Archief - Externe geluidskaart nodig?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

cisv

Legacy Member
Hi,

Eerst en vooral een waarschuwing: ik ken zo goed als NIKS qua hardware, goochel dus aub niet te veel met moeilijke termen in de replies :cool:

Ok, vroeger nam ik altijd mijn vinylmixen op via Audacity, dit via de record uitgang op mijn mengpaneel naar een ingang (weet niet meer welke) op mijn laptop.

Nu zit ik met een nieuwe laptop, deze heeft 2 ingangen, een "koptelefoon" en een "microfoon". Bij mijn weten is dit hetzelfde als de vorige maar mixen opnemen lukt niet meer. Iemand zei je me dat ik waarschijnlijk een externe geluidskaart nodig heb, zou dit het probleem kunnen zijn?

Alvast bedankt,
Cis

Pudmeister

Legacy Member
Ja. Wat je nodig hebt is een line-in poort.

De microfooningang van je laptop is niet bruikbaar voor geluid afkomstig van een mengpaneel, omdat het geluid dat binnenkomt via de microfoonpoort versterkt wordt tot normaal stemvolume. Dit is echt enkel bruikbaar voor headsets of andere communicatietoestellen.

Voor 30 euro heb je een degelijke 7.1 geluidkaart (hier kan je surroundsystemen op aansluiten). Check deze link

Exit

Legacy Member
als het bij de vorige wel ging met dezelfde poorten (mic en speakers) moet het nu ook gaan
mits de mic niet als uitgang is ingesteld
anders een externe met een line in

tenzij de andere laptop een line in had

cisv

Legacy Member
^ Ewel ja, da weet ik nu niet meer 100% zeker en sowieso was de kwaliteit toen ook allesbehalve goed...

Ik ga maar eens investeren in zo'n extern ding

Merci voor de reactie
@ Pudmeister: je linkt werkt wel niet

Pudmeister

Legacy Member
Oei, niet slim van mij. Het was een link naar zoekresultaten, en zo'n link blijft maar even bestaan. Probeer maar op Google te zoeken naar "externe geluidskaart". Moest je liever niet op internet willen kopen, zou ik eens langsgaan in de mediamarkt.

Met een line-in poort kan je opnemen in hele goede (stereo) kwaliteit, op voorwaarde dat het geluidsniveau niet te hoog is. Maar standaard is het niveau van de rec-uitgang van een mengpaneel geschikt om op te nemen op een gewone computer.

Pudmeister

Legacy Member
Inderdaad. Als je online koopt moet je wel even checken of de hardware/drivers wel compatibel zijn met het besturingssysteem dat je gebruikt, maar voor de rest zou er geen probleem mogen zijn. Die geluidskaart van eBay heeft in elk geval een line-in, en dat is wat ge nodig hebt.

cisv

Legacy Member
Jup, zal morgen eens gaan kijken in de Saturn, als er dan iets mis is met drivers ofzo kan ik ze toch nog terugbrengen.

Merci voor de hulp
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan