Archief - Netwerkprobleem: NAS enkel beschikbaar via ethernet

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

nico

Legacy Member
Hallo,

Eerst en vooral: ik hoop dat dit de juiste plaats is om dit probleem neer te typen.

Probleem:
Ik heb een NAS gekocht (buffalo linkstation Duo => i know, kan veel beter maar was het geld wel waard). Nu heb ik volgend probleem:

- Ik krijg de NAS perfect te zien als ik mijn laptop via ethernet verbindt met een switch waar mijn router aanhangt.
- Als ik wireless werk krijg ik deze NAS niet te zien
- Mijn NAS zit in hetzelfde netwerk als mijn router

Opstelling:

- 1 ethernetkabel van telenetmodem naar switch
- op de switch zijn een router (Apple airport express), mijn laptop, 2 spelconsoles en Telenet digicorder gekoppeld.

extra vraag: Zou het werken moest ik een router hebben waar nog een ethernet poort vrij is zodat ik de NAS rechtstreeks op mijn router kan aansluiten?

Hungry®

Legacy Member
waarom niet zo: kabel van modem naar poort 1 van de switch, kabel van digibox op poort 2 van switch, kabel van router (WAN) naar poort 3 van switch.
Nas en andere apparaten sluit je aan op de LAN poorten van de router. Heb je een poort tekort zet je een switch op een LAN poort en kan je op die switch nog toestellen plaatsen. Just my thoughts.

nico

Legacy Member
Wel, dat was ik ook aan het denken, probleem is hier dat die airport express geen extra poort heeft. dus dat is balen.

Maar het is niet logisch dat mijn PC moet aangesloten zijn via ethernet alvorens ik die NAS zie he?

Hungry®

Legacy Member
als je je pc verbindt met een kabel op een switch waar een NAS is aangesloten via een kabel lijkt het me perfect mogelijk om die NAS te 'zien'.
Je zal de NAS nooit zien via draadloos omdat je dan gaat via de router aangesloten op een switch waarop ook de NAS is aangesloten. NAS en router zitten dan niet in hetzelfde netwerk lijkt me.

nico

Legacy Member
Hungry® zei:
als je je pc verbindt met een kabel op een switch waar een NAS is aangesloten via een kabel lijkt het me perfect mogelijk om die NAS te 'zien'.
Je zal de NAS nooit zien via draadloos omdat je dan gaat via de router aangesloten op een switch waarop ook de NAS is aangesloten. NAS en router zitten dan niet in hetzelfde netwerk lijkt me.

Jup, via kabel dus perfect te zien.
Wireless niet, lijkt dus inderdaad dat die in een ander netwerk zitten, tzal manueel ip adreskes ingeven zijn denk ik :-)

Hungry®

Legacy Member
wat weerhoudt je om de NAS gewoon te verbinden met de laptop via een kabel? Je hebt toch geen andere pc s die van die NAS gebruik zouden moeten maken? Je kan op die manier surfen wireless via de apple airport express en je NAS gebruiken via de gewone netwerkkaart. (zal wel een crossed moeten zijn...ben nie zeker).
Ergens versta ik iets niet. Het heeft alleen het nadeel dat het minder mobiel is natuurlijk voor zover dat je de NAS steeds nodig hebt.

nico

Legacy Member
Er zijn nog 3 andere pc's die ervan moeten gebruik maken. Dat had ik inderdaad niet vermeld. Morgen eens met de andere proberen se.

[B]Rocketeer

Legacy Member
nico zei:
Opstelling:

- 1 ethernetkabel van telenetmodem naar switch
- op de switch zijn een router (Apple airport express), mijn laptop, 2 spelconsoles en Telenet digicorder gekoppeld.

extra vraag: Zou het werken moest ik een router hebben waar nog een ethernet poort vrij is zodat ik de NAS rechtstreeks op mijn router kan aansluiten?

Je NAS staat inderdaad momenteel niet in hetzelfde netwerk als de apparaten die op je router hangen.

Zoals gezegd: van je switch een poort gebruiken naar je digicorder
Van je switch een poort gebruiken naar je router.
Dan al de rest van je apparaten op je router aansluiten. Indien je router te weinig poorten heeft, sluit een extra kleine switch aan op je router en sluit dan de apparaten aan op deze switch.

Problem solved :)

nico

Legacy Member
[B]Rocketeer;15261961 zei:
Je NAS staat inderdaad momenteel niet in hetzelfde netwerk als de apparaten die op je router hangen.

Zoals gezegd: van je switch een poort gebruiken naar je digicorder
Van je switch een poort gebruiken naar je router.
Dan al de rest van je apparaten op je router aansluiten. Indien je router te weinig poorten heeft, sluit een extra kleine switch aan op je router en sluit dan de apparaten aan op deze switch.

Problem solved :)

ik heb momenteel dit :
AirPort Express-basisstation met AirTunes - Apple Store (België)

Probleem is dat ik dus een switch naar een switch naar de router zal moeten gaan verbinden dus dan blijft het probleem hetzelfde. De router van apple deed wat hij moest doen maar voldoet nu niet meer. Zal dus inderdaad andere router worden. (Of alles manueel ingeven uiteraard en ze zo in hetzelfde netwerk krijgen)
Alvast bedankt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan