Archief - Te lichte voeding?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

su8perkillr

Legacy Member
Hallo mensen =)

Heb laatst een mooie nieuwe pc gebouwd voor de eerste keer, met de volgende specs:
---------------------------------
CPU koeler: Dark Rock Pro C1 (754, 775, 939, 940, AM2, AM2+, 1366, 1156, AM3, 11) HXLVB2
---------------------------------
Vid kaart: EAH6670/DIS/1GD5 (AMD Radeon HD 6670) JCXVW8
---------------------------------
Processor: Phenom II X6 1100T (6x 3300 MHz) HD2A77
---------------------------------
Voeding: BPS-550C (550 Watt) TN5C33
---------------------------------
Kast: Storm Master Enforcer (4x 5,25" extern, 6x 3,5" intern, 2x 2,5" intern) TQXMA6
---------------------------------
DVD brander/lezer: DRW-24B3ST (24 / 8 / 12 speed) CEBA33
---------------------------------
Mobo:M4A79XTD EVO (AMD 790X) GDEA06
---------------------------------
HD: HDS721010CLA332 (1.000 GB) AEBI15 ×2
---------------------------------
RAM geheugen 8 GB DDR3-1333 Kit (8192 MB)
---------------------------------

In elkaar zetten was leuk, thermo pasta derop gesmeerd, CPU fan monteerde duurde ffies maar lukte ook, de rest zo makkelijk als wat door geweldig gedesignde kast. Toen dacht ik, gôh zal ik m eens aanzetten? Dat deed ik, gebeurde niks. FFFFFFFFF---. Maargoed, even gekeken, bleek de CPU fan voeding er nog niet in te zitten. Kon ik ook weer even om mezelf lachen. Daarna win7x64 geinstalleerd zonder problemen.

En toen. Tijdje deed ie het gewoon, maar op een keer begon hij spontaan vast te lopen (danwel bluescreen danwel gewoon, FREEZE.) Uitzetten, aanzetten, geen speaker piepje horen. Damnit. Opnieuw en opnieuw proberen. Steeds geen piepje. Toen wat gemorreld aan kabeltjes, dan doet ie het eventjes om vervolgens bluescreen te geven. Af en toe ook zonder problemen gerund, en zelfs zware grafische spellen als Splinter Vell Conviction of RFG gespeeld, en tegelijkertijd nog een MC server draaiende houden, zonder problemen. CPU nooit boven de 50 graden geweest.

Nu doet ie het dus helemaal niet meer. Geen gepiep, tot ik het RAM geheugen er uit haal, dan piept ie alsof zn leven er van af hangt, daarna RAM geheugen er weer in, doet ie het eventjes (zon 2 minuten na in te loggen in windows) en bevriest vervolgens. Voor zover ik weet is er niets beschadigt, het enige waarvan ik wel weet is dat mn CPU fan niet super strak vast staat waardoor ik m moet neerleggen omdat ie anders geen contact maakt met mn CPU en dan dus niet koelt (moet ik nog ffies fixen).

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Mij lijkt een te zwakke voeding het logischte, heb ik namelijk ook al een keer gehad met een andere pc, die deed een beetje tzelfde.


EDIT: Nog iets grappigs, t kan mn BIOS niet zijn, die is geupdate. Maar het grappige stukje is dat soms na het uitvallen de hele BIOS weer leeg staat.

Aap

Legacy Member
Je voeding lijkt mij zwaar genoeg.

Wat ik zou aanraden is het volgende:
kijken naar de bluescreen (staat in minidump onder de windowsmap normaalgezien) en kijken welke foutmelding en welke driver die problemen oplevert. Gebruiker hiervoor bijvoorbeeld het programma BlueScreenView van Nirsoft. (is gratis)

Gebruik memtest86 om te kijken of dat je geheugen geen problemen heeft.

Is je pc overgeklokt? Probeer dan de "normale" snelheid.

Gebruik je speciale software (bijvoorbeeld daemon tools?) Daar kan het ook aan liggen.

su8perkillr

Legacy Member
Bedankt voor het antwoord, maar zoals ik al zei, mn PC doet het helemaal niet meer. PC is niet overgeklokt (nog geen tijd voor gehad), en de enige speciale software die ik gebruik is UltraISO maar het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat een item wat niet in sector 0 op een harde schijf staat problemen geeft met een boot die vanaf sector 0 word gerunt. Doordat de PC niet kan worden opgestart kan ik de bluescreen niet analyseren. Hij geeft trouwens nu al een tijdje geen bluescreens meer, hij loopt gewoon vast binnen 2 minuten.

Wat ik zou kunnen proberen is mn C schijf aan mn broertjes zn pc hangen.

mdgf

Legacy Member
Evt. harde schijf, memory probleem of voeding probleem (zeker niet te zwak, wattage zegt niks over een voeding, je moet kijken naar kwaliteit, die setup zal nog geen 300W verbruiken).

Je hebt toch al eens geprobeerd met 1 ramlatje te booten veronderstel ik?
HDD testen met hdtune of andere hdd in uw pc steken en/of uw hdd in andere pc steken.
Proberen met andere voeding. Of uw voeding in een andere pc testen.

p.s. als je nog eens besluit van een nieuwe pc te bouwen vraag dan raad aan mensen die er verstand van hebben, bv op dit forum, die build slaat imo nergens op (flutgraka, x6 1100t toen sandy bridge al uit was, 790 mobo, overkill psu van twijfelachtige kwaliteit,...). No offense, gewoon goede raad voor een volgende keer.

su8perkillr

Legacy Member
Maar het is wel een goede build?

Ik zal je testjes wel ff runnen.

Aap

Legacy Member
Heb je geprobeerd om het batterijtje even uit te halen en opnieuw in te steken? (of soms hebben zo'n speciale reset knop) 9 kans 10 dat het moederbord het weer doet.

UltraISo is onschuldig.

su8perkillr

Legacy Member
Excuses voor mijn onwetendheid, welk batterijtje? Ik neem aan de knoopbatterij op de mobo?

moloko

Legacy Member
su8perkillr zei:
Excuses voor mijn onwetendheid, welk batterijtje? Ik neem aan de knoopbatterij op de mobo?

Yep.Eruit prutsen en effe wachten en dan terug goed induwen.

su8perkillr

Legacy Member
Hmm... Gebeurde weer wat nieuws hier. Zoals gezegt batterijtje eruit gehaald, zat mooi push to release systeempje op dus dat was makkelijk. Nyway, ik mn pc opstarten, wel weer piepje, maar hij startte niet op. Wat stekkertjes erin en eruit gedaan, wat restartjes, en toen deed ie t. Ik schrijf dit vanaf mn eigen pc. Nu komt het leuke (verschrikkelijke): Kijk eens naar dit:

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting <Error shown on startup

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting <Spreekt voor zich

Ook kan ik nu niet meer inloggen op msn om een of andere reden (mss outdated msn :/ )

New trouble:

Hij doet t na prutsen met batterij (eerst niet, maar na nog wat geklooi met sata kabeltjes is t probleem weg lijkt wel)

MAAR.

Kijk zelf maar.

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting < Error shown on startup

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting < Where mah pictograms go?

Opzich loopt ie wel for now. De vraag is of dat morgen of overmorgen ook nog zo is.

Trouwens (dit zal wss een double worden doordat een mod mn andere post eerst moet goedkeuren) iemand enig idee hoe mijn BIOSsen te updaten? Mobo heb ik een flash utility voor waardoor ik kan updaten zonder reset, maar enig idee voor mn vidkaart?

Aap

Legacy Member
su8perkillr zei:
Trouwens (dit zal wss een double worden doordat een mod mn andere post eerst moet goedkeuren) iemand enig idee hoe mijn BIOSsen te updaten? Mobo heb ik een flash utility voor waardoor ik kan updaten zonder reset, maar enig idee voor mn vidkaart?

Al deze informatie staat in de documentatie van het moederbord of op de website van de fabrikant. Of te wel onder dos (met boot diskette) of te wel via een tool onder windows. ZEER goed opletten dat je de juiste BIOS hebt!!

Een BIOS van een videokaart te updaten heb ik lang niet meer gedaan. Of dat nu nodig is, weet ik niet. (hangt trouwens ook voor een stuk af van je blue screen)

De blue screen brengt zeer dikwijls nuttige informatie met zich mee. Ik zou eerder de BIOS niet updaten maar de blue screen te analyseren.

su8perkillr

Legacy Member
Demmit. BlueScreen log folder is zo leeg als een vacuüm.

Iemand enig idee waarom mn BIOS settings na crashes gereset zijn (niet als in versie maar als in instellingen?)

superbus

Legacy Member
Als je de batterij eruit haalt wordt je bios automatisch gereset naar fabriekswaarden.

su8perkillr

Legacy Member
Daar zit t probleem niet in, zelfde probleem.

Als hij t niet doet geeft pc ook geen "alles ok - 1 biepje", hij doet gewoon vrij weinig. Het ijkt op toen ik cpu geen voeding gaf perongeluk. Maar dat is niet zo want hij morrelt wel.

Ik heb geprobeert om een bootdisc te maken van memtest maar ik krijg geen goeie bootable cd, althans, ik krijg m niet in dat juiste opstartmenu.


Vandaag alweer gekloot, opgestart met 2 latjes geheugen, maar dual channel ipv single. Nu loopt ie weer. Hopelijk tot het einde van de dag.

su8perkillr

Legacy Member
Een staartje: Ik heb een hele periode geen last gehad (sinds laatste bericht) Maar vandaag deed hij weer irritant. Deze keer wel een bluscreendumpje gehad. Kan iemand me helpen met het aflezen? Ik heb wel BlueScreenView maar begrijp er zelf niet extreem veel van :P Alleen dat t wss iets met windows en hardwarefouten is, en dat staat me niet aan :P
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan