Archief - PROB: CPU dropt naar 0-2% en programma's freezen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KaNdE

Legacy Member
Sinds enkele weken heb ik het volgende probleem.

Op willekeurige momenten (tussen de 5 en 10 minuten uit elkaar) dropt mijn cpu naar tussen de 0 en de 2 % . Vervolgens bevriezen de meeste programma's waar ik in bezig ben (windows explorer, firefox , etc) .

Vreemd genoeg bevriest niet alles. Vlc blijft namelijk lekker voortdoen. Ook tijdens het spelen van een spel (fifa) is ie na 6 uur nog nooit bevroren.

Toestel is een dell xps1647

Alle drivers geupdate naar laatste versie.

-CPU (fabrikant, type) Intel I5
-RAM (fabrikant,type, grootte) 4gb DDR 3 iirc
-VGA (fabrikant, type) ATI Mobility Radeon HD 4670
-harde schijven (fabrikant, type) Hitachi 500 gb ATA
-Operating System Win 7 64 Bit premium

Malwarebytes en verschillende antivirusprogramma's geven niets. Verder heb ik al 3 keer geformat maar het probleem blijft.

Iemand een idee waar ik kan gaan zoeken?

Obscurax

Legacy Member
Doe eens een HD benchmark, met hdtune.
Misschien blijft uw HD hangen, kan een verklaring zijn waardoor vlc/game blijft werken.

KaNdE

Legacy Member
HD Tune Pro: Hitachi HTS725050A9A362 Benchmark

Test capacity: full

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 0.2 MB/s
Transfer Rate Maximum : 107.5 MB/s
Transfer Rate Average : 63.4 MB/s
Access Time : 20.0 ms
Burst Rate : 78.1 MB/s
CPU Usage : 19.3%

Kan dit zelf echter niet zo goed interpreteren..

Bij HDD health staat er ook wel warning bij reallocated event count.

Obscurax

Legacy Member
Kunt ge eens een screenshot van nemen, zonder grafiek zijn de waarden moeilijk te interpreteren.

Transfer Rate Minimum : 0.2 MB/s

Deze waarde is wel enorm laag.


reallocated event count, duidt toch op een slechte disk of controller waar je disk op aangesloten is.

Obscurax

Legacy Member
Mogelijk zijn de drops die je op de grafiek ziet, momenten waarop de pc hangt/traag is.

Indien je aan een andere laptopschijf kunt graken, zou je zo kunnen uitsluiten of het de disk of controller is.

KaNdE

Legacy Member
Ok thx, ik kan het is proberen met mijn 2,5" externe hdd uit zijn behuizing te halen

Obscurax

Legacy Member
Vergeet btw uw data niet te backuppen, "reallocated event count" geeft mogelijk aan dat uw disk aan het failen is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan