Archief - NB Voltage

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Rudra

Legacy Member
beste

Ik ben even weer in het overclocken gedoken, want ik wil persé mijn CPU op 4 Ghz krijgen :) nu vraag ik mij af wat de NB Voltage juist doet? ik heb al wat zitten googlen, maar ik geraak er niet aan uit wat voor winst of verlies je hierbij kan hebben bij het overclocken, en op hoeveel ik deze moet instellen?

Ik heb een Intel E8400 CPU en een Asus P5Q moederbord.


Alvast bedankt

morfer

Legacy Member
daar moet je bij mijn weten niet aankomen ;)

E8400 draait zonder al teveel tweaks op 4.0... gewoon stap per stap uw clocks verhogen en als hij niet stabiel is gewoon wat meer voltage geven.

heb ook een 8400 gehad op een p5q en da lukt zonder problemen.

Rudra

Legacy Member
ja maar intel geeft als max voltage 1.36V aan, ik weet dat 45nm processoren max tot 1.45V mogen gaan, maar is het onschadelijk om boven de voltage van intel te gaan? :) ik draai nu momenteel op 1.368V en op 3.95Ghz, eens ik naar 470 FSB ga (voor dan 3.995 Ghz te hebben) is mijn CPU onstabiel. Ook mijn RAM (is Corsair XMS2 4GB 800 Mhz PC6400) word onstabiel dus ik zal ofwel mijn RAM timing moeten veranderen of voltage (voltage is nog maar 1.8V mss is proberen om deze naar 2V te brengen?). en mijn CPU voltage zal ook moeten verhoogd worden tenzij ik door andere instellen deze stabiel kan krijgen?

GTXpower

Legacy Member
Onschadelijk weet ik niet.. Maar ik heb een jaar gedraait op 1.6volt ipv max 1.35 en werkt nog perfect. :p wel onder goeie temperaturen

morfer

Legacy Member
is uw ram overclocked op deze moment ?

je kan gerust wat hoger gaan dan de 1.368 hoor ;) je hebt een goeie koeler..
met de standaard koeler zou ik mij aan die regel houden, maar aangezien je die 4 ghz barrière zo graag wil halen stel ik voor om naar 1.38-1.39 te gaan.
met u koeler hoef je zeker niet bang te zijn voor oververhitting enzo :)
uw ram zou ik eerlijk gezegd rond zijn standaard houden om uit te sluiten dat hij daardoor instabiel zou draaien
je kan nadien als uw doel bereikt is altijd uw ram wat strakker zetten ;)

grtz

Rudra

Legacy Member
morfer zei:
is uw ram overclocked op deze moment ?

je kan gerust wat hoger gaan dan de 1.368 hoor ;) je hebt een goeie koeler..
met de standaard koeler zou ik mij aan die regel houden, maar aangezien je die 4 ghz barrière zo graag wil halen stel ik voor om naar 1.38-1.39 te gaan.
met u koeler hoef je zeker niet bang te zijn voor oververhitting enzo :)
uw ram zou ik eerlijk gezegd rond zijn standaard houden om uit te sluiten dat hij daardoor instabiel zou draaien
je kan nadien als uw doel bereikt is altijd uw ram wat strakker zetten ;)

grtz


Mijn FSB staat nu op 465 en multiplier 8.5 dus mijn CPU draait op 3.955 Ghz, maar eens ik naar 470 Ga voor 4Ghz restart mijn pc bij het stressen (dit bij het gebruiken van Intelburntest). Bij het stressen van Orthos geeft hij bij de CPU test na 2 sec al een error en ook bij het testen van het RAM geheugen. daarom zal ik waarschijnlijk iets moeten doen aan mijn RAM timings, of kan in dit geval het verhogen van het DRAM voltage helpen?

Ik heb voor de rest mijn RAM geheugen niet overclockt, dus niets aan de timings veranderd ofzo. en de DRAM Voltage staat op de standaard waarde (1.8V)

Ik vroeg me ook af of er andere settings waren dat voor een betere stabiliteit kan zorgen van de CPU, en voor het RAM geheugen?

Witte

Legacy Member
NB voltage kan helpen om de NB stabiel te houden bij hoge clocks, i.e. als je de front side bus frequency opvoert dus. Dichter bij de 500MHz kan een hogere NB spanning dus wel helpen. CPU voltage kan je gerust naar 1.4 zetten zelfs met een standaard koeler. Daarnaast zou hogere DRAM voltage ook kunnen helpen indien je RAM onstabiel is, maar het ene RAM is het andere niet dus toch beetje voorzichtig mee omspringen. Probeer 1.9, daarna 2V, of probeer eerst een andere devider of lossere timings om zeker te zijn dat overspanning de chips niet beschadigd.
Ten slotte heb je nog Vtt, maakt minder uit maar kan ook helpen bij hogere FSB's, zeker niet te hoog gaan met deze waarde, niet zozeer omdat het schade brengt maar het maakt gewoon niks meer uit als je bv 1.6V pakt, het werkt wss gewoon beter op pakweg 1.3~1.4V.

Eén voor één wat aanpassen, testen, brengt het niets op terug naar standaard en het volgende testen.

Rudra

Legacy Member
Witte zei:
NB voltage kan helpen om de NB stabiel te houden bij hoge clocks, i.e. als je de front side bus frequency opvoert dus. Dichter bij de 500MHz kan een hogere NB spanning dus wel helpen. CPU voltage kan je gerust naar 1.4 zetten zelfs met een standaard koeler. Daarnaast zou hogere DRAM voltage ook kunnen helpen indien je RAM onstabiel is, maar het ene RAM is het andere niet dus toch beetje voorzichtig mee omspringen. Probeer 1.9, daarna 2V, of probeer eerst een andere devider of lossere timings om zeker te zijn dat overspanning de chips niet beschadigd.
Ten slotte heb je nog Vtt, maakt minder uit maar kan ook helpen bij hogere FSB's, zeker niet te hoog gaan met deze waarde, niet zozeer omdat het schade brengt maar het maakt gewoon niks meer uit als je bv 1.6V pakt, het werkt wss gewoon beter op pakweg 1.3~1.4V.

Eén voor één wat aanpassen, testen, brengt het niets op terug naar standaard en het volgende testen.

dus met deze settings is het mogelijk om de CPU stabiel te krijgen op 4Ghz zonder de Vcore te verhogen?

en voor mijn stockcooler zou 1.4V teveel geweest zijn... op 3.5Ghz werd mijn CPU al 63° en zat nog niet aan 1.3V

Witte

Legacy Member
Rudra zei:
dus met deze settings is het mogelijk om de CPU stabiel te krijgen op 4Ghz zonder de Vcore te verhogen?

en voor mijn stockcooler zou 1.4V teveel geweest zijn... op 3.5Ghz werd mijn CPU al 63° en zat nog niet aan 1.3V

neen, het zijn alternativen indien 1.4V CPU core geen oplossing bied, want dan ligt het probleem wss niet aan de cpu maar aan wat anders...

65°C is niet echt een probleem, al werd ie 75°
maja ivm duurzaamheid: lager is beter natuurlijk.

Rudra

Legacy Member
Witte zei:
neen, het zijn alternativen indien 1.4V CPU core geen oplossing bied, want dan ligt het probleem wss niet aan de cpu maar aan wat anders...

65°C is niet echt een probleem, al werd ie 75°
maja ivm duurzaamheid: lager is beter natuurlijk.

Ok dus als de CPU in het begin niet meer meewilt, gewoon de Vcore omhoog halen en als de 1.4V bereikt is, kijken naar de alternatieven? :)

dan is het nu nog een kwestie om het ram geheugen mee te krijgen :p

Rudra zei:
Ok dus als de CPU in het begin niet meer meewilt, gewoon de Vcore omhoog halen en als de 1.4V bereikt is, kijken naar de alternatieven? :)

dan is het nu nog een kwestie om het ram geheugen mee te krijgen :p

het zal een hele opdracht worde denk ik, om op 471 FSB te werken (staat nu op 465) word mijn ram helemaal onstabiel. Orthos geeft na 2 sec al een error, en als ik mijn timings verander naar 6-6-6-15 dan geeft hij na 2 sec nog altijd een error. veranderd ik de voltage naar 1.9V, is het na 10 sec ... soms krijg ik dan nog een BSOD, of wilt windows niet meer opstarten omdat SYSTEM zou beschadigd zijn, na het terug zette van de vorige settings is het dan wel terug in orde.

Indien ik mijn timings nog wat losser zet, ga je hier dan verschil in merke bij bv benchmarks ofzo?

morfer

Legacy Member
jap, gewoon vcore verhogen tot hij stabiel draait, meer zal je niet moeten doen denk ik.
gewoon proberen..
elke cpu heeft zijn eigen positieve/negatieve punten, sommigen kunnen met 1.3 ook aan 4 ghz draaien. of sommigen hebben er 1.45 voor nodig..

maar bij u is het maar een extra stapje van 100 mhz en dat is haalbaar met 1.4 zenne ;)
Aan hoeveel mhz draait u ram nu effectief ?

Rudra

Legacy Member
morfer zei:
jap, gewoon vcore verhogen tot hij stabiel draait, meer zal je niet moeten doen denk ik.
gewoon proberen..
elke cpu heeft zijn eigen positieve/negatieve punten, sommigen kunnen met 1.3 ook aan 4 ghz draaien. of sommigen hebben er 1.45 voor nodig..

maar bij u is het maar een extra stapje van 100 mhz en dat is haalbaar met 1.4 zenne ;)
Aan hoeveel mhz draait u ram nu effectief ?

ja mijn CPU wil perfect mee als ik mijn Vcore met 1 stapje verhoog (zit dan op iets van 1.37V ongeveer) en mijn Ram vermoed ik 945 als ik op 4Ghz draai (471x2?) dit zie ik toch als ik mijn pc opstart. FSB:DRAM staat op 1:1

morfer

Legacy Member
ram is al mooi mee overclocked blijkbaar :p
mijne draait nu op 1670 ipv 1600 en hoger heb ik nog niet geprobeerd :p
ik heb er geen flauw benul van hoe ge da beste doet, met die timings enzo, geen verstand van :p

En is hij stabiel hoe hij nu draait ? 471 x 8.5 ?

Rudra

Legacy Member
morfer zei:
ram is al mooi mee overclocked blijkbaar :p
mijne draait nu op 1670 ipv 1600 en hoger heb ik nog niet geprobeerd :p
ik heb er geen flauw benul van hoe ge da beste doet, met die timings enzo, geen verstand van :p

En is hij stabiel hoe hij nu draait ? 471 x 8.5 ?

neen dan draait de CPU op 4Ghz maar wil het ram niet mee, maar op 465 x 8.5 (3.955Ghz) wilt hij wel schoon mee :)

Zou het update van mijn BIOS hier eventueel mee kunnen helpen? Ik heb op google gelezen dat sommige mensen hierdoor een stabielere overclock door hebben.

razick_killer

Legacy Member
yup updaten van bios kan hier zeker bij helpen.
ik heb een i7 920 die maar niet over de 3.9 ghz wou,na bios update met zelfde instellingen
kon ik naar 4.15 stabiel op lucht natuurlijk :sen een vcore van amper 1.315
zo je ziet maar ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan