Archief - freaky cpu? temps lager dan voorheen na oc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

The Crow

Legacy Member
hallo y'all

ik zit met een freaky cpu denk ik :p. ff wat uitleggen...

Ik heb dus een amd 2500+ barton core, voorheen had ik altijd temps rond de 50 a 55 graden na gewoon een uur of 2 msn'en, en als ik niks speciaals aan het doen ben.
Als ik een uurke ofzo spelleke speel had ik temps. tot zelfs 63graden (heb ook al eens gehad dat waarschuwwingssignaal te horen was dus = 70graden) dit met het laagste toerentallen van de cpukoeler en de case fans de helft aan. Als ik die allemaal aanzet en de cpukoeler op max. toeren, haalt mijn cpu een temp van +/- 45graden.

Enfin so far so good, vandaag heb ik nieuw ram gekocht en ben ik deftig gaan o/c. Nu draait mijn cpu aan 2260Mhz dus een 3200+. Omdat ik met een "oudere" cpu koeler zit (tot max. 2500+ indien de fan op full speed draait volgens de site) heb ik die dus op volle speed gezet ff voor de zekerheid en wa zie ik nu? na 2uur staat mijn temps maar op 39graden :wtf:.
Na stressen staat hij op 50graden... veel minder dan voorheen. ik heb geen nieuwe koelpasta opgedaan of andere koeler of what ever... kan da liggen aan da ander ram? :unsure:

apa

Legacy Member
RAM-latjes durven inderdaad wel eens te verschillen in verbruik... Maar zó veel scheelt dat nooit op je cpu-temp hoor! Hier zijn een aantal mogelijke oorzaken:

  • Je hebt je temps uitgelezen met open kast de laatste keer en de eerste keer met gesloten kast.
  • Je hebt je temps uitgelezen vlak na het aanzetten van je PC.
  • Je hebt de kabels e.d. in je kast wat opgeruimd (bedoeld of onbedoeld) waardoor je een betere airflow kreeg.
  • Na het oc'en heeft Windows je cpu correcter herkend en stuurt die de CPU in S2 bus-disconnect mode waardoor die idle koeler blijft (maar dat verklaart je stressed-temp niet).
  • De uitlezing van de temp-diode is verkeerd is.

Ik zeg niet dat het een van deze redenen is he: alleen dat dit mogelijke oorzaken zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan