Archief - netwerk

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ScienceMySon

Legacy Member
ik heb een probleem met mn netwerk. Ik zit dus op het netwerk en mn broer zijn pc heeft de modem + router. Bij mij geeft hij telkens de fout :

Het netwerk kan geen netwerkadres toewijzen aan de computer.

Ik kan dus niet op internet maar mn broer wel. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

thnx

apa

Legacy Member
Euh... Hoe heb je je pc aangesloten? Op de router neem ik aan?!

apa

Legacy Member
Ik zou moeten weten wat voor IP-adres de PC van je broer heeft (deze die dus wel werkt). Als je achter die PC zit, dan moet je het volgende doen:

START > Run > CMD[enter] > ipconfig[enter]

Kan je hetgeen daar staat eens hier zetten?

Fear

Legacy Member
je router heeft geen geldig ip aan je pc toegewezen.

Zoals Apa zegt, doe ipconfig command, kijk naar de gateway, vul dat in in je browser.

Doorkruis je router page voor dhcp settings (dynamisch); zet die op auto verkrijgen. je dhcp server zal naargelang je verbinding een ip van ...

(voorbeeld) 192.168.2.1 tot 192.168.2.100 aan je pc's geven.

hard-reset de router indien nodig, en geef het ipconfig/release ; ipconfig/renew commando in.

ScienceMySon

Legacy Member
apa zei:
Ik zou moeten weten wat voor IP-adres de PC van je broer heeft (deze die dus wel werkt). Als je achter die PC zit, dan moet je het volgende doen:

START > Run > CMD[enter] > ipconfig[enter]

Kan je hetgeen daar staat eens hier zetten?

Ip adres : 192.168.0.113
subnetmasker : 255.255.255.0
standaard-gateway : 192.168.0.1

staat er

weet je nu al wat meer ? :)

apa

Legacy Member
Hieraan kan ik zien dat je router wel degelijk actief is en dat die dus niet zuiver als een hub fungeert... Was dat wel het geval geweest, dan was de oplossing eenvoudig. Nu niet...

Anyway, het eerste wat je moet doen is ervoor zorgen dat jouw PC correct ingesteld staat. Daarvoor moet je rechtsklikken op "My network places"; vervolgens "Properties" kiezen; dubbelklikken op het icoon van de netwerkkaart die je op je router hebt aangesloten; daar klikken op "Properties"; dubbelklikken op "Internet Protocol (TCP/IP)". Hier moet je volgende settings selecteren:

"Obtain an IP address automatically"
"Obtain DNS server address automatically"

Druk vervolgens op OK. Herstart daarna je PC zodat je een nieuw IP-adres krijgt.

Wat je ook moet weten is of je wel een gewone netwerkkabel gebruikt hebt om je PC te verbinden met je router (dus GEEN cross-linked UTP-kabel). Kijk ook eens na of je je computer niet per ongeluk met een "UPLINK" poort verbonden hebt...

ScienceMySon

Legacy Member
apa zei:
Hieraan kan ik zien dat je router wel degelijk actief is en dat die dus niet zuiver als een hub fungeert... Was dat wel het geval geweest, dan was de oplossing eenvoudig. Nu niet...

Anyway, het eerste wat je moet doen is ervoor zorgen dat jouw PC correct ingesteld staat. Daarvoor moet je rechtsklikken op "My network places"; vervolgens "Properties" kiezen; dubbelklikken op het icoon van de netwerkkaart die je op je router hebt aangesloten; daar klikken op "Properties"; dubbelklikken op "Internet Protocol (TCP/IP)". Hier moet je volgende settings selecteren:

"Obtain an IP address automatically"
"Obtain DNS server address automatically"

Druk vervolgens op OK. Herstart daarna je PC zodat je een nieuw IP-adres krijgt.

Wat je ook moet weten is of je wel een gewone netwerkkabel gebruikt hebt om je PC te verbinden met je router (dus GEEN cross-linked UTP-kabel). Kijk ook eens na of je je computer niet per ongeluk met een "UPLINK" poort verbonden hebt...

ik heb ne normale kabel + dat obtain gedoe staat al op automatisch :s

apa

Legacy Member
OK, dan ligt het probleem dus meer dan waarschijnlijk bij je router zelf. Wat voor router heb je precies (merk+model)? Heb je de handleiding van de router er al eens op nagekeken? Er moet zeker een gids zijn over hoe je een extra PC moet aansluiten in staan.

Misschien staat je router ingesteld om slechts 1 PC van een IP-adres te voorzien?
Misschien staat poort 2 uitgeschakeld?
Misschien vereist je router authenticatie?
...

Veel meer kan ik niet zeggen aangezien de precieze wijze van instellen verschilt van router tot router...

Exit

Legacy Member
probeert eens met zelf ip in te zetten om zo in de router te geraken als op internet, zo nie, dan ligt het in de router

ip => 192.168.0.20 - 255.255.255.0 - 192.168.0.1 (gateaway)

apa

Legacy Member
Het klinkt precies alsof je je 2 pc's aan dezelfde kabelmodem zou hebben gehangen (via een hub)... Als je dan een Internet-Mono abonnement hebt, dan kan je maar met 1 PC tegelijk op Internet.

Als je die ene PC afsluit en je sluit de kabel (naar de modem) aan op een andere PC (correcter: een andere netwerkkaart), dan zal je geen IP-adres krijgen. Na verloop van tijd (neem 24u) zal je er wel weer een krijgen... Maar dan zal de eerste PC weer niet werken.

Met een hub is het de eerste PC die opstart die zal kunnen werken; bij de andere zal het dan niet werken tot de eerste PC meer dan een bepaalde tijd afstaat...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan