gushus
Legacy Member
Hoi allemaal,
Ik ben toe aan een nieuwe PC.
Mijn huidige:
-CPU Intel pentium 4 3Ghz
-RAM 2.5GB DDR
-MOBO MSI MS7012
-VGA Nvidia 7600GT 256Mb(XFX)AGP
-HD WD 500GB pata
-VOEDING Antec NSK Case 6580 (430watt)
-SOUND Hercules Fortisimo 4
-OS: Win XP SP3
Deze pc (origineel een MD8080XXL) is ondertussen bijna 7jaar oud en begint wat loom te worden. Upgraden is uitgesloten daar er niets meer compatibel is met de hedendaagse techniek.
1. Ik ben geen gamer, hoewel een spelletje GTA4 of Far Cry wel leuk is (nieuwere ken ik niet omdat mijn huidige config niet meewil).
2. De pc draait 85% Ubuntu 10.10, 10% Windows XP in Virtualbox en 5% gewoon windows XP.
3. Momenteel heb ik nog een 17inch lcd'tje in gebruik. Er komt een 21inch aan maar dit pas na augustus als de renovaties in huis achter de rug zijn. (Het scherm moet in het interieur passen.
4. Voor de rest is de PC dvd speler, muziekcenter, internet en prullen in Linux en Android.
5. Stil....... hij moet stil zijn. Niet doodstil want dan hoor ik niet dat hij aanstaat maar gewoon stil.
Mijn vraag: met een budget van ongeveer 850 euro (dit is variabel to max 1000) zou ik een nieuwe config willen. Ik heb zelf nog nooit een PC samengesteld, enkel componenten vervangen of aangepast.
Nu zijn er enkele beperkingen, namelijk: Graag had ik, indien mogelijk, begonnen met een Mobo, processor, ram en een Hdd. Dit alles gemonteerd in mijn huidige case.
Na een beetje prijzen checken en opvolgen, een extra Hdd, scherm, GPU en een nieuwe case en voeding om de GPU mee te kunnen voorzien van de nodige energie.
Ik had wat positieve dingen gelezen over de Intel sandy bridge I5 2500K.
Deze heeft samen met een H67 Mobo de mogelijkheid om de interne GPU te gebruiken. Is dit wat en is dit compatibel met Ubuntu?
Kan dit nadien geen nadelen opleveren als ik een Nvidia kaart wil aanschaffen?
Zo ja, ik wil niet lui zijn, wat stellen jullie mij dan voor? Op alternate.be wordt ik niet echt wijzer uit de configurator. De meeste onderdelen die ik aanklik hebben nog geen beoordeling.
Kan ik mijn Windows XP(sp3) blijven gebruiken, daar ik vooral Ubuntu draai of ben ik verplicht om Win7 aan te schaffen?
Alvast zeer vriendelijk bedankt.
Ik ben toe aan een nieuwe PC.
Mijn huidige:
-CPU Intel pentium 4 3Ghz
-RAM 2.5GB DDR
-MOBO MSI MS7012
-VGA Nvidia 7600GT 256Mb(XFX)AGP
-HD WD 500GB pata
-VOEDING Antec NSK Case 6580 (430watt)
-SOUND Hercules Fortisimo 4
-OS: Win XP SP3
Deze pc (origineel een MD8080XXL) is ondertussen bijna 7jaar oud en begint wat loom te worden. Upgraden is uitgesloten daar er niets meer compatibel is met de hedendaagse techniek.
1. Ik ben geen gamer, hoewel een spelletje GTA4 of Far Cry wel leuk is (nieuwere ken ik niet omdat mijn huidige config niet meewil).
2. De pc draait 85% Ubuntu 10.10, 10% Windows XP in Virtualbox en 5% gewoon windows XP.
3. Momenteel heb ik nog een 17inch lcd'tje in gebruik. Er komt een 21inch aan maar dit pas na augustus als de renovaties in huis achter de rug zijn. (Het scherm moet in het interieur passen.
4. Voor de rest is de PC dvd speler, muziekcenter, internet en prullen in Linux en Android.
5. Stil....... hij moet stil zijn. Niet doodstil want dan hoor ik niet dat hij aanstaat maar gewoon stil.
Mijn vraag: met een budget van ongeveer 850 euro (dit is variabel to max 1000) zou ik een nieuwe config willen. Ik heb zelf nog nooit een PC samengesteld, enkel componenten vervangen of aangepast.
Nu zijn er enkele beperkingen, namelijk: Graag had ik, indien mogelijk, begonnen met een Mobo, processor, ram en een Hdd. Dit alles gemonteerd in mijn huidige case.
Na een beetje prijzen checken en opvolgen, een extra Hdd, scherm, GPU en een nieuwe case en voeding om de GPU mee te kunnen voorzien van de nodige energie.
Ik had wat positieve dingen gelezen over de Intel sandy bridge I5 2500K.
Deze heeft samen met een H67 Mobo de mogelijkheid om de interne GPU te gebruiken. Is dit wat en is dit compatibel met Ubuntu?
Kan dit nadien geen nadelen opleveren als ik een Nvidia kaart wil aanschaffen?
Zo ja, ik wil niet lui zijn, wat stellen jullie mij dan voor? Op alternate.be wordt ik niet echt wijzer uit de configurator. De meeste onderdelen die ik aanklik hebben nog geen beoordeling.
Kan ik mijn Windows XP(sp3) blijven gebruiken, daar ik vooral Ubuntu draai of ben ik verplicht om Win7 aan te schaffen?
Alvast zeer vriendelijk bedankt.