Archief - MAC adres

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Europa

Legacy Member
Hoi allemaal!

In netwerken op school leerden we een beetje over mac adressen. Ik had graag een beetje duidelijkheid gehad over het onderwerp want het is me allemaal een beetje vaag.

Als ik het goed begrijp zijn mac-adressen alleen relevant binnen lan's? Wat ik ervan weet is dat iedere netwerkkaart een uniek mac adres heeft.

Door verschillende zaken erbij te lezen (wikipedia enzovoort) slaagde ik er toch niet in de link te leggen met het internet. Dus vraag ik me af waarom ieder mac adres uniek moet zijn als we daarvoor het IP-adres al hebben om berichten te laten overkomen.

Sorry als het een beetje simplistisch klinkt maar ik ben een beginner wat de datalinklaag betreft.

Alvast bedankt.

Fraggie

Legacy Member
Europa zei:
Hoi allemaal!

In netwerken op school leerden we een beetje over mac adressen. Ik had graag een beetje duidelijkheid gehad over het onderwerp want het is me allemaal een beetje vaag.

Als ik het goed begrijp zijn mac-adressen alleen relevant binnen lan's? Wat ik ervan weet is dat iedere netwerkkaart een uniek mac adres heeft.

Door verschillende zaken erbij te lezen (wikipedia enzovoort) slaagde ik er toch niet in de link te leggen met het internet. Dus vraag ik me af waarom ieder mac adres uniek moet zijn als we daarvoor het IP-adres al hebben om berichten te laten overkomen.

Sorry als het een beetje simplistisch klinkt maar ik ben een beginner wat de datalinklaag betreft.

Alvast bedankt.
Je moet de geschiedenis in rekening brengen. MAC addressen vinden wa o.a. terug bij ethernet en je moet weten dat ethernet ontwikkeld is voor shared medium. Dus verschillende NIC's kunnen op een het zelfde medium zitten en elkaar goed storen. Om te kunnen communiceren moet elke NIC dus een MAC adress hebben om zich kenbaar te maken op het medium.

In een MAC adress zit geen hiërarchie dus was er nood aan een meer abstractere manier van werken -> IP addressen met submasks.

Om het plaatje volledig te maken. Je hebt waarschijnlijk nooit TCP/IP moeten installeren op je computer? Om toch met één stuk hardware te kunnen werken en met TCP/IP / IPX / Apple Talk.. heb je dus nood aan unieke adressen zonder logica (cf. bootstrapping).

Smashy zei:
Get a Clue: 7-layer OSI Model

De lagen :
1: Fysieke laag
2: (Data) link laag
3: Netwerklaag
4: Transportlaag
5: Sessielaag
6: Presentatielaag
7: Applicatielaag

In het kort :
Laag 1 = mac adressen
laag 2 & hoger = ip adressen
hubs & repeaters werken op laag 1 en gebruiken dus mac adressen
switchen & routers werken op de datalink laag & networklaag en gebruiken ip adressen
Ik zou het OSI model toch laten vallen voor deze uitleg en overstappen naar het TCP/IP model. Ook klopt je uitleg niet. Laag 1 heeft geen MAC/IP/..-adressen.

Smashy

Legacy Member
Fraggie zei:
Je moet de geschiedenis in rekening brengen. MAC addressen vinden wa o.a. terug bij ethernet en je moet weten dat ethernet ontwikkeld is voor shared medium. Dus verschillende NIC's kunnen op een het zelfde medium zitten en elkaar goed storen. Om te kunnen communiceren moet elke NIC dus een MAC adress hebben om zich kenbaar te maken op het medium.

In een MAC adress zit geen hiërarchie dus was er nood aan een meer abstractere manier van werken -> IP addressen met submasks.

Om het plaatje volledig te maken. Je hebt waarschijnlijk nooit TCP/IP moeten installeren op je computer? Om toch met één stuk hardware te kunnen werken en met TCP/IP / IPX / Apple Talk.. heb je dus nood aan unieke adressen zonder logica (cf. bootstrapping).


Ik zou het OSI model toch laten vallen voor deze uitleg en overstappen naar het TCP/IP model. Ook klopt je uitleg niet. Laag 1 heeft geen MAC/IP/..-adressen.
mmm je hebt gelijk, ben wat dingen door elkaar beginnen halen :o
Hubs & repeaters = laag 1, gebruikt geen mac of ip -> broadcast alle verkeer
switch = laag 2, gebruikt tabel met mac adressen op elke poort
router = laag 3, gebruikt tabel met ip adressen

als je dus met twee toestellen aan één switch hangt met hetzelfde mac adres ga je problemen krijgen

Europa

Legacy Member
Bedankt! Ik begrijp het een beetje beter.

Waarom word IP dan niet verder gebruikt om data op de goeie plaats te brengen?
Ik zit een beetje vast wanneer een mail gestuurd word bijvoorbeeld. Eerst word aan de DNS gevraagd naar het IP van bestemming. Is dit IP dan niet voldoende om de data op de goeie plek te krijgen?

Heel erg bedankt hoor! Ik weet dat het niet altijd plezant is om aan een beginneling uitleg te geven maar ik doe mijn best ^^.

gilly

Legacy Member
met IP ga je naar de mailserver, en die gaat dan de juiste host opzoeken dmv van zijn MAC-adres denk ik.

Fraggie

Legacy Member
Europa zei:
Is dit IP dan niet voldoende om de data op de goeie plek te krijgen?
Omdat je opnieuw een laag van abstractie nodig hebt.

bv, ik zou graag op één server, laten we zeggen met één publiek IP, graag mailserver spelen voor [email protected], [email protected], [email protected] enz.

Gewoon rauw data zenden naar zijn publieke IP is gewoon niet te doen om te implementeren. Juist daarom heb je een gelaagd model zoals het TCP/IP model: TCP/IP model - Wikipedia, the free encyclopedia

De logica zit nu in de hoger liggende lagen, en data mag dan wél rauw verzonden worden naar die ene server.

Europa

Legacy Member
Aha!

Dus eens het pakket binnen een bepaald subnet word er gebroadcast naar alle computers met de vraag van wie dit IP is. Hij krijgt dan als antwoord het mac-adres van één van de pc's in het subnet. Je mag me verbeteren indien ik mis ben ^^.

Netwerken leren valt nog mee (puur theorie voor het moment) maar is soms wel moeilijk want je moet het allemaal zelf voorstellen van wat het zou kunnen zijn. Moest mijn leraar met een router en kabels afkomen en het op basis daarvan uitleggen dan zou het veel leerrijker zijn =).

TeddySo

Legacy Member
ben ik volledig meer akkoord, theorie is maar theorie. maar eens in de praktijk legt het allemaal veel gemakkelijker uit. misschien moet je dit maar eens voorstellen aan de leerkracht :)

Greetz

Xtala

Legacy Member
Europa zei:
Aha!

Dus eens het pakket binnen een bepaald subnet word er gebroadcast naar alle computers met de vraag van wie dit IP is. Hij krijgt dan als antwoord het mac-adres van één van de pc's in het subnet. Je mag me verbeteren indien ik mis ben ^^.

Netwerken leren valt nog mee (puur theorie voor het moment) maar is soms wel moeilijk want je moet het allemaal zelf voorstellen van wat het zou kunnen zijn. Moest mijn leraar met een router en kabels afkomen en het op basis daarvan uitleggen dan zou het veel leerrijker zijn =).

Die switch gaat uiteraard niet constant zitten broadcasten.
Die houdt intern een tabel bij met alle MAC adressen die hij kent (en aan welke poort die hangen ofc :P).
Als die dan paketten binnenkrijgt, gaat ie op basis van het MAC adres naar de goeie poort forwarden.

Exit

Legacy Member
ook is het zo, mac adressen zitten vast in de netwerk controller
ip wordt toegewezen door het netwerk.

wil je een pc bereiken/besturen/aanzetten die niet aanstaat/geen ip heeft wordt dit via mac adres verstuurd (wake on lan)

ip kan veranderen, mac is vast (tenzij je handmatig gaat aanpassen...

een switch, router, ... houdt lijst bij van de aangesloten mac adressen en daaraan gekoppelt de ip's

een hub niet, deze zal alles nar elke poort sturen

Smashy

Legacy Member
die tabel is inderdaad het grootste verschil in werking tussen switch & hub

hub = altijd broadcast
switch = alleen broadcast als er een frame toekomt met ontvanger mac adres die hij niet in z'n lijst heeft staan

wat ook kan helpen om beter te begrijpen hoe ze allemaal werken is cisco packet tracer, daarmee kan je zelf een test netwerk bouwen en alle data zien die over het netwerk vliegt :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan