Archief - Grafische kaart stuk?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Krayola

Legacy Member
Mijn desktop pc werkt nu al bijna 4 jaar zonder problemen.
Maar ik denk dat ik vrijdag wat tegenslag gehad heb. Met het onweer een stroompanne gehad en pc stond toen ook op. Niks van gemerkt tot gisterenmiddag.

Toen liep hij ineens vast. Ik dacht dat het een programma op de pc was. Maar nee. Daarna nog eens gewoon vastgelopen. Dan nog eens opgestart, gewoon laten opstaan en na een paar minuten begint mijn scherm precies te flippen.
Het verspringt en flasht tot ik geen beeld meer heb. Daarna nog eens opgestart en dan was het beeld bij het opstarten al niet normaal: alle kleuren van de regenboog :s. Heb hem dan even laten afstaan en terug opgestart. Dan bleef hij 5 minuten opstaan tot het beeld gewoon uitging en niet meer terugkwam. Raar genoeg werkte de rest precies nog wel. Want kon de pc van op mijn laptop bereiken via het netwerk en veel dingen (gelukkig) nog kunnen kopiëren.
Dan nog paar keer proberen opstarten, maar altijd hetzelfde. Meteen of soms na x aantal minuten begint het te flashen of heb ik gewoon geen beeld meer.

Sterk vermoeden dus dat het mijn grafische kaart (ASUS EN8800GT 512MB PCI Express) is die stuk is. Of zou het ook de koeler kunnen zijn (of alle twee) waardoor die kaart oververhit geraakt?
Pc begon ook wel redelijk veel te blazen laatste tijd (vooral toen het wat warmer was vorige week) of ook als ik een game wou spelen. Of zou dat aan stof kunnen liggen? Want de pc is nooit opengehaald in die 4 jaar.

Alvast bedankt.

Pedroo

Legacy Member
Begin eens met je pc open te doen en hem eens leeg te zuigen. Ik heb 2 weken geleden ne pc van ne maat geopend voor de eerste keer is 4 jaar. Wat ik daar aantrof kan ik niet verwoorden. Het zag er alleszins niet uit.
Dus begin met hem voorzichtig(!) te stofzuigen. Als je 'genoeg van pc's kent', haal desnoods de kaart en de voeding er eens uit om hen wederom voorzichtig(!) uit te blazen met perslucht ofzo.

75% dat je kaart gewoon oververhit geraakt. 25% kans dat door het stof kortsluiting is ontstaan en dat onderdelen beschadigd zijn. Laat maar iets weten wat het geeft na die stofzuigbeurt!

Krayola

Legacy Member
Mja. Ik heb zo goed als mogelijk het stof er proberen uit te blazen. Maar het heeft niks geholpen.
Nog eens opgestart en exact hetzelfde.

Pedroo

Legacy Member
Het kan goed zijn dat het al te laat is dan :/
Van waar ben je ergens? Hebt ge iemand in de vriendenkring die er eens naar wil kijken? Ik zou het alvast doen zonder enig probleem... Maar als je niet in de buurt woont is dat lastig offcourse.

KEnt ge iets van pc's? Hebt ge een 2e grafische kaart ter beschikking? Je zou eigenlijk extra hardware moeten gebruiken om eventuele defecten uit te sluiten...
Probeer eens de temperaturen van je pc te weten te komen. (in jouw geval eerder die van de grafische kaart). Download het programme EVGA precision. Daarmee kan je de temperatuur van je kaart zien. (als de pc niet te snel afsluit natuurlijk).

Krayola

Legacy Member
Mja, ken wel paar mensen die er naar kunnen kijken.
Ik ken zelf ook heel wat van pc's, maar hardware vervangen/pc's ineen steken heb ik me nooit echt mee bezig gehouden. En ik heb ook geen 2de grafische kaart ter beschikking.
Temperaturen heb ik al willen kijken, maar pc sluit te snel af.

Ik ga hem wss naar de winkel brengen waar ik hem indertijd heb laten maken (Tones).
Vraag mij dan enkel af wat ze dan gaan doen. Vervangen wss, maar zo'n 8800GT is al 4 jaar oud, dus die zullen ze nu ook niet meer maken...

Toch al heel erg bedankt voor de hulp.

Pedroo

Legacy Member
Ik zou het door mensen laten doen bij wie het gratis is... (indien mogelijk natuurlijk) Want als je hem bij tones gaat binnendoen, gaat dat een bom geld kosten... Repareren gaan ze niet meer doen. Ze gaan u gewoon een nief kaart laten aanschaffen...

Pedroo

Legacy Member
Kwou dit ook nog voorstellen, maarde meesten 'durven' dit niet zo goed. (niet slecht bedoeld offcourse) Heb hierdoor zelf ook al 4 kaarten kunnen fixen in 't verleden, so it might work again ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan