Archief - Mini-ITX samenstellen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

killerbie

Legacy Member
Hallo,

Ik vroeg me af of iemand me zou kunnen helpen om een mini itx pc samen te stellen? Ik was oorspronkelijk van plan een nieuwe mac mini te kopen, maar wegens onvoorziene kosten en het student zijn wil ik liever zelf iets in elkaar knutselen.

Ik ken een beetje van pc's, maar durf de stap naar zelf een mini-itc te zetten niet te wagen wegens de formaten.

De prijs moet dus het liefst zo laag mogelijk zijn.

Wat had ik in gedachten van hardware spec's:
- Case: hier weet ik niets van :s
- Mobo met :Wifi (N?), DVI/VGA, (HDMI), Ethernet, 3/4 USB poorten
- Ram: 2GB (type naargelang de mobo het lust)
- HDD: maakt niet direct veel uit
- CPU: zeker intel, ik had gedacht aan een Core i3?
- Optische drives: moet niet, maar eventueel wel een DVD lezer/brander

Waarvoor heb ik het nodig?
- Eenvoudig surfen op het web (email etc)
- Documenten en presentaties maken en bekijken (Nieuwste office heb ik al)
- Films kijken (soms HD!) via een projector
- Torrent bestanden downloaden
- Voor de rest alledagelijkse zaken, soms is een bestandje uitpakken, muziek, etc etc
- Eventueel DVD's converteren en branden (indien een optische drive wordt aangeraden, ik heb hier een krachtigere desktop voor, maar kan vanpas komen)

Ik heb thuis een legale windows 7 DVD liggen, en dit OS zal dan ook gebruikt worden.

PS: hoe stiller het systeem hoe beter, kwestie van goed te kunnen slapen.
:)

Aap

Legacy Member
killerbie zei:
Hallo,

Ik vroeg me af of iemand me zou kunnen helpen om een mini itx pc samen te stellen? Ik was oorspronkelijk van plan een nieuwe mac mini te kopen, maar wegens onvoorziene kosten en het student zijn wil ik liever zelf iets in elkaar knutselen.

Ik ken een beetje van pc's, maar durf de stap naar zelf een mini-itc te zetten niet te wagen wegens de formaten.

De prijs moet dus het liefst zo laag mogelijk zijn.

Wat had ik in gedachten van hardware spec's:
- Case: hier weet ik niets van :s
- Mobo met :Wifi (N?), DVI/VGA, (HDMI), Ethernet, 3/4 USB poorten
- Ram: 2GB (type naargelang de mobo het lust)
- HDD: maakt niet direct veel uit
- CPU: zeker intel, ik had gedacht aan een Core i3?
- Optische drives: moet niet, maar eventueel wel een DVD lezer/brander

Waarvoor heb ik het nodig?
- Eenvoudig surfen op het web (email etc)
- Documenten en presentaties maken en bekijken (Nieuwste office heb ik al)
- Films kijken (soms HD!) via een projector
- Torrent bestanden downloaden
- Voor de rest alledagelijkse zaken, soms is een bestandje uitpakken, muziek, etc etc
- Eventueel DVD's converteren en branden (indien een optische drive wordt aangeraden, ik heb hier een krachtigere desktop voor, maar kan vanpas komen)

Ik heb thuis een legale windows 7 DVD liggen, en dit OS zal dan ook gebruikt worden.

PS: hoe stiller het systeem hoe beter, kwestie van goed te kunnen slapen.
:)

Ik heb ervaring hiermee. De case moet ITX moederbord ondersteunen. De harde schijven zijn meestal 2.5" (in de plaats van 3.5" standaard) voor in een ITX behuizing. de dvd of bluray drive is meestal een "slim" drive in de plaats van een normale dvd/bluray drive. je hebt een moederbord met passieve koeling (grote koelblokken) nodig. In de plaats van een core i3 zou ik opteren voor iets moderner zoals een AMD brazos APU, maar dat is een persoonlijke keuze.

je vind zoiets bij de betere computerboer zoals tones.be

Hier is een voorbeeld van een moederbord met alles er en eraan voor je: ASUS E35M1-i Deluxe Mini ITX DDR3 AMD Brazos :: Tones.be

flyingdutchman

Legacy Member
Ik zou sowieso voor een AMD Brazos setup gaan, ge moet al gek zijn om voor Intel te gaan in dit geval :).

Azerty

Dat is wel een ideale setup, daar zou dan nog een SSD in kunnen en eventueel een blu-ray brander (als ge écht helemaal Deluxe wilt gaan) en ge zijt klaar.

Ik heb zelf een m-ITX setup, alleen dan een gamepc en die standaard laptop-style DVD-drives zijn echt niet veel soeps. Als je maar af-en-toe een DVD-drive nodig hebt zou ik zelfs opteren voor een externe via USB. Indien je hem toch graag intern hebt, dan zou ik opteren voor een slot-loading drive, zoals in het winkelmandje zit.
Voor Wifi kun je gewoon een USB-dongle erbij gooien, kost iets van 10€.

Die case daar kunnen nog wat fans in dacht ik, dus dat zit wel goed.

killerbie

Legacy Member
Allen al bedankt, ik denk dat ik mss idd beter voor een AMD brazos setup kan gaan (prijs- prestatie verhouding ligt in dit geval normaal hoger).
Wat soort voeding zou er goed zijn? (hier ken ik echt niets van)

EDIT: bij de meeste cases is dit blijkbaar geïntegreerd. (in het geval van de case mag de prijs iets hoger zijn, naargelang het design, aangezien deze op mijn bureau gaat liggen heb ik liever een duurdere maar mooie case :))

jastas

Legacy Member
killerbie zei:
Nog iemand tips voor de configuratie?

moest je 2dehands materiaal overwegen, ik heb hier nog wat mini-ITX gerief staan!

Intel D510MO (dual atom) mono, passief gekoeld
PicoPSU 90W (zeer betrouwbare en goede psu met een zeer hoog rendement)

Gigabyte mib-T5140 kast (met standaard psu)

indien interesse stuur maar een pm!

killerbie

Legacy Member
Topic mag dicht, ik heb besloten om ergens een tweedehands mac mini systeempje op de kop te proberen tikken. Dit omdat ik nergens een case kan vinden welke ongeveer even klein en mooi is. (tenzij iemand wel zulke cases kent...)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan