Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Archief - Sata @ Ata100 ???
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
In het progje HD tune wordt mijn SATA HD als ATA100 herkent en de prestatie ligt evenhoog als een gewonen ATA100 HD???
Drivers van SATA zijn geinstalled..??
- Kan zijn dat u SATA controller mss op de PCI bus is aangesloten en dat die automatisch de snelheid limiteerd tot ATA100, of dat ze HD dat zelf doet.. sowieso is SATA echt nietsneller hoor, alleen de kabel is een zeer goed punt
- Kan zijn dat u SATA controller mss op de PCI bus is aangesloten en dat die automatisch de snelheid limiteerd tot ATA100, of dat ze HD dat zelf doet.. sowieso is SATA echt nietsneller hoor, alleen de kabel is een zeer goed punt
sata is toch wel sneller als de harde schijf gebaseerd is op sata, maar ik geloof dat er veel zijn die niet sneller zijn door het gebruik van een bridge chip op de harde schijven?
De interface is bij UDMA100 niet de bottleneck; het is de schijf zelf die de bottleneck is. Bovendien zijn veel SATA-schijven op dit moment in werkelijkheid UDMA-schijven. Een converter-chip (vaak van Marvell) converteert de signalen van de ene standaard naar de andere en vice-versa (dit gebeurt o.m. ook bij de WD Raptors). Dat verklaart meteen ook waarom de performance van je schijven niet veel hoger uitkomt dan bij UDMA100.
Verder zeg je dat je controller aangesloten is op de PCI-bus. De PCI-bus kan maximaal 133 MB/s versassen... SATA ondersteunt minimaal 150 MB/s. Daardoor zal een SATA-schijf op de PCI-bus nooit meer dan 133 MB/s kunnen versassen.
Ik vermoed dat de schijf die je hier noemt in werkelijkheid een UDMA100 schijf is met een converter-chip. HD tune detecteert dat de schijf in werkelijkheid een UDMA100 schijf is en dat is wat die dan weergeeft...
De Promise-controller moet op een of andere manier verbonden zijn met de rest van je systeem. Bij mijn weten kan dat op de VIA-chipsets enkel via de PCI-bus. De Promise-controller is dus een standaard PCI-device... Die heeft dus ook te lijden onder de 133 MB/s limiet.
Maar dat van die UDMA100 detectie gaat over de schijf: het kan zijn dat je schijf een UDMA100 schijf is met een converter-chip is. In dat geval kan een applicatie (HDTune in jouw geval) deze schijf detecteren als UDMA100 schijf. In werkelijkheid is het ook een UDMA100 schijf, maar wordt die verbonden via SATA150...
Heb hetzelfde mobo... Waarom hebde em niet via de Southbridge geinstalleerd ?
Gaat hier toch zeer goed, als ge meer uitleg wilt just ask...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.