Archief - Kan ik van oude pc een home server maken??

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

upriser

Legacy Member
Zoals in de titel vermeld: kan ik van een oude pc een homeserver maken??
En Zoja, wat heb ik allemaal nodig als het gaat over software en hardware?
( moet er wel bij zeggen dat het echt een oude pc is;)

Mvg

*Fmc*

Legacy Member
Als het om te backuppen is, zeker en vast.
Als het om video's te transcoden en te streamen is, ben je al meer afhankelijk van de hardware.

Maar in se, geen enkel probleem.

Wat wil je er mee doen?

mdgf

Legacy Member
Gewoon file server? Ja tuurlijk, smijt er gewoon een linux-distro op en laat hem herleven.

upriser

Legacy Member
mdgf zei:
Gewoon file server? Ja tuurlijk, smijt er gewoon een linux-distro op en laat hem herleven.

Het zou alleen zijn voor back ups.
En wat bedoel kenmet Linux distro?? Op het vlak van Linux ken ik niet veel.

mdgf

Legacy Member
Omdat (praktisch) alle linux distros gratis (<->windows) zijn en de meeste uitermate geschikt om als home server te draaien en vooral veel lichter zijn dan recente windows versies (als het echt een oude pc is zal je daar geen windows (server) op kunnen ploffen, Debian GNU/Linux (als voorbeeld) integendeel).

Kan wel niet zeggen dat ik het zelf al gedaan heb (heb hier een oude pc staan met Debian stable die ik daar voor zal gebruiken, maar ben er nog niet aan toegekomen).

(En linux is geen OS, het is de naam van de opensource kernel (muggenzifterij ftw :p) waarop de besturingssystemen gebouwd zijn)

upriser

Legacy Member
dus als ik nu ubuntu server edition installeer op mijn pc zou dit moete gaan?
Server | Ubuntu
moet ik dan ook nog iets speciaal doen met mijn utp kabels (buiten gwn aan sluiten op mijn netwerk)?

en dan nog een klein vraagj: moeter nadat het geinstalleerd is nog een monitor op aangesloten zijn?

Céderieck

Legacy Member
upriser zei:
dus als ik nu ubuntu server edition installeer op mijn pc zou dit moete gaan?
Server | Ubuntu
moet ik dan ook nog iets speciaal doen met mijn utp kabels (buiten gwn aan sluiten op mijn netwerk)?

en dan nog een klein vraagj: moeter nadat het geinstalleerd is nog een monitor op aangesloten zijn?


als je niet veel ven linux kent zou ik er gwn Windows server 2008 op zetten en dan gwn je pc een vast ip geven dan stel je wake on lan dan kan je de pc gwn aan en uit zetten met een tool van op de andere pc waar je op zit en voor de back up kan je dan gwn Windows back up nemen (:

upriser

Legacy Member
Céderieck zei:
als je niet veel ven linux kent zou ik er gwn Windows server 2008 op zetten en dan gwn je pc een vast ip geven dan stel je wake on lan dan kan je de pc gwn aan en uit zetten met een tool van op de andere pc waar je op zit en voor de back up kan je dan gwn Windows back up nemen (:
ik wil wel windows erop zetten, maar heb je all gezien wat het kost. Ik ga tog eens proberen met linux. :)

alleen als jullie en ander voorstel hebben...

sneax

Legacy Member
upriser zei:
ik wil wel windows erop zetten, maar heb je all gezien wat het kost. Ik ga tog eens proberen met linux. :)

alleen als jullie en ander voorstel hebben...

Ge hebt te weinig verstand van it om echt een server op te zetten met een echt server os.

Wat ik u aanraad is om een os te gebruiken dat ge kent, ge moet toch nog een cd liggen hebben van XP of Vista? Als ge linux wilt gebruiken gebruik dan Ubuntu en gebruik de gewone Desktop versie.

Indien voor backups, gebruik een van bovenstaande osen en zet simpelweg een netwerkshare op (dus gewoon een map sharen op het netwerk).

Wilt ge dan een backup nemen gebruik de backup functie van Windows 7 en zeg dattem moet backuppen op een netwerkdrive en geef dan dus het path van die netwerkdrive in.

Eventueel WOL (wake on lan) instellen zodat ge die server enkel opzet als het nodig is, tis ni dagge 24/7 staat te backuppen dus moet die ook ni 24/7 opstaan.

In principe kunt ge zelfs een script maken op uw pcs zodat op zondag om 3h snachts uw pc uit slaap gaat, de server wakker maakt, backup neenmt en nadien weer in slaap gaat. Zeker in windows als ge daar wa kunt mee werken is dat supermakkelijk.

Naderhand kunt ge bv logmein installeren en via logmein uw server overnemen en daar bv een torrent programmake opzetten zodat uw torrents via die server gaan. Of een muziekserver van maken etc... Mogelijkheden zijn eindeloos, en tis niet omdat ge met particuliere tools werkt dat uw toestel daarom minder server is, ge moet daar niet perse debian op ploffen en uren bezig zitten om dat allemaal uit te zoeken als er veel eenvoudigere manieren bestaan. Zolang dat enkel voor thuis is ...

meino

Legacy Member
sneax zei:
Ge hebt te weinig verstand van it om echt een server op te zetten met een echt server os.

Wat ik u aanraad is om een os te gebruiken dat ge kent, ge moet toch nog een cd liggen hebben van XP of Vista? Als ge linux wilt gebruiken gebruik dan Ubuntu en gebruik de gewone Desktop versie.

Indien voor backups, gebruik een van bovenstaande osen en zet simpelweg een netwerkshare op (dus gewoon een map sharen op het netwerk).

Wilt ge dan een backup nemen gebruik de backup functie van Windows 7 en zeg dattem moet backuppen op een netwerkdrive en geef dan dus het path van die netwerkdrive in.

Eventueel WOL (wake on lan) instellen zodat ge die server enkel opzet als het nodig is, tis ni dagge 24/7 staat te backuppen dus moet die ook ni 24/7 opstaan.

In principe kunt ge zelfs een script maken op uw pcs zodat op zondag om 3h snachts uw pc uit slaap gaat, de server wakker maakt, backup neenmt en nadien weer in slaap gaat. Zeker in windows als ge daar wa kunt mee werken is dat supermakkelijk.

En probeer dan zelf idd. Ubuntu is erg rijkelijk gedocumenteerd. (Moest ge toch ergens mee vast komen te zitten, met simpel gegoogle vindt ge een oplossing voor uw probleem.)

upriser

Legacy Member
Oke, het staat vast; ik installeer op mijn pc windows xp en ik gebruik netwerkshare.
Nadien zal ik wel zien wat ik doe met WOL en logmein

maar alvast bedankt voor jullie antwoord

Xtala

Legacy Member
Céderieck zei:
als je niet veel ven linux kent zou ik er gwn Windows server 2008 op zetten en dan gwn je pc een vast ip geven dan stel je wake on lan dan kan je de pc gwn aan en uit zetten met een tool van op de andere pc waar je op zit en voor de back up kan je dan gwn Windows back up nemen (:

Server 2k8, enkel voor een smb share?
Overkill much? :p

Xtala

Legacy Member
SMB is het protocol dat gebruikt wordt voor netwerkmappen/schijven.
Het is nogal belachelijk om een duur en zwaar server OS enkel te gebruiken om wat shares te maken.

upriser

Legacy Member
Dank u voor het verklarende antwoord. ;)
En ik Ga gwn windows xp behoude en share via netwerk ...

Bill

Legacy Member
en gebruik gigabit switch/router anders duurt het een stuk langer om te kopieren, dan moet de pc wel van gigabit ethernet voorzien zijn.

tcdmail

Legacy Member
Ubuntu server is in principe goed om als fileserver te gebruiken. Zoals eerder al gezegd vind je genoeg info op 't net om alles netjes op te zetten en/of oplossing voor je eventuele problemen te vinden.

Voor Windows sharing is Samba aangeraden


Tijdens de installatie zal je een scherm moeten connecteren maar na installatie kan je het in principe loskoppelen je kan dan remote connecteren via tooltjes zoals PuTTY. Als je het allemaal wat grafischer wil kan je ook een web-based tooltje installeren voor het beheer van je Ubuntu server
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan