Archief - Epox EP-8RDA3+ probleem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Big_Berre

Legacy Member
Hey,

Ik heb een epox ep-8rda3+ en die wilt niet meer opstarten. Maar dan helemaal niks meer, geen beep, geen beeld, niks. De fans draaien wel en de led (voor de post codes, die staat trouwens op 'FF') gaat wel, maar verder gebeurt er niks. Ik heb al alles uitgehaald, en er gebeurt niks. Best terugsturen zeker?

greets
BB

Exit

Legacy Member
tja, als ie totaal niets doet, zal da best zijn jaa, andere zaken om te testen? (cpu/voeding)

eniac

Legacy Member
FF = bad, very bad. Broer heeft nog een 8RDA+ gehad, toen die FF toonde zat er weinig anders op dan terug te sturen voor garantie.

walvis

Legacy Member
bij die epox mobos kan het verschillende dingen zijn.
is u extra 12 volt connector aangesloten?
kan zijn da u bios kapot is
vga kaart/scherm da niet werkt(na correct booten geeft hem namelijk ook FF)
ma ik zou denken aan psu.
probeer een ram latje enkel cpu en vga (geen hd en dergelijke.) en zie of hem dan beeld geeft. als hem dan nog geen beeld geeft proberen zwaardere voeding of terug mee gaan.

walvis

Legacy Member
eniac zei:
FF = bad, very bad. Broer heeft nog een 8RDA+ gehad, toen die FF toonde zat er weinig anders op dan terug te sturen voor garantie.
sorry voor quote ma mijn epox 8rda3+ toont in windows altijd FF en da werkt perfect.
na zijn boot he da hem alles afloopt toont die FF

eniac

Legacy Member
walvis zei:
sorry voor quote ma mijn epox 8rda3+ toont in windows altijd FF en da werkt perfect.
na zijn boot he da hem alles afloopt toont die FF

True. Mijn oorspronkelijke statement was niet helemaal correct: FF = goed, heel goed (= geslaagde boot) OFWEL slecht, heel slecht :)
Als em dat tijdens een poging tot booten toont mag je er bijna zeker van zijn dat je mag RMA'en...

walvis

Legacy Member
nu vestaan we elkaar ze eniac.
meestal is het bios dan corrupt.

Wolf2000me

Legacy Member
Probeer een Bios reset. Lukt het nog niet, probeer dan het volgende:

switch off de psu, zet uw bios reset jumper op reset. En laat 5 minuten staan. Ik heb dit ook al eens voorgehad met mijn 8rda6+ pro. 1 minuut deed niks, 4 minuten ook niet maar 5 minuten did the trick, al 3x. Lukt het dan nog niet, haal dan voor 5 minuten de cmos batterij eruit en probeer nog eens.

Je kan ook je bios op default laten booten door de psu uit te schakelen, insert ingedrukt houden, psu terug aanzetten en systeem poweren, allemaal terwijl je nog steeds de insert toets in blijft duwen.

Nog steeds geen boot, wel...

Het volgende kan ook: controlleer al uw condensatoren. Van dat type moederbord zijn al vaak lekkende of uitzettende condensatoren gemeld.

Uiteraard vergeet ik hier de eerste standaardprocedure te melden, maar ik neem aan dat je dat al geprobeerd hebt? Proberen met zo weinig mogelijk hardware te booten. Dus 1 memory module, videokaart, no disks,...
Lukt het niet van de eerste keer dan kan je best eens je geheugenmodule er uit halen en eens proberen te booten. Krijg je geen specifieke errormsg dan vrees ik voor je moederbord. Ook je memmodule van slot verwisselen kan soms helpen.

Lukt het dan nog niet raad ik je ofwel wat voodoo rituelen aan of een RMA.

Big_Berre

Legacy Member
Bedankt voor de vele antwoorden!

Ik heb al een nieuwe voeding erin gestoken, een chill van 510W, maar nog altijd niks. En ik heb ook die extra power-connector van 12v gebruikt, maar ook geen beterschap. Ben nu aan het proberen wat wolf2000 allemaal zegt.

Exit zei:
tja, als ie totaal niets doet, zal da best zijn jaa, andere zaken om te testen? (cpu/voeding)

Big_Berre

Legacy Member
Heb al alles geprobeerd, niks die werkt. Ook dat default booten lukte niet. Ik start gewoon op met 1 ram-module en mijn videokaart wel te verstaan.
Ik heb ook die batterij er 10 minuten uitgehaald en die jumper 10 minuten op reset laten staan, niks die helpt.
Zal het maar best opsturen zeker...

toch bedankt voor de tips nog!

Wolf2000me zei:
Probeer een Bios reset. Lukt het nog niet, probeer dan het volgende:

switch off de psu, zet uw bios reset jumper op reset. En laat 5 minuten staan. Ik heb dit ook al eens voorgehad met mijn 8rda6+ pro. 1 minuut deed niks, 4 minuten ook niet maar 5 minuten did the trick, al 3x. Lukt het dan nog niet, haal dan voor 5 minuten de cmos batterij eruit en probeer nog eens.

Je kan ook je bios op default laten booten door de psu uit te schakelen, insert ingedrukt houden, psu terug aanzetten en systeem poweren, allemaal terwijl je nog steeds de insert toets in blijft duwen.

Nog steeds geen boot, wel...

Het volgende kan ook: controlleer al uw condensatoren. Van dat type moederbord zijn al vaak lekkende of uitzettende condensatoren gemeld.

Uiteraard vergeet ik hier de eerste standaardprocedure te melden, maar ik neem aan dat je dat al geprobeerd hebt? Proberen met zo weinig mogelijk hardware te booten. Dus 1 memory module, videokaart, no disks,...
Lukt het niet van de eerste keer dan kan je best eens je geheugenmodule er uit halen en eens proberen te booten. Krijg je geen specifieke errormsg dan vrees ik voor je moederbord. Ook je memmodule van slot verwisselen kan soms helpen.

Lukt het dan nog niet raad ik je ofwel wat voodoo rituelen aan of een RMA.

Exit

Legacy Member
Big_Berre zei:
Heb al alles geprobeerd, niks die werkt. Ook dat default booten lukte niet. Ik start gewoon op met 1 ram-module en mijn videokaart wel te verstaan.
Ik heb ook die batterij er 10 minuten uitgehaald en die jumper 10 minuten op reset laten staan, niks die helpt.
Zal het maar best opsturen zeker...

toch bedankt voor de tips nog!

voedingstekker uit de voeding getrokken (compleet ZONDER elentriek zetten!!!)??

Big_Berre

Legacy Member
De batterij lag nu al zo'n 30 minuten eruit en heb nu nog eens de stekker uit getrokken ook.

Ik heb ook nog eens het moederbord bekeken en heb niks abnormaals gezien, dus geen gezwollen of lekkende condensatoren.

Exit

Legacy Member
stekker (voorzekerheid, knop op voeding? is normaal genoeg, beter stekker eruit) uit en dan reset cmos of batt eruit (en eventueel paar min wachten)

Big_Berre

Legacy Member
De sterker er uit getrokken voor zo'n 30 minuten en ook de batterij, maar nog altijd niks. Het zal retour worden...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan