Archief - Sporadisch niet opstarten nieuwe PC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bunecarera

Legacy Member
Hoi,

ik heb zelf mijn PC gebouwd en alles functioneert naar behoren.
In het begin wou hij soms niet van de eerste keer opstarten, dan ging hij op zoek naar problemen en wou hij een systeemherstel doen, wat niet kon.
Ik schreef dit toe aan het toevoegen of verwijderen van nieuwe hardware, vervangen van kabeltjes,... alles waardoor de configuratie veranderde.

Maar nu wilt de PC nog steeds heel sporadisch en willekeurig niet opstarten. Hij doorloopt het zoeken naar een herstelpunt waarna ik hem dien af te sluiten en opnieuw op te starten. Die 2e keer verloopt de opstart normaal.

Is er software beschikbaar om een log te maken van wat er gebeurt tijdens de opstart zodat ik daarmee eventuele problemen kan opsporen?
Of een andere manier?

Dit is de configuratie

Aap

Legacy Member
Bunecarera zei:
Is er software beschikbaar om een log te maken van wat er gebeurt tijdens de opstart zodat ik daarmee eventuele problemen kan opsporen?
Of een andere manier?

Je kunt kijken in de logboeken. Je kunt trachtten op te starten in de veilige modus, daar toont hij de bestanden die worden binnen geladen. Als hij vastloopt, weet je welk bestand problemen geeft.

Je kunt natrekken welke bestanden worden binnen geladen door "boot logging" aan te zetten. Zie onderstaande link. (de link is Engelstalig en is voor winxp)

http://www.computerfreetips.com/pc_Troubleshooting/enable_boot_logging.html

De onderstaande link is voor windows 7

http://windows7themes.net/enable-boot-logging-in-windows-7.html

Je kunt ieder service natrekken via services.msc

Geen extra software geïnstalleerd?
Niet overgeklokt of wel?
Zijn er updates geïnstalleerd?
Definieer "niet willen opstarten". Een zwart scherm zonder tekst?

Bunecarera

Legacy Member
Tuurlijk wel extra software geïnstalleerd. Maar allemaal "normale" zaken. Niets dat klooit met het bios of dergelijke.
Niet overklokt.
Updates van drivers? Ja, steeds van officiële kanalen

PC start, ik zie het bios-scherm en dan ipv windows om aan te melden een groen windows scherm met een venster dat de PC niet kon worden opgestart en dat hij wilt herstellen naar een vorig herstelpunt. Wat er niet is dus begint hij te zoeken naar problemen en dat die dan automatisch hersteld zullen worden. Hij vindt niets, wilt een rapport verzenden en het enige dat ik dan kan doen is op "Voltooien" klikken waarna hij afsluit. Als ik hem dan terug opstart, dan verloopt alles goed.

Het gebeurt niet altijd, steeds willekeurig, maar genoeg om het irritant te vinden...

Aap

Legacy Member
Bunecarera zei:
Tuurlijk wel extra software geïnstalleerd. Maar allemaal "normale" zaken. Niets dat klooit met het bios of dergelijke.


Welke "extra software"? En welke anti virus? Welke malwarescanner?


Het gebeurt niet altijd, steeds willekeurig, maar genoeg om het irritant te vinden...

Kijk in de logboeken...

Is de BIOS up to date? Is de chipset en grafische kaart opgewaardeerd?

Je PC start wel degelijk op, maar je krijgt dikwijls "systeemherstel"? Snap ik het goed?

Krijg je nooit een blauw scherm?

Algemene tip:
Gebruik prime95 (torture test) om de stabiliteit (2 uur minimum) van je systeem te testen. (probeer één latje met een keer)
Scan je PC met een virusscanner en voor malware met een malwarescanner (bv malwarebytes)

Bunecarera

Legacy Member
Extra software: Office, paar games, videobewerkingssoftware, Steam,...
Niets abnormaals. Zelfde software die eerst op mijn laptop stond en daar perfect werkte.

Uit het logboek kan ik niets abnormaals vinden.

Had malwarebytes, maar er al terug af gedaan. Probleem bleef.

BIOS is up to date, alle drivers van GPU en chip zijn up to date.

Blauw scherm krijg ik nooit, enkel syteemherstel en dan niets meer.
Als de PC draait, dan draait hij stabiel.
Soms strart hij gewoon niet op van de eerste keer.

PC is nog geen 3 weken oud...

verreckie

Legacy Member
Ik neem aan dat je OS op je ssd staat?
Heb je die al eens gecontroleerd op fouten?

Als ik het goed begrijp was het al direct nadat je hem gebouwd hebt dat deze problemen zich voordeden?

Bunecarera

Legacy Member
Aap zei:
Heb je dit getest met bv prime95? (één ram latje per keer)

Neen, niet getest. Met stabiel bedoel ik: geen blue screens, geen haperingen, niet plots heropstarten,... gewoon simpelweg werken :)

Wat bedoel je hiermee? Kun je wat meer duidelijker zijn?

Welk deel snap je niet?
Ik wil hem opstarten, dat lukt niet, PC sluit af, ik start opnieuw op, werkt wel.
Dus eerste boot lukt soms niet...
Lange uitleg: PC start, ik zie het bios-scherm en dan ipv windows om aan te melden een groen windows scherm met een venster dat de PC niet kon worden opgestart en dat hij wilt herstellen naar een vorig herstelpunt. Wat er niet is dus begint hij te zoeken naar problemen en dat die dan automatisch hersteld zullen worden. Hij vindt niets, wilt een rapport verzenden en het enige dat ik dan kan doen is op "Voltooien" klikken waarna hij afsluit. Als ik hem dan terug opstart, dan verloopt alles goed.

OS staat op ssd ja. Hoe kan ik die goed controleren op fouten?
Moest er daar een fout in zijn, zou hij dan niet altijd problemen hebben?

Probleem was al van in het begin, maar toen was ik nog hardware aan het toevoegen en wijzigen, dus nam aan dat het daardoor kwam.
Had gelezen op ander fora dat mijn MB dat deed als er iets gewijzigd was van configuratie.

verreckie

Legacy Member
Met hdtune kun je je schijven controleren.

Ben je er zeker van dat je alle juiste drivers hebt? Dat er bvb geen drivers meer op staan van andere hardware of weet ik veel wat.
Controleer ook je boot volgorde eens.

En misschien dat je eens een volledig nieuwe clean instal moet doen.
Ik denk niet dat het aan je hardware ligt, ken er ook niet zoveel van.

Hungry®

Legacy Member
Bunecarera zei:
Hoi,

ik heb zelf mijn PC gebouwd en alles functioneert naar behoren.
In het begin wou hij soms niet van de eerste keer opstarten, dan ging hij op zoek naar problemen en wou hij een systeemherstel doen, wat niet kon.
Ik schreef dit toe aan het toevoegen of verwijderen van nieuwe hardware, vervangen van kabeltjes,... alles waardoor de configuratie veranderde.

het zal wel een idiote vraag zijn van mijnentwege...je hebt toch een fresh install gedaan en niet de schijf van je vorig systeem gebruikt met het OS daaraan verbonden?

Bill

Legacy Member
Kzou toch ook voorstellen van het geheugen eens te testen met Memtest en je hd scannen op slechte sectoren.

Dan kan je die toch al uitsluiten..

Je kan hiervoor een Hirens Boot cd gratis downloaden, gewoon iso branden en opstarten ervan. Staan verschillende tools op, gerankschikt in verschillende categorieën.

Bunecarera

Legacy Member
Hungry® zei:
het zal wel een idiote vraag zijn van mijnentwege...je hebt toch een fresh install gedaan en niet de schijf van je vorig systeem gebruikt met het OS daaraan verbonden?

Idd, volledige fresh install op nieuwe schijven.

Zal de voorgestelde oplossingen eens testen en zien how it goes.

Hungry®

Legacy Member
in de lijst van onderdelen zie ik nergens een voeding staan, dit verwondert me (tenzij ik erover kijk natuurlijk). Waarschijnlijk de voeding gebruikt van je vorig systeem, hoe oud is die en welk merk en type?

Aap

Legacy Member
Hungry® zei:
in de lijst van onderdelen zie ik nergens een voeding staan, dit verwondert me (tenzij ik erover kijk natuurlijk).

Hij heeft een XFX XXX Edition P1-650X-NLH9 - Voeding, je hebt erover gekeken vrees ik.

Bunecarera

Legacy Member
Probleem is voorlopig opgelost.

uiteindelijk bleek het hiermee te maken te hebben.

Disabling CPU PLL Overvoltage hielp om de boot loop en 3-cycle boot loop te stoppen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan