Archief - Externe HDD: tikgeluid en herstart

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cpt. Awesome

Legacy Member
Hi,

ik vond niet iets over een externe HDD die hapert en tik geluiden maakt, dus maakte ik een nieuwe doscussie.
Het probleem doet zich bij mij nu al voor de tweede keer voor. Mijn externe HDD is dood... Als ik hem aansteek en in mijn USB plug, heeft het LED-lampje een korte flits en daarna hoor ik mijn HDD normaal opstarten maar na 7 of 8 seconden hoor ik een tik en dan valt hij uit (alsof er binnen iets draait en daarna stop).
Ik draag heel goed zorgt voor mij materiaal en vind het raar dat dit al de 2e keer is gebeurd. Mijn vader en broer slingeren hun gezamelijke HDD rond en doen ermee wat ze willen, terwijl ik de mijne nooit verplaats enkel als ik mijn kamer kuis, en dan zet ik hem voorzichtig weg.
Het is een Iomege HDD van 2TB. Het is een met een metalen body die dus stevig zou moeten zijn. Hij was ook niet zo goedkoop, dus dacht ik dat ik een goede koop deed...

Kan ik dit nog herstellen (in de winkel zeiden ze bij m'n vorige HDD dat hij kapot was, voorgoed) en als het kan, hoe dan?
Of kunnen jullie misschien zeggen wat ik mis doe?? heb ik gewoon 2 keer pech?

Thanks

Basil Fawlty

Legacy Member
Tja, je kan gewoon pech hebben. Staat je harde schijf altijd aan? En verplaats je hem nooit als hij aanstaat? Als hij niet meer in garantie is kan je de schijf proberen te hangen in je PC. Vaak is het ook gewoon de elektronica in de harde schijf behuizing of de voeding ervan die het begeeft.

Cpt. Awesome

Legacy Member
Normaal stond hij altijd aan, maar met dat de 1e dood was dacht ik dat het daaraan lag. Dus deze stond enkel aan als ik die gebruikte, mss 1uur per week ofzo...
En verplaatsen als hij aanstond deed ik niet... Ik zal nog even w8en en dan mss opendoen zoals je zegt..

Basil Fawlty

Legacy Member
Tja, ik heb zo ook al pech gehad. Ik had een externe harde schijf behuizing die misschien 2x per maand een uurtje draaide voor een backup te maken. Op een dag, nadat de garantie verlopen was, wil hij niet meer aangaan. Hij probeert op te spinnen, maar dat lukt niet, en hij maakt na een paar seconden een tikkend geluid.

Goed, aangezien de garantie vervallen was, maak ik hem open, en probeer een andere harde schijf in de behuizing. Tot mijn verbazing werkte deze wel. Ergo: harde schijf defect.

Maar, wat bleek nu? De harde schijf die ik probeerde was een oude 4200rpm dat wellicht niet zoveel stroom trok. Het bleek dat de voeding van de behuizing wat bolle condensators had, waardoor die niet meer genoeg stroom kon leveren om een 7200rpm harde schijf te laten draaien, maar wel genoeg voor een 4200rpm schijf.

Vandaar mijn tip om de schijf er eens uit te halen en in je PC te hangen. Wellicht vervalt dan wel de garantie, maar je kan het proberen. Mocht de harde schijf zelf defect blijken te zijn heb je heel soms nog fabrieksgarantie bij de fabrikant van de harde schijf. Doorgaans steekt men echter OEM schijven in de behuizingen. Deze hebben geen fabrieksgarantie bij de fabrikant helaas.

Cpt. Awesome

Legacy Member
Nja, ik zal proberen open te doen en eens kijken dan, want m'n garantie is een week verlopen net.. typisch.
Anyway toch bedankt :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan