Archief - Geheugenlatje ingestoken, zwart scherm.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Esthervdb

Legacy Member
Beste iedereen,

Ik heb net 1 van de 2 geheugenlatjes van 512mb vervangen door 2gb op de laptop van m'n moeder. (Toshiba Satellite A100-803)
Bij het opstarten kreeg ik direct een zwart scherm. Als ik het andere kaartje ook verwijder en dus enkel die van 2gb laat zitten, krijg ik een blauw scherm met de vermelding "bad pool header"
En als ik dan weer de originele kaartjes erin steek krijg ik alweer een zwart scherm.

Normaal gezien zou ik er nooit zelf aan beginnen aangezien ik er (duidelijk) niet genoeg van ken. Maar op de website waar ik het latje kocht (replacedirect.nl) stond dat je dit makkelijk zelf kon, dus dacht ik: ach waarom niet?
Kan iemand me hiermee verder helpen?

Alvast bedankt!

Metteh

Legacy Member
Esthervdb zei:
Dan krijg ik ook zwart scherm. :-(

Ben je zeker dat ze goed vast zitten? aangezien dat je zegt dat je er niet veel van kent. ;) Ken je misschien iemand die meer ervaring heeft in dit soort zaken?

Probeer elk latje van 512mb is individueel.

Het zou mij verbazen dat je 3 ram latjes defect hebt gemaakt, of zelfs het ram-slot dan moet je toch al redelijk bruut geweest zijn. Mijn gedacht is dat je de latjes niet goed hebt steken.

Esthervdb

Legacy Member
Ja, de latjes zaten zeker goed. Heb heel het zaakje eens laten bekijken door mijn collega die er al net wat meer van kent. Volgens hem zou ik windows opnieuw moeten installeren omdat de versie die erop staat niet meer opstart door dat nieuwe geheugenlatje. Maar dan is het toch ook niet logisch dat windows niet meer draait op de originele ram?

Het probleem is ook: Het is de pc van mijn moeder en uiteraard heb ik liever niet dat ze hier iets van weet, haha! Ik heb over een maand of 2 gelukkig al haar documenten al op de D-schijf gezet, dus ze is int slechtste geval niet álles kwijt, maar toch. Mijn moeder is fotografe, dus ik veronderstel dat er op die 2mnd al wat beeldmateriaal is bijgekomen op de C-schijf...

Iphigeneia

Legacy Member
Beste,

Het is nonsense dat je win opnieuw moet installeren bij een verandering van hardware (wel aangeraden als het op drivers aankomt, maar geheugen heeft geen drivers nodig).

Zitten alle kabels nog goed vast?
Ben je zeker dat je het latje niet "verkeerd-om" vast gezet hebt. (dan past het wel maar ....)

Esthervdb

Legacy Member
Hoe weet ik of een latje verkeerd-om zit?
En welke kabels bedoel je dan? :-s

Heb nogmaals geprobeerd met het nieuwe latje en nu krijg ik een blauw scherm:
STOP:c000021a{fatal system error}
the windows subsystem system process terminated unexpectedly with a status of 0x
the system has been shut down.

Hungry®

Legacy Member
hier is een filmpje hoe je het geheugen vervangenmoet: KLIK
Heb je geheugen gekocht met volgende specs? 2GB Kit (2x1GB) PC2-4200 SODIMM 200pin, DDR2-533, 533Mhz, 1.8v

Wat staat er op de sticker van de 512 MB modules en op de nieuwe lat?

M.West

Legacy Member
Laptop heeft het duidelijk moeilijk met de RAM.

Ik vermoed ook wel een slechte plaatsing.

Mijn advies;

- Laptop afzetten
- RAM eruit halen
- Kijken of er geen vuil in de slots zit (eventueel wat airduster)
- Heel rustig, de ORIGINELE ram terugplaatsen. En checken of het ZEKER goed vast zit.
- Laptop aanzetten.
(eventueel de twee originele kaartjes ook is van positie wisselen)

Esthervdb

Legacy Member
TAKEMS
2GB DDR2 667CL5
TMS2GS264D081-665KW

Op de website moest ik eerst aanduiden welke pc ik juist had voor ik kon kiezen uit 3 latjes. Dus ik veronderstelde dan dat ze toch op z'n minst compatibel zouden zijn.


Ik heb intussen nog wat aan het proberen geweest en ik heb hem erdoor gekregen met de originele latjes. OEF!
Maar toch, het zou leuk zijn mocht ik hem toch nog kunnen uitbreiden...

ow, wat vergeten...

op de originele staat:
512MB 2RX16 PC2-4200S-444-12
HYMP564S64CP6-C4 AB

Hungry®

Legacy Member
je hebt volgens mij verkeerd geheugen besteld/gekregen. Het moet PC4200 zijn zie in de lijst van mogelijkheden op hun site en vraag om het te ruilen.

Ze hebben jou PC2-5300 gestuurd denk ik:
Laptop geheugen 2 GB 667 MHz SODIMM PC2-5300 geschikt voor Toshiba Satellite A100-803 - ReplaceDirect.be


en het moet volgens mij PC2-4200 zijn met een beperking tot 1 gieg: Laptop geheugen 1 GB 533MHz SODIMM PC2-4200 geschikt voor Toshiba Satellite A100-803 - ReplaceDirect.be

Op die manier kan je nog 1.5 Gieg halen met 1 lat van 512 MB voor zover ze compatibel zijn met mekaar maar ik denk dat dat wel zal lukken.

Esthervdb

Legacy Member
Wauw, ik ben blij dat het dat maar is!

Heel hard bedankt om me zo goed te helpen! Jij bent gewoon fantastisch!
Mercikes he!!

haha, en ik had ni eens door dat jullie met z'n 2en aan het helpen waren!
JULLIE zijn fantastisch! ;-) Dank je wel he!

@M.West: Ik laat het deze keer wel door een vakman doen haha!

Hungry®

Legacy Member
je kan dat zelf gerust doen maar je moet wel voorzorgen nemen:
1. Geen schoenen dragen met rubber zolen, liefst schoenen uit doen en kousen ook. (pantys zijn ook kousen).
2. Ergens zien te aarden, dus de buis van de CV (radiator fso) met je handen vastnemen een 15 tal seconden: op die manier vermijd je dat de lat kapot gaat wegens elektrostatische ontlading.
3. Doosje opendoen van het geheugen, geheugenlatje euit nemen en plaatsen. Let op de locatie van het uitsparinkje, dat moet komen over het nokje van de socket waar het geheugen wordt geklikt. Maar dat kende je al.
4. Of je je kousen en schoenen daarna terug aantrekt is een persoonlijke keuze.

Das al.

M.West

Legacy Member
Hungry® zei:
1. Geen schoenen dragen met rubber zolen, liefst schoenen uit doen en kousen ook. (pantys zijn ook kousen).

Geek to girl talk :bow:

EDIT:

@Esther: Ik zou het inderdaad ook gewoon zelf proberen. Al doende leert men. En zo moeilijk is het echt niet...

Esthervdb

Legacy Member
DUS: ik kan max 1,5 gig halen door 1 nieuw latje van 1 gig bij 1 oud latje van 512mb te steken. ik kan dus niet 2X 1 gig steken?
Is dit dan wel de moeite? Die laptop is zo traag dat je hem al na 5min door de deur zou willen schoppen...met schoenen aan...
Dus ik weet niet of die halve gig echt zoveel verschil gaat maken?

Hungry®

Legacy Member
Je kan wel twee latten bestellen van 1 gieg volgens de specs die ik je gaf.
Ik vind dit overkill en indien het OS Windows XP is zal je geen verschil merken tussen 2 gieg en 1.5 gieg. De bottleneck in deze laptop is de processor.

De keuze is aan jou, maar mijn keuze zou snel gemaakt zijn.

Indien het OS al oud is kan je misschien overwegen om een clean install te doen, zodat je met een frisse XP werkt wat wel enige snelheidswinst zal geven. Zie wel dat je dan de belangrijke data eerst ergens opslaat.

Noot: Staat er een Vista 32 bits op dan zou ik eerlijk gezegd er een XP opzetten, Vista vertraagt hopeloos de boel en er zijn drivers voor XP op de site van Toshiba voor dit type. Het is een keuze die je moet maken natuurlijk in dat geval.

Exit

Legacy Member
Hungry® zei:
je hebt volgens mij verkeerd geheugen besteld/gekregen. Het moet PC4200 zijn zie in de lijst van mogelijkheden op hun site en vraag om het te ruilen.

Ze hebben jou PC2-5300 gestuurd denk ik:
Laptop geheugen 2 GB 667 MHz SODIMM PC2-5300 geschikt voor Toshiba Satellite A100-803 - ReplaceDirect.be


en het moet volgens mij PC2-4200 zijn met een beperking tot 1 gieg: Laptop geheugen 1 GB 533MHz SODIMM PC2-4200 geschikt voor Toshiba Satellite A100-803 - ReplaceDirect.be

Op die manier kan je nog 1.5 Gieg halen met 1 lat van 512 MB voor zover ze compatibel zijn met mekaar maar ik denk dat dat wel zal lukken.

dat maakt normaal niet uit
pc5300 zal op 4200 draaien als de chipset dat niet aankan.

Hungry®

Legacy Member
het probleem ligt hem in dit specifiek geval niet in de Mhz. Wel in de architectuur van de chips. Ik leid het af uit het feit dat de PC2-4200 beperkt is tot 1 gieg terwijl die van de PC2-5300 2 gieg heeft, verspreid over identiek aantal chips. De banken moeten nog de architectuur kunnen lezen en ik vrees dat dat hier het geval is.
Louter informatief.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan