Archief - Router DHCP Server

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Blood_Raven

Legacy Member
Mij router is een D-Link DI-604.
Ik heb de DHCP Server Enabled
De IP Range varieert van 2 tot 230.
En ik gebruik Windows XP.

Sinds een paar dagen is er iets mis met mijn router.
Er is niets aan geprutst, er is ook niets aan misprutst aan de PC's in mijn netwerk, er is ook in lange tijd niets gewijzigd aan de router.

En ineens kent de router geen IP's meer toe aan sommige computers in mijn netwerk, dit gebeurt te pas en te onpas waarachter ik geen logica kan vinden.
Veel PC's zeggen wanneer ik naar de router ping; Kan de oelhost niet vinden.
De enigste manier hoedat ik dit kan verhelpen is door alles zelf te zetten.
Voorbeeldje: http://users.pandora.be/reng/Ip_Config.JPG
Maar dit heeft het nare gevolg dat hiermee niet gesurft kan worden.

Is mijn DHCP kapot? Is mijn router kapot?
Zijn er misschien instellingen verloren gegaan waarvan ik niet weet?
Heeft iemand diet ooit al eens meegemaakt?

V_A_L

Legacy Member
Blood_Raven zei:
Mij router is een D-Link DI-604.
Ik heb de DHCP Server Enabled
De IP Range varieert van 2 tot 230.
En ik gebruik Windows XP.

Sinds een paar dagen is er iets mis met mijn router.
Er is niets aan geprutst, er is ook niets aan misprutst aan de PC's in mijn netwerk, er is ook in lange tijd niets gewijzigd aan de router.

En ineens kent de router geen IP's meer toe aan sommige computers in mijn netwerk, dit gebeurt te pas en te onpas waarachter ik geen logica kan vinden.
Veel PC's zeggen wanneer ik naar de router ping; Kan de oelhost niet vinden.
De enigste manier hoedat ik dit kan verhelpen is door alles zelf te zetten.
Voorbeeldje: http://users.pandora.be/reng/Ip_Config.JPG
Maar dit heeft het nare gevolg dat hiermee niet gesurft kan worden.

Is mijn DHCP kapot? Is mijn router kapot?
Zijn er misschien instellingen verloren gegaan waarvan ik niet weet?
Heeft iemand diet ooit al eens meegemaakt?

Zet uw pc op automatisch ip krijgen. Trek dan de stekker van de router uit en steek hem terug in. Probeer dan eens of je op internet kan surfen.

Apu het aapje

Legacy Member
wat ik zou zeggen es: maak een backup van uw instelling van uw router. en doe reset factory settings. en kijk ook eens naar het adress van je router binnen het netwerkt, mss da die conflict geeft mee een machine op uw netwerk. Als da ni elpt mss een firmware upgrade...

Exit

Legacy Member
indeed, es router resetten, en anders zal die defect zijn, heb er nog tegengekomen van die routers die de geest gegeven hebben

Renaldo

Legacy Member
Service Pack 2?

ik heb dat probleem nl ook een beetje sinds SP2

Sjoepap

Legacy Member
-typ eens ipconfig in opdrachtprompt wanneer je wel op internet kan,
-onthoud die waarden
-zet DHCP af in de router
-en vul al die waarden zelf in ( ook DNS enzo) in windows zoals je op je screenshot hebt gedaan

hopelijk helpt het!
si non => router kapot denkik

Blood_Raven

Legacy Member
Sjoepap zei:
-typ eens ipconfig in opdrachtprompt wanneer je wel op internet kan,
-onthoud die waarden
-zet DHCP af in de router
-en vul al die waarden zelf in ( ook DNS enzo) in windows zoals je op je screenshot hebt gedaan

hopelijk helpt het!
si non => router kapot denkik
Dit heb ik gisteren gedaan.
En ik had de DNS ingevuld op de IP van de router.
Dit werkte toen ineens wel voor iedereen.

Vandaag start ik alles terug op en de router sputtert weeral tegen.
Nu heb ik hem juist even opgezet en afgezet en da werkt.
Wanneer ik aan mijn router kwam waren de lichtjes van alle aangesloten kabels gelijktijdig aan het flikkeren precies alsof er iets mis was.

Resetten? Da helpt nie zu, toendak gistere der zo gefrustreerd en kwaad in werd heb ik dien een hele minuut zitte te resette, alles losgekoppeld, terug aangekoppeld.

Gistere was het echt niet meer normaal, ik werd te pas en te onpas geblokkeert via de netadmin, soms kreeg ik een IP toegekent soms niet.


En het rare van allemaal is: Ik krijg bijna nooit in het begin een IP toegekent, maar netjes bij mijn broer films bezien van zijn harde schijf gaat dan weer wel (bestandsdeling Win XP)

Exit

Legacy Member
lukt het resetten? van die router zijn er 2 types, europese en amerikaans ... in handleiding en online staat enkel de reset methode voor die amarikaanse, de europse staat dat ge moet bellen naar D-link als die methode nie lukt ... ik heb die ergens, maar zal moeten zoeken ...

Wolf2000me

Legacy Member
Standaard gateway en DHCP address pool hebben een verschillende range.

192.168.0.1 is uw standaard gateway, probeer 192.168.255.1
De 255 is de pool van uw subnetmask. Probeer altijd in te stellen op de router om als DHCP address pool dezelfde range te hebben dan uw subnetmask. Dus 192.168.255.x. Het 3de cijfer bij DHCP/standaard gateway/subnetmask is de range. Zorg er ook voor dat elke PC deel uitmaakt van dezelfde workgroup.
Probeer dit eerst automatisch door winxp te laten gebeuren, dus zelf geen IP etc instellen. Dit is uiteraard het minste werk. Lukt het dan nog niet, probeer dan door dit zelf in te stellen. Heb je dan nog problemen. Zorg dan dat je op elke pc die gebruikt maakt van het netwerk dezelfde gebruikers hebt aangemaakt die inloggen.
Bv. computer X en computer Y hangen aan het thuisnetwerk. Op X logt Joske aan en op Y logt Franske aan. Dan moet je op X de gebruiker Franske aanmaken en op Y de gebruiker Joske. Een gebruiker die je aanmaakt zou normaal automatisch bij de gebruikersgroep "everyone" moeten horen en die krijgen remote access (dacht ik). Wil je voor filesharing dan zelf je security instellen voor deze users moet je bij control panel bij de folder options in view de optie "use simple filesharing" afzetten. Dan kan je per folder alle security regels zelf instellen per user.

Het is idd mogelijk dat sinds sp2 dit noodzakelijk is. Ik ken nu wel niet veel van sp2 maar voor optimale configuratie van je thuisnetwerk doe je dit best zoiezo. Maar ik weet dat dit zonder uw configuratie op deze manier in te stellen in SP1 zou moeten werken. Ik denk dat je best ook je DNS automatisch laat instellen door winxp.

noot: Dit hoort mss wel thuis bij Besturingssystemen tenzij er natuurlijk iets scheelt met de router zelf.

edit: Als je dan opnieuw wil connecten naar de firmware van uw router doe je dit natuurlijk met 192.168.255.1 in te geven in de browser ipv 192.168.0.1
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan