Archief - overenthousiaste fan

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

.Tir

Legacy Member
Hey folks,

Even mijn issue uit de doeken doen:
Sedert de iets hogere omgevingstemperaturen door het "betere" weer, loopt de temperatuur in de case natuurlijk ook op. Wat gebeurt er nu bij mij? Als ik game (bv bij Battlefield BC 2) begint één of andere fan keihard te draaien zodanig dat ik me op de duur op de luchthaven waan waarbij er één of andere airbus naast me komt taxieën. Met als gevolg dat ik m'n headset dien luider te zetten, of dat m'n vrouw haar tv luider moet zetten omdat ze er anders niets meer van verstaat. Soit, niet gezellig dus. :woohoo:
Ik denk dat het ofwel m'n cpu-fan of de fan van m'n graka is. Ik heb het zijpaneel al van m'n case genomen om eens te luisteren maar ik kan niet precies de lawaaierige fan localiseren. Als ik beneden luister, komt het van boven en als ik bovenaan luister, komt 't meer van beneden.
Teamspeak-buddies zeggen me dat 't m'n videokaart is omdat het vooral bij grafische toepassingen gebeurt (ook bv bij het afspelen van een film) en dat zou ik graag geloven maar ik zoals ik reeds zei kan ik het gezoem niet precies localiseren. Als ik bijvoorbeeld het game afsluit, zakt de rpm van de desbetreffende fan wel vlug hoor, dat hoor je goed. Ook als ik tijdens het gamen het zijpaneel eraf haal, maakt de fan binnen de 10 seconden ook al veel minder lawaai.

Mijn systeem:

Cooler Master CM 690 II Advanced
be quiet! Pure Power L7 530W
AMD Phenom II X6 1055T Boxed (met standaard cooler)
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
4 GB ram
Asrock 890FX Deluxe3 moederbord
Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE

temps cpu:
idle: 36°
load: 52°
kamertemperatuur: ongeveer 22°

huidige aantal fans: diegene die standaard bij de case zaten nl:
Voor: 140 mm x 1(blauwe LED, 1200 RPM, 19 dBA)
Achter: 120 mm x 1(1200 RPM, 17 dBA)
Boven: 140 mm x 1
M'n Teamspeak-vriendjes zeggen dat dat zou moeten volstaan om m'n systeem te koelen.


In m'n zijpaneel heb ik nog plaats voor 2 x 140 mm fans. Misschien als ik er zo twee plaats dat het probleem opgelost is? Dan krijgen de cpu en graka extra koeling.

Toch nog graag even jullie bevindingen want ik zou graag te weten komen welke fan het precies is.

Alvast bedankt !

Basil Fawlty

Legacy Member
Je kan normaal de snelheid van je CPU ventilator bekijken met een programma zoals HWMonitor. De standaardkoeler van je CPU is nu niet zo'n groot koelmonster, maar zou in ieder geval moeten voldoen. De koelers van grafische kaarten kunnen wel enorm veel geluid maken als ze warm worden. De snelheid daarvan kan je met HWMonitor wellicht ook uitlezen, en anders met een programma zoals GPU-Z. Je kan er ook de temperaturen mee bekijken. De load temperatuur van je CPU ziet er nu niet zo hoog uit dat de CPU ventilator veel lawaai zou moeten maken.

Let erop dat de ventilator vanvoor best naar binnen kan blazen, en die vanachter en vanboven best naar buiten. Dat geeft de beste airflow.

mdgf

Legacy Member
Met speedfan of HWmonitor kun je inderdaad kijken naar de fansnelheid van de cpu. Met speedfan kun je die ook regelen.

De snelheid van de gpufan kun je bekijken in Catalyst Control center en/of msi afterburner/rivatuner en kun je ook in die prog's regelen. In msi afterburner kun je bovendien een profiel aanmaken zodat hij trager draait bij lage temps (bij mij draait hij op idle bv maar op 15% (onhoorbaar), terwijl hij dit standaard op 40% doet (duidelijk hoorbaar), scheelt maar ~2°) en sneller bij hoge temps.

Het zal wss wel je gpu fan zijn als het écht luid is.

RpR

Legacy Member
probeer anders de fan eens te vertragen door op het midden te drukken.

sneax

Legacy Member
Draai eens superpi, dit belast alleen de CPU, dan weet ge of het die fan is, anders is het natuurlijk die van de GPU.

Misschien zit er al wat stof in waardoor de koeling minder efficient werkt? Fans bijzetten doet niets uit, er zit nu al één te veel in naar mijn goesting :p

Gebruik een programma dat uw temps en rpms logged tijdens dat ge gamed, dan kunde zien waar het probleem zit. Kunt ge ook zien of een bepaalde fan mss te hard draait zonder veel uit te doen ofzo, dat kunt ge dan corrigeren met een prog als speedfan. De fan van de GPU zou ik niet bijsturen en gewoon laten doen.

.Tir

Legacy Member
Basil Fawlty zei:
Let erop dat de ventilator vanvoor best naar binnen kan blazen, en die vanachter en vanboven best naar buiten. Dat geeft de beste airflow.
Hola, heb eens gevoeld en de fan die bovenaan zit (zat reeds voorgemonteerd in de case), blaast naar binnen hoor.

RpR zei:
probeer anders de fan eens te vertragen door op het midden te drukken.
Gisteren eens getest en nu blijkt dat het de CPU-fan is. Lekker truukje !

sneax zei:
Misschien zit er al wat stof in waardoor de koeling minder efficient werkt? Fans bijzetten doet niets uit, er zit nu al één te veel in naar mijn goesting :p

Gebruik een programma dat uw temps en rpms logged tijdens dat ge gamed, dan kunde zien waar het probleem zit. Kunt ge ook zien of een bepaalde fan mss te hard draait zonder veel uit te doen ofzo, dat kunt ge dan corrigeren met een prog als speedfan. De fan van de GPU zou ik niet bijsturen en gewoon laten doen.
ja, 't is nog een jonge pc (heb 'm nog maar een half jaar ofzo) maar mss zit er idd al wat stof achter de (cpu)koeling.
Ik ga vanavond eens kijken naar het stof en eens de temps en rpms loggen tijdens het gamen (ieder excuus is goed ! :woohoo:).

Alvast bedankt voor de tips, boys !

Net nog iets interessants opgemerkt tijdens het rondneuzen in het BIOS:

Er is daar een "CPU Fan setting". Nu staat ze op "Full On", maar je kan het ook veranderen naar "Automatic Mode", en als je dat doet kan je een "target Temp" instellen van 45° tot 65° en daarbij kan je ook nog eens de "target fan speed" regelen met een waarde van 0 tot 10.

Dus 't ziet er zo uit:

* Full on (zonder verdere opties, huidige standaard instelling)

* Automatic mode
- Target temp (min 45° - max 65°)
- Target Fan Speed (waarde van 0-10 instelbaar)

Hebben jullie dat ook in jullie BIOS en hoe staat dat bij jullie ingesteld?

Basil Fawlty

Legacy Member
Dat hangt een beetje van je moederbord af, maar je kan het gerust op "automatic" zetten en dan de target temperature bijvoorbeeld op 65°C zetten. 65°C kan een CPU gerust hebben, en je gaat dan minder lawaai krijgen van je CPU ventilator.

Maar als je CPU fan nu altijd al op 100% loopt (full on), dan is het vrij zeker dat het je GPU ventilator is die zoveel lawaai begint te maken onder load.

mdgf

Legacy Member
Hola, heb eens gevoeld en de fan die bovenaan zit (zat reeds voorgemonteerd in de case), blaast naar binnen hoor.
Draai hem om, intake hoort thuis beneden vanvoor en outtake vanachter bovenaan, anders kun je geen deftige luchtcirculatie hebben.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan