Archief - Netwerk via elektriciteitsnet

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

flov007

Legacy Member
we hebbe voor de moment zo een crappy draadloos netwerk en omda mijn pa de egoist da zo dicht mogelijk bij zijn PC wil hebben moet mijn pc zeer veer moeite doen om dat signaal op te vangen => mijn internet is supertraag en werkt vaak ni

ni zag ik in de gazet "Ovislink home plug" staan... voor internet via alektriciteitsnet... heeft iemand hier ervaring mee? gaat het even snel. is het stabiel,... en hoeveel van die doosjes moet ik dan kope? een waar de modem staat en 1 voor in mijn kamer?

bedankt :)

vinteg

Legacy Member
in het netwerkboekske van dees maand stond der nog een 3tal van die addapterkes in met verschillende tests mss is ff lezen?

flov007

Legacy Member
mja, vroeger had mijn pa daar een abonnement op, nu ni meer dus ligt da hier ni... :)

Exit

Legacy Member
moe ge toch geen abo voor hebben .... koopt da zo ...

of zoek es naar reviews van de spul ...

flov007

Legacy Member
jaja, ik weet da ge da zo kunt kope, ma het kwam er gewoon op neer da dieje boek hier nu ni meer ligt en da ik geen zin heb om daar geld aan te geven... :)

wxphe

Legacy Member
Ik had ook nooit internet op mijn pc via draadloos en echt ik heb hier een devolo setje liggen en nu surf ik weer gelijk gin ander. Gamen en surfen is echt gin probleem. Ze bieden een snelheid van 14mbit maar ik haal rond de 10 mbit. Dus als je rekent om te surfen= 10mbit => 1280kbyte mss nie overdreven snel maar wel ferm boven de te behalen waarden met telenet. Ge zult 2 adapters nodig hebben. 1 voor bij u pc en 1 bij u router/modem.

JackF

Legacy Member
Die dingen werken heel goed. Kheb er al verschillende van geinstalleerd en om te surfen is dat meer dan genoeg. Vooral als je in appartementen of woningen met veel beton tussen de muren/verdiepingen woont dan zijn deze dingen echt heel nuttig omdat wireless kaarten vaak problemen geven daardoor.
Je stopt ze wel best niet in beveiligde contactdozen want dan werken ze (soms) niet. Liefst dus rechtstreeks in het stopcontact of in een gewone contactdoos. Het voordeel van de Ovislink vinnek wel dat je die niet moet inpluggen in het stopcontact gelijk een "muggenlampje", maar dat je een gewone kabel hebt waardoor je toch meer ruimte hebt om ze in het stopcontact te steken.

flov007

Legacy Member
JackF zei:
Die dingen werken heel goed. Kheb er al verschillende van geinstalleerd en om te surfen is dat meer dan genoeg. Vooral als je in appartementen of woningen met veel beton tussen de muren/verdiepingen woont dan zijn deze dingen echt heel nuttig omdat wireless kaarten vaak problemen geven daardoor.
Je stopt ze wel best niet in beveiligde contactdozen want dan werken ze (soms) niet. Liefst dus rechtstreeks in het stopcontact of in een gewone contactdoos. Het voordeel van de Ovislink vinnek wel dat je die niet moet inpluggen in het stopcontact gelijk een "muggenlampje", maar dat je een gewone kabel hebt waardoor je toch meer ruimte hebt om ze in het stopcontact te steken.
besluit: ge zou het mij aanraden? :) is er dan geen verlies in snelheid etc?

JackF

Legacy Member
Ik ga niet beweren dat je de volledige 14Mbps zal halen maar 10 Mbps is zeker haalbaar dus voor te surfen meer dan genoeg overschot, wil je natuurlijk grote bestanden uitwisselen tussen verschillende PC's dan is dit minder ideaal doch doenbaar. Ik zou toch kiezen voor de ethernet versie (alle kabels zitten in de verpakking)

ghostblade

Legacy Member
als het gewapent beton is dat in je huis of appartement ligt dan is dat normaal dat het crappy werkt die signalen graken niet goed door dat gewapend beton

FlameDB

Legacy Member
wtf?? een isp voor internet via elektriciteitsnetwekrk 10 mbit, en telenet 6.6 mbit (expresssnet+ ) , meende da echt ofwa? :eek: .
hoe pingt ge dan op gameservers? en is da duur zo'n abbo?

Sander H

Legacy Member
lol nee een netwerk via het elektriciteitsnet, dus ge moet nog gwn i-net (adsl/telenet) nemen en dan van de modem naar het stopcontact :)

apa

Legacy Member
Netwerken via het elektriciteitsnet gaat; jaren geleden werden de eerste prototypes gedemonstreerd en ondertussen wordt dat commercieel uitgerold. Het is echter niet zo'n groot succes en dat heeft een aantal redenen:

  • Het elektriciteitsnet is, net als het CaTV-net, een hub-netwerk wat betekent dat iedereen in principe verbonden is op eenzelfde geleider die dan vertakt wordt naar de verschillende abonnees. Nadeel hiervan is dat de totale capaciteit steeds gedeeld wordt door alle aangeslotenen. Bovendien heb je bij *ALLE* hub-architecturen ook het probleem van "collisions" wanneer je met meerdere gebruikers tegelijk werkt.
  • De kwaliteit van het elektriciteitsnet is voldoende om elektriciteit te transporteren: dat is dan ook het hoofddoel van dat netwerk! De kwaliteit is echter ZEER slecht voor informatie-transport. Ook hiervoor zijn meerdere redenen: het gaat om een aderpaar dat niet eens verstrengeld is (dus veel overspraak: zowel NEXT als FEXT; gevolg is een gigantische hoeveelheid ruis en dus een slecht signaal), slechte contactpunten (2 aders elkaar laten raken is voldoende om elektriciteit over te brengen, maar betekent onvermeidelijk dat "informatie"-overdracht gepaard gaat met een enorm verlies), ...
  • Inherent gevaar: de stroomsterkten op de meeste informatienetwerken zijn zodanig laag dat er geen gevaar is voor de gebruikers; bij het elektriciteitsnet is dat natuurlijk anders! Er moeten dan speciale maatregelen genomen worden om het risico binnen de perken te houden.

Dit alles samen maakt van de techniek een erg dure oplossing voor informatienetwerken. Voor mij is het uiterst ongeschikt om te dienen als informatienetwerk; net als dat een draadloos netwerk voor mij ook ongeschikt is om binnenhuis gebruikt te worden voor het verbinden van allemaal vaste nodes (daarvoor gebruik je nog steeds best een gewone twisted pair).

Heb je al eens geprobeerd een signaalversterker (= Pringles-doosje) op je pa zijn WAP-antenne te zetten?

flov007

Legacy Member
nee, nog ni geprobeerd. als als ik da op die router van mijn pa zet, dan ik dan ook zo iets op de antenne zette die uit mijn pc komt?

Morpheus

Legacy Member
Kan iemand een merk aanraden van die stekkers voor via de electiciteit een verbinding te leggen?

BraveHeart

Legacy Member
Corinex, echter zijn die dingen niet echt goedkoop.
Corinex is MAC OS/LINUX/Windows OS compatible.
Buiten de adapters zit er ook een installatie CD-Rom in het pakket.
1 Corinex kost +/- 80 €.

Morpheus

Legacy Member
BraveHeart zei:
Corinex, echter zijn die dingen niet echt goedkoop.
Corinex is MAC OS/LINUX/Windows OS compatible.
Buiten de adapters zit er ook een installatie CD-Rom in het pakket.
1 Corinex kost +/- 80 €.

en zijn die een beetje goed, anders ga ik er mij twee aanschaffen, zodat ik een pc kan connecten die beneden staat, want wireless is niet te doen, teveel beton

JackF

Legacy Member
Van waar ben je ? Als je van Gent of omstreken bent dan kan kan ik je helpen. Anders is het waarschijnlijk interessanter van deze in jouw buurt te kopen.Opsturen kan ook.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan