Archief - LAPTOP : korte HD Spin om de 30 sec

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Blackend

Legacy Member
Joo!

Ik heb een Laptop (Dell Inspiron 8100; P3 1Ghz, 256Mb SDR RAM, Radeon 7500 M, 20GB harde schijf,...) en ik sluit die nogal vaak aan op den TV om dan eens een dvdke ofzo te zien.

Allemaal goed en wel maar er is 1 probleem, om de 30tal seconden ofzo, moet de harde schijf even heropspinnen... precies of hij zet zich altijd in stand by en om de 30 seconden moet de schijf ff opspinnen om wat kleine data te lezen. Ik weet niet juist wat het is, maar alleszinds, om de zoveel tijd hoor ik de HD ff kort geluidje maken en in die tijd hangt de laptop altijd ff. Dit is wel zeer storend en ergerlijk tijdens het kijken van een film.

Ik werk op stroom als ik naar een film kijk en alle opties ivm met stroomsparing etc staan af. Heeft er iemand een idee hoe ik kan zorgen dat de schijf: ofwel gewoon stil blijft, ofwel gewoon opgespinned blijft, maar alleszinds de pc niet meer laat hangen door steeds ff af en aan geschakeld te worden.

Alvast bedankt.

Exit

Legacy Member
hoort ge ze stil vallen en dan opspinnen? tik geluidje? begint dan maar al backup's te nmen, schijf is aan het begeven.

anders energiebeheer eens kijken welke ,tijd hd heeft voor da ie uit mag vallen.

***ARF***

Legacy Member
ik denk eerder dat het gewoon de fan van je cpu is da aan en afslaat :)
al is nagekeken?

Exit

Legacy Member
fan kan ook maar aangezien de leeftijd van die laptop zou ik denken aan de hd
maar probeert te zien wat en vanwaar het komt.

BLUTCH 26

Legacy Member
Ik ken de oorzaak niet, maar heb onlangs twee weken op een dell 450MHz gewerkt en die deed dat ook. Om de minuut in werking schieten om dan terug muisstil precies in stand by te staan.
Heb dat ook gehad met mijn IBM Thinkpad (pentium 166)
blijkbaar is dat toch een of andere stroomsparende optie die ingebouwd is voor laptops waar de gebruiker niets kan aan veranderen.
Ik kan u niet helpen maar weet dat ge niet alleen zijt, ik heb achter dat probleem ook al lang gezocht en niets gevonden.

blutch

Blackend

Legacy Member
Bwa ... Ik hoor duidelijk dat het de HD is. Tis 100% zeker geen fan.
Laptop is ook niet ZO oud en ik heb geen vermoeden dat schijf het voor de rest begeeft.

Als ik hem bv use om bestanden te kopieren doet hij dit perfect zoals het moet, er zijn geen foute sectoren, geen rare geluiden, werkt snel en valt ook niet uit. Tis pas als em ff idle is dat hij af en toe ne keer zo precies ff in slaap dommelt ;-)

Blackend

Legacy Member
Energiebeheer had ik als eerste nagekeken al, maar daar staat alles op 'altijd aan' op netstroom. (verder staat de pc ook op MAXIMUM PERFORMANCE als hij op netstroom aangesloten is enzo) (alsook in bios zo ingesteld)

En tis eigenlijk al sinds het begin dat ik die laptop heb. Alee, dat de HD aan en af spint is het denk ik ook niet, maar hij moet om de x aantal seconden data hebben van een moeilijk bereikbaar stukske ofzo en dat heeft ne (relatief) lange acces time (pakt 50 ms) maar dat zorgt toch dat die pc ff hangt he :)

Exit

Legacy Member
zus haar laptop (nen P3 1ghz) begon ook probs te geven met hd die regelmatig stil viel en terug opspinnen, lawaai maken
hd vervangen binenn de 1-2weken, dan na 1 week op nieuwe schijf en die oude hd leeghalen viel die oude uit ... gedaan, finito, draait nie meer, is DEAD

vinteg

Legacy Member
ik volg exit hier toch ook in, kan gewoon niet gezond zijn voor hdd dat die terug moet opspringen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan