Archief - Hmm, sux ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

beast

Legacy Member
Verleden week kocht ik een nieuwe harde schijf,
Maxtor SATA 6B200M0 (200 gig)
nu wanneer ik es kijk naar de reéle waarde van deze schijf
139,... GiG :sad:

er zou dus ergens 61 Gig aan het zweven zijn
kan ik dit verhelpen ? :doh:

menlor

Legacy Member
tsta allemaal in de sticky

sp1
of op site van maker gaan om big disk enabler te downloade

Sander H

Legacy Member
2de post in de grote HW-sticky ;)
HD-Related

3. Het gebruikte besturingssysteem en BIOS

Om de vergelijking simpel te houden, blijf ik het voorbeeld van boeken gebruiken. en kan men deze vergelijken met de lezer (besturingssysteem) en het soort boek (bios). Een kind dat maar tot duizend kan tellen, weet dus niet hoe het 1.000.000 moet uitspreken. Het kan dus wel verderbladeren in een boek en er iets inschrijven, maar als je zegt ga op bladzijde twee miljard driehonderd vijfenzestig miljoen zevenentwintig iets opzoeken, weet het niet waar het naartoe moet en zal het de gevraagde pagina niet vinden. Indien een boek dus maar plaats heeft voor 1.000.000 bladzijden, zal je er ook maar 1 miljard inkrijgen en kunnen zien. Deze waarde is 32-bit. Zo ook met windows en de data die dus verder staat dan dat windows XP SP1 en Windows 2000 SP3 kunnen onthouden, namelijk een 32bits-adres (2^32 of 4.294.967.296 getalletjes als paginanummer) wat ruwweg overeenkomt met een geformatteerde ruimte van 137GiB.

Kan je dus maar 137GiB formatteren, (pagina's in een boek stouwen) dan moet je je BIOS dus patchen zodanig dat dit wél dik genoeg is om alle pagina's in te steken. Kan je wel de volle capaciteit van je harde schijf formatteren, maar raakt je data corrupt, dan moet je je besturingssysteem patchen (door een kleine registry fix), zodanig dat het wel voldoende ver kan tellen. De volgende grens die is vastgelegd is 48-bits (dus 2^48 of 281.474.976.710.656 getalletjes) en lijkt voorlopig wel genoeg ruimte te kunnen bieden voor toekomstige opslagcapaciteiten.

Hard Disks groter dan 137Gb in Windows

reden van dit is dat Windows maar 32-bits LBA adressage aankan waardoor HD's groter dan 137GB niet correct worden herkent!, die LBA addressage moet worden aangepast naar 48-bits, dit kan op 3 manieren:

1.) Installeer Windows XP Service Pack 1 (werkt normaalgezien, soms niet)
2.) Doe Manueel de registry-hack
3.) Haal van de HD-fabrikant een tooltje af (werkt in de meeste gevallen), voor Maxtor is dit Big Drive Enabler, voor Seagate zijn dit de SeaTools en Voor WD is het WD LifeGuard !

Een HD bijsteken met Windows XP al geïnstalleerd

De HD zal wel in Apparaatbeheer staan, maar wordt niet gevonden worden in Deze Computer !, Hoe te werk gaan ?

Start > Configuratiescherm > Prestatie en Onderhoud > Computerbeheer > ge krijgt een nieuw vensterken daar onder 'Schijfbeheer' ziede nu uw aantal HD's staan, partitioneer en formatteer uw nieuw hd in NTFS > Klaar !

str0ntj3

Legacy Member
oeveel keren gaan we nog die vraag krijgen?
het staat verdomme vanboven
en search?
pff bende... kinders :(

EyeBallz

Legacy Member
str0ntj3 zei:
oeveel keren gaan we nog die vraag krijgen?
het staat verdomme vanboven
en search?
pff bende... kinders :(

²
en nen duidelijken titel is ier ook in geen kilometers te bespeure
om ziek van te worde
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan