Archief - externe harde schijf wil zichzelf formatteren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

daredevilke

Legacy Member
yo,

ik heb een externe harde schijf van iomega 1TB,
gisteren avond wou ik bestanden op de harde schijf zetten en dat lukte al niet, telkens als er bestanden op gingen van meer dan 4GB stopt hij met laden en zegt de pc dat hij de bestanden niet vindt, gisteren sluite ik hem aan aan een andere pc toen ik plots een melding kreeg dat hij de schij wilt formatteren, ik dacht dat het maar 1 keer was dat hij het zei, maar ik snel naar een andere pc en kreeg hetzelfde, de externe harde schijf is niet gevallen ofzo, het is gewoon plots gebeurt.
wie kan mij helpen, er staan veel bestanden erop die zeker niet weg mogen.

daan

mdgf

Legacy Member
telkens als er bestanden op gingen van meer dan 4GB stopt hij met laden en zegt de pc dat hij de bestanden niet vindt
De schijf staat in fat32, dat ondersteunt maar maximale bestandgroottes van 4GB, je zult hem moeten formatteren naar NTFS (of een ander FS, maar ntfs zal het meest praktisch zijn voor windows) om er iets groters op te kunnen zetten.

Burny

Legacy Member
Of je gebruikt het DOS commando om FAT32 om te vormen naar NTFS, dan ben je geen data kwijt.

mdgf

Legacy Member
Ja, maar kwestie van op safe te spelen zou ik toch ook eerst nog een backup nemen van de bestanden die zeker niet weg mogen.

Exit

Legacy Member
en feit van die melding om te formatern nu is dat je die wrs hebt losgekoppelt zonder icoontje 'hardware veilige verrwijderen' te gebruiken waardoor de fattabel becshadigd is.

schijfcontrole eens doen en zien of die het kan oplossen
en dan naar ntfs formateren of converteren (convert x: /fs:ntfs waar x letter van de schijf is)

daredevilke

Legacy Member
Exit zei:
en feit van die melding om te formatern nu is dat je die wrs hebt losgekoppelt zonder icoontje 'hardware veilige verrwijderen' te gebruiken waardoor de fattabel becshadigd is.

schijfcontrole eens doen en zien of die het kan oplossen
en dan naar ntfs formateren of converteren (convert x: /fs:ntfs waar x letter van de schijf is)

ik heb wel geen toegang meer tot de harde schijf

mdgf

Legacy Member
Dat komt zoals exit zegt omdat de fattabel beschadigt is, kijk dus of schijfcontrole dat kan herstellen.

Bill

Legacy Member
Of kijken bij systeembeheer bij de harde schijven (schijfbeheer of diskmanagement) , daar kan je ze eventueel ook formatteren.

daredevilke

Legacy Member
mdgf zei:
Dat komt zoals exit zegt omdat de fattabel beschadigt is, kijk dus of schijfcontrole dat kan herstellen.
schijfcontrole kan ik niet doen maar ik ben wel wat verder geraakt,
ik heb via computerbeheer hem soort van opniuew geinstalleerd en nu toond hij hoeveel geheugen ik nog heb en ik kan op eigenschappen drukken maar dan op de schijf te controleren zegt hij dat het beveiligd is tegen schrijven

Bill

Legacy Member
Kan ook zijn dat de schijf defect is, je kans gratis een Hirens boot cd (iso) downloaden en op een cd-r branden.

Daarvan opstarten en je schijf controleren (met Seatools of andere).

Hangt wel van je moederbord af of hij ze gaat herkennen..

Exit

Legacy Member
schijfcontrole => rechtsklik de hdd en dan op een tabblad de controle doen ....


@ bill, hij wil ze niet formateren en defect zal ze wrs niet zijn, gewoon 'slecht' afgekoppelt.
als je op een hdd wilt schrijven of iets hebt verandert en ontkoppelt ze direct heb je veel kans op dit probleem
wacht je enige tijd of via veilig verwijderen zal je dit niet krijgen.

daredevilke

Legacy Member
Exit zei:
schijfcontrole => rechtsklik de hdd en dan op een tabblad de controle doen ....


@ bill, hij wil ze niet formateren en defect zal ze wrs niet zijn, gewoon 'slecht' afgekoppelt.
als je op een hdd wilt schrijven of iets hebt verandert en ontkoppelt ze direct heb je veel kans op dit probleem
wacht je enige tijd of via veilig verwijderen zal je dit niet krijgen.
dat heb ik geprobeerd maar ie zegt dat ik geen toegang heb,
en het programma is eigenlijk ook niet duidelijk :s

Exit

Legacy Member
dan meld je de specifieke fout die je krijgt en niet, ik heb geen toegang.
dus 'schijf is tegen schrijven beveiligd'.

met met 'ik heb geen toegang' weten we niet wat het probleem is, met de exacte foutmelding zijn we meer (zijn standaard meldingen en dus gekend om oplossing te gaan zoeken).

kan virus zijn
post ook eens een hijackthis logje hier
zit er een tool bij van iomega bij die hdd om beveiliging in te stellen?


of dit eens proberen:
http://www.daniweb.com/hardware-and-software/pc-hardware/storage/threads/137013
http://www.cybertechhelp.com/forums/showthread.php?t=185805

Bill

Legacy Member
Ik heb zo'n virus dat je schijven "infecteerd" ook al eens gezien maar heb je dat dan niet met elke schijf?

daredevilke

Legacy Member
dat kan wel dat er een virus inzit het is sinds er nieuwe dingen zijn opgezet dat ik het probleem heb ik zal hem eens scannen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan