Archief - Oude pc redden

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

somfortiwan

Legacy Member
Ik heb nog een oude aldi pc die altijd dienst gedaan heeft voor mijn ouders voor mails te lezen (ubuntu 10.04/hotmail/firefox/powerpoint (openoffice)). Ik heb daar onlangs window 7 (x64) op gezet samen met office 2010, maar mijn ouders klagen dat de pc 'traag' is. Alles doet eigenlijk nog redelijk goed wat hij moet doen, maar soms doet hij enkele seconden het wat trager aan en dan gaat em weer verder.
De specs zijn

Intel(R) Core(TM)2 CPU 6300 @ 1.86GHz
1 gig ddr2 ram (2x 512mb/ 266mhz)
NVIDIA GeForce 7650 GS (256mb)

Screenshots van alle specs

Volgens mij is het probleem die ene gig ram (met alleen firefox open is die al 81% belast en de minimum specs van 7 x64 is 2 gig ram), maar ik heb een beetje schrik dat nieuwe ram kopen niets zal oplossen (ik ben op het vlak van hardware een leek) en dus nieuwe ram kopen weggegooid geld zou zijn.
Dus mijn vragen zijn:
- Is de ram het grote probleem of is deze pc rijp voor het stort?
- Als ram het probleem is, waar moet ik dan op letten bij aankoop van nieuwe ram (merk/snelheid/type/...)
- Is 4 gig overkill of is 2 gig al genoeg? (Geld is het probleem niet, maar ik zou liever 60 euro uitgeven aan alleen ram dan veel meer aan een pc die amper iets moet kunnen)

Alvast bedankt!

Sjoepap

Legacy Member
van 1 naar 2 gig ram merk je wel met windows 7. Is echt wel sneller. Voor enkel wat surfen is 2 gig wel genoeg denk ik. Koop maar eender welk DDR2 latje, is allemaal compatibel als ik me niet vergis, ze zullen wel maar aan 266mhz draaien vermits je dat nu 2 x hebt steken

Exit

Legacy Member
1GB is inerdaad wat weinig

als ram vol raakt gaat windows de hdd gebruiken als ram => vertraagd enorm voor de pc
dus 1GB bij steken zou niet slecht zijn

ram => zelfde type nemen, DDR2 dus

somfortiwan

Legacy Member
Sjoepap zei:
van 1 naar 2 gig ram merk je wel met windows 7. Is echt wel sneller. Voor enkel wat surfen is 2 gig wel genoeg denk ik. Koop maar eender welk DDR2 latje, is allemaal compatibel als ik me niet vergis, ze zullen wel maar aan 266mhz draaien vermits je dat nu 2 x hebt steken

Blijft die beperking ook als de oude latjes er uit gaan?
Want dan zou ik eigenlijk liefst eerst 1 latje van 2 gig steken om te zien of het iets uithaalt en dan eventueel het tweede om toch aan 4 gig te zitten.

En hoe zit het met winkels, want voor laatje van +/- 30 euro vind ik 9 euro (alternate) of 6 euro (power4pc) wel wat veel voor verzendkosten

meino

Legacy Member
Is hij ook traag met Ubuntu?

If not... hou gewoon Ubuntu, smijt Windhoos 7 eraf, hou het geld in je zak.

somfortiwan

Legacy Member
Veel minder traag, maar toch nog af en toe zijn dipje (ik heb google earth ooit eens geprobeerd en dat was eigenlijk al fataal :p)
maar het probleem is dat ik er binnenkort niet meer ben om de ubuntu constant te onderhouden, daarom dat ik voor de gemakkelijkheid er windows 7 op gezet had. De pc freezet eigenlijk nooit volledig, maar ge merkt gwn dat het niet al te vlot gaat allemaal

Edit: bij eurosys hebben ze dit, zou dit een goed latje zijn? (er is gratis levering in de winkel en er ligt er eentje dicht in de buurt dus zou ideaal zijn qua prijs en beschikbaarheid)

mdgf

Legacy Member
Die beperking qua snelheid doet er in de verste verten niet toe, koop gewoon 1 latje van 1GB ram (of 2GB als je geld te veel hebt) en steek die bij die vorige lat.

Veel goedkoper dan die 29,5€ zal het niet worden inclusief verzending voor 2GB.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan