan poort verbonden?
als je via de lan verbind dan omzeil je de firewall van die router en maakt deze gewoon deel uit van het netwerk (switch + ap)

caryntjen

Legacy Member
Na vele verschillende dingen te proberen is het uiteindelijk gelukt.

Als ik de LAN kabel rechtstreeks in een LAN poort van mijn router steek, dan heb ik geen internet connectie (volgens mijn router) en da was nogal beu. In de Wanpoort ging het wel dus daarop eerst verder gezocht en uiteindelijk heb ik de firewall via de configuratie van mijn eigen modem uitgeschakeld en zo geprobeerd en lukte.

USB via de telenetmodem heb ik niet geprobeerd want dat was niet praktisch aangezien de modem in de garage staat

(Nu nog mijn µtorrentpoorten in orde krijgen en tis in orde!)

sneax

Legacy Member
Normaalgezien als ge een eigen router gebruikt dan:
- zorgt ge er eerst voor dat uw eigen router's ip NIET 192.168.1.1 is aangezien de telenetmodem dat al heeft (gebruik bv 192.168.2.1)
- sluit uw router aan op de telenet/router/modem
- ga naar mijn.telenet.be en ga naar de telenet modem instellingen, disable het wireless netwerk. disable upnp en dergelijke, enable DMZ voor het ip dat uw router van de telenetmodem krijgt (bv 192.168.100)

Vanaf nu werkt alles gewoon zoals vroeger.

Wilt ge dan uw utorrentpoorten openzetten doe dat gewoon via uw oude router. De telenet modem/router geeft via de DMZ vrij spel aan uw router.

Dingen die fout lopen dan zijn door onkunde langs uw kant ivm de instellingen van uw router. Ge krijgt dan
telenet modem met wan ip van telenet
- kabel naar digicorder
- kabel naar uw router met lokaal ip gekregen van telenet modem bv 192.168.1.100
- uw router heeft dan als wan ip 192.168.1.100
- intern uw lokaal netwerk (alles wa ge op uw router aansluit) zit ge dan met 192.168.2.100

Voor utorrent moet ge gewoon poorten openen op uw eigen router. Gebruik mss random ports en UPNP? Is dead easy en werkt perfect, en dat samen met encryptie en ge hebt geen last van caps (als telenet dat al zou doen).

Exit

Legacy Member
dat uw router zegt dat er geen internet is normaal, de kabel zit niet op de wan poort

maar als je de optie hebt de firewall zelf af te zetten komt je op zelfde ongeveer uit

caryntjen

Legacy Member
sneax zei:
Normaalgezien als ge een eigen router gebruikt dan:
- zorgt ge er eerst voor dat uw eigen router's ip NIET 192.168.1.1 is aangezien de telenetmodem dat al heeft (gebruik bv 192.168.2.1)
- sluit uw router aan op de telenet/router/modem
- ga naar mijn.telenet.be en ga naar de telenet modem instellingen, disable het wireless netwerk. disable upnp en dergelijke, enable DMZ voor het ip dat uw router van de telenetmodem krijgt (bv 192.168.100)

Vanaf nu werkt alles gewoon zoals vroeger.

Wilt ge dan uw utorrentpoorten openzetten doe dat gewoon via uw oude router. De telenet modem/router geeft via de DMZ vrij spel aan uw router.

Dingen die fout lopen dan zijn door onkunde langs uw kant ivm de instellingen van uw router. Ge krijgt dan
telenet modem met wan ip van telenet
- kabel naar digicorder
- kabel naar uw router met lokaal ip gekregen van telenet modem bv 192.168.1.100
- uw router heeft dan als wan ip 192.168.1.100
- intern uw lokaal netwerk (alles wa ge op uw router aansluit) zit ge dan met 192.168.2.100

Voor utorrent moet ge gewoon poorten openen op uw eigen router. Gebruik mss random ports en UPNP? Is dead easy en werkt perfect, en dat samen met encryptie en ge hebt geen last van caps (als telenet dat al zou doen).

Mijn router heeft standaard 192.168.2.1; die van telenet heeft hier trouwens 192.168.0.1.

Portforwarding was easy, ging makkelijk via telenet :) (bij Wireless instellingen -> Geadvanceerd -> portforwarding ging dat makkelijk). Moest gewoon alles opnieuw laden.

Maar idd het was veelal 'prutsen' met de instellingen, maar was ook omdat ik al veel instellingen had veranderd (voor de oude situatie), dus gewoon een factory settings eens gezet en dan de stappen ondernomen.

Maar de router wordt vooral gebruikt om gewoon 'draadloos' te kunnen printen.

Exit zei:
dat uw router zegt dat er geen internet is normaal, de kabel zit niet op de wan poort

maar als je de optie hebt de firewall zelf af te zetten komt je op zelfde ongeveer uit

Ja dat ging veel makkelijker en nu kan ik ook via Wifi op mijn router. Via lan liep het spijtig genoeg verkeerd, kon op een gegeven moment niet op de router.

Exit

Legacy Member
dat is ook normaal, omdat je in een andere range zit dan.

dan moet je lan ip van die router veranderen naar de range van de telenet router
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan