Archief - Problemen bij aansluiten ATA HDD

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Soundstorm

Legacy Member
Hallo,

Sinds een paar dagen wil mijn pc niet meer opstarten als er een ATA HDD aangesloten wordt.
Het hele proces bij het opstarten duurt enorm lang. Eer hij IDE hardware heeft gevonden is er al een halve minuut voorbij en als hij die dan heeft gevonden blijft hij dat zo maar eventjes 2 minuten tonen.
Daarna gaat hij verder tot hij bij de foutmelding komt dat hij geen boot disk heeft gevonden.

Ik heb Windows dan maar op mijn SATA gezet, maar als ik dan wil opstarten en er is een ATA HDD aangesloten gaat het weer niet, zelfs al staat in de BIOS dat hij MOET booten op de SATA en nergens anders mag kijken.

Al de rest werkt dus doodnormaal, graka, tv kaart, CD-roms, de HDD's werken ook op een andere pc en zijn dus niet kapot. Alleen vanaf dat er ook maar een HDD wordt aangesloten op mijn pc is het verkeerd!

Kan iemand mij helpen met dit toch wel rare probleem. Ik heb al aan alles zitten denken, maar er kan mij niks binnenvallen.

Exit

Legacy Member
jumpers goed op ata devices? mobo error, defect ata device?

JackF

Legacy Member
Vermoedelijk jumper van HD die niet goed staat. Bij WD schijven is er namelijk een verschil tussen een master single disk en een master met slave present. Als de jumper niet goed staat dan duurt het inderdaad lang eer de schijf herkend wordt en start je PC pokketraag op.

Soundstorm

Legacy Member
Jumpers staan goed, daar mis ik mij nooit mee!
De pc is niet pokketraag, hij boot gewoon niet meer -> hij staat dus stil...

Het werkte dus allemaal hé, maar opeens niet meer, dat is het rare!

JackF

Legacy Member
Schijf al es getest met diagnostic tool ? andere IDE kabel ? instellingen in BIOS gewijzigd ?

Soundstorm

Legacy Member
Schijf werkt op andere pc. Bios niet gewijzigd, maar om verder te testen wat het kon zijn wel de laatste er op gezet hé.

Echt, het is iets veel diepers, al die domme kleine dingetjes werken echt niet!

Exit

Legacy Member
mobo die de geest geeft ... koppel es enkel 1 hd aan ... da rest enkel noodzakelijke ...

Soundstorm

Legacy Member
Ook al geprobeerd!
Moest het de IDE poorten zijn die niet meer werken, dan zou de CD ook niet meer werken denk ik toch. Moest het zijn dat ATA133 niet meer gaat zou de schijf toch gewoon aan ATA33 of ATA66 draaien...

Ik denk ook dat ik een nieuw moederbord zal moeten kopen, maar dat doe ik liever niet. Er is de laatste tijd een beetje te veel geld naar die pc gevlogen...

Soundstorm

Legacy Member
Het is een wonder... Mijn pc geneest zichzelf dus.
Vandaag dacht ik het nog eens te proberen gewoon om te zien of het nog steeds hetzelfde kl*te-verhaal was.
Maar neen, alles werkt weer perfect! Ik snap er niks van, maar dat hoeft niet, want alweer een kost uitgespaard! :applause:

Bij deze, thread closed hé
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan