Archief - Raptors

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

R@ -= G D D =-

Legacy Member
Moederbord is Asus P4C800 Deluxe met PATA en Sata en raid aansluitingen.

Mijn boot harddisk is nu een WDC Caviar 250 GB met 8 mb cache PATA.
Systeem partitie is 12 GB en voor games 50 GB. Rest is voor storage van mp3 en films.

Nu zou ik graag een WDC Raptor 74 GB met 8 mb cache SATA als boot harddisk steken. (niet in raid 0)

Zal dat veel verschil uitmaken bij opstarten en gebruik van Windows?
Weet dat raid 0 tamelijk veel verschil maakt in doorvoersnelheid, maar ben brokke bang van raid 0 toestanden.

nTFs

Legacy Member
As ik het geld had dan kocht ik ook alleen ne raptor voor mijn OS.
het is nen 10.000 RPM HDD en da verschil gade wel zien.
as ge voldoende backups hebt dan is ne raid 0 config te overwegen.
Ik heb maanden ne raid 0 config gehad en geen enkel probleem mee gehad maar voor hetzelfde geld kan het ook mislopen.

V_A_L

Legacy Member
R@ -= G D D =- zei:
Moederbord is Asus P4C800 Deluxe met PATA en Sata en raid aansluitingen.

Mijn boot harddisk is nu een WDC Caviar 250 GB met 8 mb cache PATA.
Systeem partitie is 12 GB en voor games 50 GB. Rest is voor storage van mp3 en films.

Nu zou ik graag een WDC Raptor 74 GB met 8 mb cache SATA als boot harddisk steken. (niet in raid 0)

Zal dat veel verschil uitmaken bij opstarten en gebruik van Windows?
Weet dat raid 0 tamelijk veel verschil maakt in doorvoersnelheid, maar ben brokke bang van raid 0 toestanden.

Voor het opstarten gaat die raptor geen snelheidswinst maken.
Games en applications gaan wel rapper geladen worden.

Cranox

Legacy Member
Ikzelf heb ook een raptor , het is sneller dan een gewone hd maar verwacht geen wonderen hee.
Het is wel de 36gb versie
In het opstarten scheelt dat op 60 sec mischien 6 secs ( 10% dus )

golfy27

Legacy Member
Ik heb hier ook een 36GB Raptor als bootschijf en ik boek hier ook niet echt resultaten om U tegen te zeggen. Alles gaat wel vlot, maar het is nu nie tom te zeggen dat ik ben overgestapt van een gocart naar een F1-bolide.

Clayton

Legacy Member
Welke benchmark uitvoeren? Zie alleen benchmarks voor snelheid van u RAM geheugen...

apa

Legacy Member
De Raptor is hoofdzakelijk sneller in access-times... De bandbreedte scheelt niet zo veel met de (veel grotere) 7200rpm schijven van tegenwoordig, dus daarop zal je niet veel merken. Telkens je dan met veel kleine files moet benaderen, zal de Raptor zijn spieren kunnen rekken. Het booten van het OS is daar een deftig voorbeeld van; maar ook het opstarten van de meeste moderne games.

Subjectief moet ik zeggen dat ik een duidelijk verbetering heb gemerkt bij de overstap naar een Raptor. Wel moet ik zeggen dat ik ben overgestapt van een vrij oude Maxtor D740X 60GB schijf (UDMA133 7200rpm) naar een Raptor. Het verschil is dan natuurlijk ook groter dan tussen bv. een Maxtor DiamondMax10 en diezelfde Raptor.

Benchmarks op mijn nForce4:

Maxtor DiamondMax10 300 GB
WD Raptor 36 GB

(vergelijk enkel relatief aangezien er nog wat driver-optimalisaties ontbreken)

RAID0 levert enkel winst wat betreft de bandbreedte. Ik heb begin deze zomer even met 2 Raptor's in RAID0 gewerkt. Ik was toen teleurgesteld van de geringe winst die ik merkte: meetbaar was het wel, maar het was helemaal niet "voelbaar".

apa

Legacy Member
Morpheus zei:
die raptors is da ata of sata? of maakt da nie uit?

De Raptors zijn op zich PATA-schijven. Je kan ze echter enkel in SATA-uitvoering kopen. Om op SATA aangesloten te worden, wordt er een SATA/PATA converter gebruikt. Het maakt ook niet veel uit aangezien de Raptor niet in staat is de volledige bandbreedte van een UDMA100 te vullen...

Heezy

Legacy Member
Heb hier ook een 36GB Raptor steken, en op subjectief gevoel kan ik zeggen dat ik het zeker merk.

Fear

Legacy Member
er is een verschil in de filetransfer tussen andere schijven en de raptor, en een merkbaar verschil in het laden van software 'games' die op de raptor staan.

dat is althans mijn bevinding

eraserke

Legacy Member
maakt ni alleen verschil in opstarten...

maar bij gebruik van windows int algemeen doet da al veel.

maat van mij heeft zo een steken als os...
foto's laden en filmkes en muziek weergeven in mappen etc, da gaat allemaal lekker smooth.

ook na het spelen van games hebde zo geen "dode tijd" of toch veeeeel minder.

"dode tijd": den tijd da u hd precies moet recoveren en waarin ge dus weinig kunt doen me u pcke na het spelen van een game.

ik ga mij trouwens ook zo een raptorke bestellen...74g sata 10Krpm

en die 74gigs van raptor zijn beter dan die 36gigs ...
die bevindingen kunde uitgebreid opt i net vinden ;)


greetzz

Mr. M

Legacy Member
ja er is idd een verschil
ma ge moet geen serieuze wondere verwachten he :)

ik kan moeilijk vergelijken omda ik van ne P3 700 kom en tja da maakt gewoon te veel verschil
ma als k me ne maat vergelijk me ne P4 2.8 @ 3.0 en een gewoon sata schijfke merk k wel iets verschil in opstarten ma om nu te zeggen da het zo extreem groot is ...

ma k heb idd meermaals gelezen da die 74k schijf nog wel wat rapper zou zijn dan die 36k
die 74k haalt zelfs de prestaties van een scsi schijf dacht k

eraserke

Legacy Member
Mr. M zei:
ja er is idd een verschil
ma ge moet geen serieuze wondere verwachten he :)

ik kan moeilijk vergelijken omda ik van ne P3 700 kom en tja da maakt gewoon te veel verschil
ma als k me ne maat vergelijk me ne P4 2.8 @ 3.0 en een gewoon sata schijfke merk k wel iets verschil in opstarten ma om nu te zeggen da het zo extreem groot is ...

ma k heb idd meermaals gelezen da die 74k schijf nog wel wat rapper zou zijn dan die 36k
die 74k haalt zelfs de prestaties van een scsi schijf dacht k


idd moet maar ff googlen en ge komt al veel te weten...

Davion

Legacy Member
74Gig schijf is bijna zo snel als 2 36Giggers in RAID0 (op bepaalde toepassingen)..
Maar echt veel snelheidsverschil...

@eraserke: Ge hebt ook veel midner dode tijd als ge meer RAM hebt steken

eraserke

Legacy Member
Davion zei:
74Gig schijf is bijna zo snel als 2 36Giggers in RAID0 (op bepaalde toepassingen)..
Maar echt veel snelheidsverschil...

@eraserke: Ge hebt ook veel midner dode tijd als ge meer RAM hebt steken

mja als ge zo een raptorke 74 g sata koopt en ge komt van een normaal systeemke me bv ne wd of ne maxtor 7200rpm ide...

dan voeldet wel, en zal u hd wel minder liggen werken (en kraken in geval van maxtor :p), dan die raptor ;)...

tss die 36gigs en die 74 gigs zal da idd ni zo veel uitmaken, maar check google en ge ziet toch dat verschil geeft e...

greetzz
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan