Archief - installatie harde schijf raid

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

IceBlue

Legacy Member
Ik ben dus bezig ne comp in elkaar te steken maar aangezien ik dit niet vaak doe en ik nog van den oude tijd kom had ik een vraag.

Ik heb dus een pci-x press moederbord Asus P5GD1 en ik zou daar een harde schijf, dvd speler en een dvd-schrijver op willen aansluiten. Het zijn allemaal ide apparaten. maar ik heb maar 1 ide poort? Waar moet ik de andere dan steken? En hoe krijg ik dat dan aan de praat? Wan als ik 'm op de prim. raid poort steek herkent 'm niks?

alvast bedankt.

greetz

emielvdw

Legacy Member
waarom gebruik je geen sata schijf?
tzou jammer zijn als je dan zo goeie pc ebt zonder een sata-schijf.
en anders kijken voor een ide-kabel met 3 aansluitingen en alles op één kanaal, wel nie zo goe mja.

IceBlue

Legacy Member
ik heb al een ata schijf en deze is nog zo goed als nieuw. Maar er moet toch een mogelijkheid bestaan of niet?

shimbayi

Legacy Member
Je hebt wel tussenstukken om die harde schijf via sata aan te sluiten. Zoek maar eens op google naar serillel.

edit: Heb nu ook eens op de site van asus gekeken welke aansluitingen dat moederbord heeft en zie nu dat je die op die pata raid wil aansluiten. Het kan zijn dat je die harde schijf nog in het bios van de raid controller moet instellen. Als hij ze niet detecteert bij de installatie van windows moet je nog de driver voor de raid controller installeren aan het begin van de installatie. Dat zie je doordat hij onderaan het scherm vraagt om op F6 te drukken als je nog extra drivers wil installeren. Die drivers heb je normaal op diskette of anders moet je ze nog van de site van asus afhalen.

shimbayi

Legacy Member
Normaal gezien kan je daar alle ide apparaten aanhangen. Lees de uitleg eens bij de edit in mijn vorige post en kijk verder ook eens in de handleiding van je moederbord.

IceBlue

Legacy Member
bedankt voor de reply's. Maar nu had ik gisteren bij het installeren dat niet gemerkt. Ik heb de HD op master en mijn dvd speler in slave op de ide gezet en de dvd schrijver in Master op de raid poort. Dus ik heb bij het begin van de installatie die drivers niet geïnstalleerd. Kan dat nog achteraf of moet ik nu volledig opnieuw formatteren?

apa

Legacy Member
Die drivers moet je bij het begin van de installatie installeren wanneer je Windows op die device wil installeren. Dat is bij jou niet het geval. In jouw gevan kan je die drivers dus perfect achteraf installeren.

En iedereen denkt meteen aan SATA naar PATA verloopstukken. Die zijn vrij duur en je moet per schijf die je zo wil aansluiten 1 verloopstuk hebben. Volgens mij ben je dan beter af met een IDE-controllerkaart die je in een PCI-slot plugt.

Hier kan je bv. een Promise UDMA100 PCI-kaart vinden voor EUR 27,00 (wat zowat de prijs is van 1 verloopstuk). Op die kaart heb je dan 2 IDE-connectors waarmee je tot 4 IDE-devices kan aansluiten.

IceBlue

Legacy Member
Ik heb het dus opgelost gekregen en ik zal even erbij zetten hoe voor diegenen die mss in de toekomst ook deze vraag hebben. Gewoon eerst de HD en de dvd -rom op de ide en dan alles installeren. Dan vanaf de cd-rom van het moederbord de raid controller driver installeren. en dan herkent 'm alle ide apparaten gewoon via de raid poort. ik heb dus nu mijn hd op de pri ide poort en mijn dvd-rom en dvd schrijver op de RAID0 poort. Alles draait nu perfect. bedankt voor de replays.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan