Archief - is dit te oc'n?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cedric

Legacy Member
ASUS A7N8X -E Deluxe

AMD ATHLON XP2800+ (BARTON 512kb /333Mhz)

ik sta op het punt dit te kopen. Ik ken echter niets van oc onderdelen en cores en dergelijke :)

zou dit te oc'n zijn of is dit geen superkoop

Fraggie

Legacy Member
wel, als je geluk hebt is die muliplier unlockt & dan heb je meer vrijheid in het overclocken

is zijn muliplier niet unlockt (wat goed kan + multi is dan: 12.5) dan zal je op een lage fsb al een hoge clocksnelheid hebben
maar je zal wel merken, dat je zijn FSB liever op"400" ziet staan dan op een tussenwaarde

moest je nu bv een 2500+ hebben die ook niet unlockt is, kan je makkelijker je FSB de lucht in jagen + een hoge clocksnelheid halen
bv
2500+ = 11*166 => 1826MHz
2500+ @ 3200+ = 11*200 => 2200MHz

2800+ = 12.5*166 => 2075MHz
overclockt met 200fsb = 12.5*200 => 2500MHz (wat al heel hoog is imo & niet altijd haalbaar!)

& dan ben je nog niet zeker of je rams zo ver gaan & of je cpu zo ver wil mee gaan :unsure:

Fraggie

Legacy Member
bwa, met die 2800+ zal je makkelijker met pc2700 ram kunnen overclocken dan met dien 2500+
dus het kan goedkoper uitkomen met dien 2800+

ma das iets da je zelf moet uitmaken, of iemand moet je daar inleiden
ik had liever een 2500/2600+ dan een 2800+, mja

Cedric

Legacy Member
ma even verduidelijken, stel, hij is locked maar ik heb pc 3200 ram (400 mhz dus) hoeveel kan ik hem dan oc'n met lucht en met zo'n zallman cooler


btw fraggie ken je me nog vanop k*t lan 3 jaar geleden ;)

Cedric

Legacy Member
en als ik het mobo in google intyp zie ik dat er veel Nforce 2 bijstaat. Is dit een Nforce 2 en zijn normaal alle cpu's daar niet unlocked op?

Fraggie

Legacy Member
natuurlijk ken ik je nog :)
p!mp zei:
ma even verduidelijken, stel, hij is locked maar ik heb pc 3200 ram (400 mhz dus) hoeveel kan ik hem dan oc'n met lucht en met zo'n zallman cooler
wel dan spele je rams al geen rol meer, want ze kunnen zeker aan 200FSB graken, ma om te schatten 2300-2400MHz
pas op, het kan dat hij nog geen 150MHz wil overclocken..

p!mp zei:
en als ik het mobo in google intyp zie ik dat er veel Nforce 2 bijstaat. Is dit een Nforce 2 en zijn normaal alle cpu's daar niet unlocked op?

niet de bartons, staat in guide:
- Unlocken van een XP2500+ en hoger
Vanaf de XP2500+ moet men normaal niet meer unlocken
Opgelet de Thoroughbred-B processors zijn standaard UNLOCKED op Nforce 2 mobos

Cedric

Legacy Member
maar klees ook in de faq dit

Opgelet het lijkt erop dat de 2500+ en hoger vanaf week 40 ( 2003 ) terug gelockt zijn , der is momenteel geen oplossing voor

Cedric

Legacy Member
ik versta hieruit dat het wel mogelijk is maar met veel gezever op de cpu zelf? :p

en ge moet oc'n in windows en de multiplier kunt ge maar op 12 zetten

sorry dit is mijn eerste keer dat ik iets over oc'n lees dus ksnap het ni 100%

apa

Legacy Member
Als je nu een nieuwe AthlonXP koopt, dan is die gelockt en je kan die niet unlocken; PUNT (zoals je ook correct gelezen hebt in de sticky).

Je kan echter ook een AthlonXP-M kopen: da's de mobiele variant van de AthlonXP (deze die je in notebooks terugvindt dus). De XP-M is wel unlocked en draait standaard op een lagere voltage... Heel goed dus; alleen kost die ook iets meer dan een gewone XP. XP-M's zijn gewoonlijk zeer goede oc'ers; je moet er echter wel een zeer degelijke koeling voor hebben (Zalman CN7000Cu of iets dergelijks).

Fraggie zei:
2800+ = 12.5*166 => 2075MHz
overclockt met 200fsb = 12.5*200 => 2500MHz (wat al heel hoog is imo & niet altijd haalbaar!)

& dan ben je nog niet zeker of je rams zo ver gaan & of je cpu zo ver wil mee gaan

PC3200 latjes zullen zonder probleem aan 200 MHz draaien hoor: dat is immers de snelheid waarvoor ze gemaakt zijn... De CPU zou wel eens tot 2,5 GHz kunnen gaan, maar dat is nooit een zekerheid (de mijne kan dat wel aan; alleen is het een 2500+ en dan moet mijn FSB/RAM te veel omhoog waardoor dat dan weer onstabiel is).

Zoals ik dus net zei: je kan nooit zeker zijn dat je cpu een goede oc'er is zonder het zelf te testen! De hele wereld kan 2800+ cpu's hebben die tot 2,5 GHz geraken, maar dat betekent nog niet dat je jouwe met zekerheid meer dan 2,1 GHz zal halen!

p!mp zei:
en als ik het mobo in google intyp zie ik dat er veel Nforce 2 bijstaat. Is dit een Nforce 2 en zijn normaal alle cpu's daar niet unlocked op?

Neen, enkel de cpu's van voor week 40 van 2003; en die zal je nu zo goed als zeker niet meer in de winkels vinden.

kristos zei:
http://www.ocworkbench.com/2004/gui...artonwk43-1.htm

Interessant, maar in het artikel staat wel vermeld dat de mod niet werkt op de meeste nForce2-borden. Het artikel dateert echter van 2003 en ik weet niet in hoeverre die situatie nu misschien veranderd is. Anyway: dit lijkt mij geen eenvoudige mod voor iemand die nog geen oc-ervaring heeft...

Cedric

Legacy Member
Neen, enkel de cpu's van voor week 40 van 2003; en die zal je nu zo goed als zeker niet meer in de winkels vinden.

ik mag mezelf bij de gelukkigen rekenen. Een maat verkoopt zijn systeem aan mij, een amd 2800+ avn week 40 maar toch nog unlocked :) hij zou 2400 Mhz halen

de ram is wel pc 2700 maar dat zal ik veranderen.

nog een vraagje daarbij. de graka is een gf4 ti4200 met 64 mb. Zal dit een bottleneck zijn ofniet?

apa

Legacy Member
p!mp zei:
nog een vraagje daarbij. de graka is een gf4 ti4200 met 64 mb. Zal dit een bottleneck zijn ofniet?

't is te zien wat je wil doen he... Voor desktop-gebruik (= Office, surfen, mailen, ...) is dat zeker geen probleem. Voor DirectX 8 games (de iets oudere games) is het ook geen probleem, maar als je de modernste games (FarCry, Doom3, HL2, ...) wil spelen dan zal dat snel je bottleneck vormen ja.

ThugLifeLeZ :@

Legacy Member
ik heb dus een unlockte amd barton 2800+ te pakken gekregen, maar ik krijg deze niet hoger dan 2186 mhz (12 * 182) cpu is bij hevig gebruik (far cry op beste kwaliteit) 55°

er is wss geen manier om hoger te clocken met deze cpu?

ook haal ik 14300 benches met 3mark2001.

is dit voor heel mijn pc of alleen voor graka?

dit is atm een radeon 9500 non pro gesoftmod en ook wat overgeclockt

Sacristar

Legacy Member
2800+ is al wat ouder, het is niet abnormaal dat die slecht overklokt.

het is mogelijk dat die 55° je parten speelt. een betere cooler kan dan helpen, mits je case ook deftig gecooled wordt... langs de andere kant is het best mogelijk dat je zelfs dan niet veel meer gaat kunnen overclocken...


3dmark2001 geeft je nog redelijk wat punten voor je cpu. bij 03 en 05 is dat bijna verwaarloosbaar.

een P4 overclocked van 3gig naar 3.6gig en dat leverde maar 200 punten extra op in 05

apa

Legacy Member
ThugLifeLeZ :@ zei:
ik heb dus een unlockte amd barton 2800+ te pakken gekregen, maar ik krijg deze niet hoger dan 2186 mhz (12 * 182) cpu is bij hevig gebruik (far cry op beste kwaliteit) 55°

er is wss geen manier om hoger te clocken met deze cpu?

Je kan de voltage naar je cpu proberen wat te verhogen en zien hoeveel hoger je daarmee geraakt. Verdere info hierover vindt je in de sticky van dit forum.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan