.Tir
Legacy Member
Hey folks,
Even mijn issue uit de doeken doen:
Sedert de iets hogere omgevingstemperaturen door het "betere" weer, loopt de temperatuur in de case natuurlijk ook op. Wat gebeurt er nu bij mij? Als ik game (bv bij Battlefield BC 2) begint één of andere fan keihard te draaien zodanig dat ik me op de duur op de luchthaven waan waarbij er één of andere airbus naast me komt taxieën. Met als gevolg dat ik m'n headset dien luider te zetten, of dat m'n vrouw haar tv luider moet zetten omdat ze er anders niets meer van verstaat. Soit, niet gezellig dus.
Ik denk dat het ofwel m'n cpu-fan of de fan van m'n graka is. Ik heb het zijpaneel al van m'n case genomen om eens te luisteren maar ik kan niet precies de lawaaierige fan localiseren. Als ik beneden luister, komt het van boven en als ik bovenaan luister, komt 't meer van beneden.
Teamspeak-buddies zeggen me dat 't m'n videokaart is omdat het vooral bij grafische toepassingen gebeurt (ook bv bij het afspelen van een film) en dat zou ik graag geloven maar ik zoals ik reeds zei kan ik het gezoem niet precies localiseren. Als ik bijvoorbeeld het game afsluit, zakt de rpm van de desbetreffende fan wel vlug hoor, dat hoor je goed. Ook als ik tijdens het gamen het zijpaneel eraf haal, maakt de fan binnen de 10 seconden ook al veel minder lawaai.
Mijn systeem:
Cooler Master CM 690 II Advanced
be quiet! Pure Power L7 530W
AMD Phenom II X6 1055T Boxed (met standaard cooler)
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
4 GB ram
Asrock 890FX Deluxe3 moederbord
Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE
temps cpu:
idle: 36°
load: 52°
kamertemperatuur: ongeveer 22°
huidige aantal fans: diegene die standaard bij de case zaten nl:
Voor: 140 mm x 1(blauwe LED, 1200 RPM, 19 dBA)
Achter: 120 mm x 1(1200 RPM, 17 dBA)
Boven: 140 mm x 1
M'n Teamspeak-vriendjes zeggen dat dat zou moeten volstaan om m'n systeem te koelen.
In m'n zijpaneel heb ik nog plaats voor 2 x 140 mm fans. Misschien als ik er zo twee plaats dat het probleem opgelost is? Dan krijgen de cpu en graka extra koeling.
Toch nog graag even jullie bevindingen want ik zou graag te weten komen welke fan het precies is.
Alvast bedankt !
Even mijn issue uit de doeken doen:
Sedert de iets hogere omgevingstemperaturen door het "betere" weer, loopt de temperatuur in de case natuurlijk ook op. Wat gebeurt er nu bij mij? Als ik game (bv bij Battlefield BC 2) begint één of andere fan keihard te draaien zodanig dat ik me op de duur op de luchthaven waan waarbij er één of andere airbus naast me komt taxieën. Met als gevolg dat ik m'n headset dien luider te zetten, of dat m'n vrouw haar tv luider moet zetten omdat ze er anders niets meer van verstaat. Soit, niet gezellig dus.

Ik denk dat het ofwel m'n cpu-fan of de fan van m'n graka is. Ik heb het zijpaneel al van m'n case genomen om eens te luisteren maar ik kan niet precies de lawaaierige fan localiseren. Als ik beneden luister, komt het van boven en als ik bovenaan luister, komt 't meer van beneden.
Teamspeak-buddies zeggen me dat 't m'n videokaart is omdat het vooral bij grafische toepassingen gebeurt (ook bv bij het afspelen van een film) en dat zou ik graag geloven maar ik zoals ik reeds zei kan ik het gezoem niet precies localiseren. Als ik bijvoorbeeld het game afsluit, zakt de rpm van de desbetreffende fan wel vlug hoor, dat hoor je goed. Ook als ik tijdens het gamen het zijpaneel eraf haal, maakt de fan binnen de 10 seconden ook al veel minder lawaai.
Mijn systeem:
Cooler Master CM 690 II Advanced
be quiet! Pure Power L7 530W
AMD Phenom II X6 1055T Boxed (met standaard cooler)
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
4 GB ram
Asrock 890FX Deluxe3 moederbord
Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE
temps cpu:
idle: 36°
load: 52°
kamertemperatuur: ongeveer 22°
huidige aantal fans: diegene die standaard bij de case zaten nl:
Voor: 140 mm x 1(blauwe LED, 1200 RPM, 19 dBA)
Achter: 120 mm x 1(1200 RPM, 17 dBA)
Boven: 140 mm x 1
M'n Teamspeak-vriendjes zeggen dat dat zou moeten volstaan om m'n systeem te koelen.
In m'n zijpaneel heb ik nog plaats voor 2 x 140 mm fans. Misschien als ik er zo twee plaats dat het probleem opgelost is? Dan krijgen de cpu en graka extra koeling.
Toch nog graag even jullie bevindingen want ik zou graag te weten komen welke fan het precies is.
Alvast bedankt !
