Archief - Hoe kan je veilig een CPU overklokken?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Atroxy

Legacy Member
Yo Gamers,

Ik ben van plan binnekort een nieuwe PC samen te stellen, en wil dan ook mijn PC overklokken. Het probleem is dat mijn kennis over "het overklokken" nogal vrij vaag is, en voor ik daar aan begin wil ik toch graag enkele tips over hoe je dat het beste doet, en wat je het beste aanschaft qwa cooling enzo om het mogelijk te maken.

Ik ben één luisterend oor ;)

jer

Legacy Member
je kan eigenlijk veilig overclocken zolang je niet aan de voltages komt ...

i386dx

Legacy Member
Qua kloksnelheid kan je zo hoog gaan of je maar wilt (als je, zoals jer al zei, de spanning niet verhoogt).

Wolf2000me

Legacy Member
Hey

In de eerste plaats, ga naar het OC forum hier en lees wat stickies.
Gebruik de search button op verschillende forums en uiteraard de rest van het www.
Bv. http://forums.pcper.com/ --> veel info over AMD systemen. Er zijn er nog andere en je kan ook al aan goede informatie raken in het OC forum hier.

2de plaats, vergeet zo goed als alles wat je in deze thread hebt gelezen met enkele uitzonderingen. Ga je niet aan de spanning van verschillende componenten zitten ga je niet ver raken. Daar is uiteraard risico bij verbonden, zoals reeds eerder gezegd. Daarom: ken je chipset, moederbord, geheugen, cpu,... Probeer zo veel mogelijk te weten te komen over zo goed als alle componenten. Dwz. probeer de limitaties te weten te komen. Bv. informatie zoeken over de stepping (serienrs) van je CPU.

Point is, ik ga hier niet beginnen overclocken uit te leggen en ik denk niet dat iemand anders dat zal doen. Daarvoor dienen stickies ed.

Atroxy

Legacy Member
Kan je een intel P4 overklokken door alleen FBS te veranderen in BIOS? Natuurlijk moet je dan wel een gepastte koeling en ook zorgen dat je onder de 60 graden blijft. Of is het zo tegenwoordig niet bij een Intel? Ik heb vernomen dat je tegenwoordig niet meer aan de jumpers moet aankomen op je moederbord om je PC te overklokken? Is dit zo?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan