Archief - Een Q9550 naar 4 Ghz brengen.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wieda

Legacy Member
Ik heb zeer binnenkort een "willekeurige" Q9550 en zou die meteen willen overclocken naar 4Ghz.

Ik gebruik verder een GA-EP45-DS3P met een degelijke luchtkoeling (u120e@1300rpm).

Ben ik te optimistisch?

Edit: dus zoek ik andere q9550 bezitters om samen te overclocken.

Oli4V

Legacy Member
Het lukt, ik heb die van mijn meer dan een jaar op 4Ghz gehad, maar 1066mhz ram is wel aan te raden, beetje flow over uw nb kan dan ook gene kwaad, ik had dat wel op een P5Q deluxe met 16 fase stroom.

Nu als 4Ghz niet binnen een efficiënte reeks van voltages ligt moet ge het er niet voor doen, stel dat ge bv op 1.28v tot 3.9 geraakt, maar dat ge tot 1.34v moet steken om die 4Ghz te halen dan merkt ge dat het niet echt lekker botert.

Iets wat ik met die van mijn gehad heb, 1.3v = 3.92Ghz, en dan ineens naar 1.344 moeten gaan voor de 4Ghz ;), kwestie van de cpu wat te sparen ;)

wieda

Legacy Member
Nu als 4Ghz niet binnen een efficiënte reeks van voltages ligt moet ge het er niet voor doen, stel dat ge bv op 1.28v tot 3.9 geraakt, maar dat ge tot 1.34v moet steken om die 4Ghz te halen dan merkt ge dat het niet echt lekker botert.

Nu.
Voor hetzelfde geld ga je iets hoger. 4.2 en heb je dat "gunstig effect" opnieuw?
Alvast bedankt voor de vette input/geruststelling. ;)

Oli4V

Legacy Member
wieda zei:
Nu.
Voor hetzelfde geldt ga je iets hoger. 4.2 en heb je dat "gunstig effect" opnieuw?
Alvast bedankt voor de vette input/geruststelling. ;)

Dacht ik vroeger ook, maar heeft bij mij al meerdere malen gebleken dat het niet uitkwam, tot aan een bepaald punt heeft de voltageverhoging bij wijze van spreken een uiterst efficiënte verhouding tov de cpuclock, eens een paar tikkeltjes verder zal dat "effect" niet snel meer optreden.

Was/is bij mijn E6750 ook nog altijd zo 3.44Ghz = 1.344v, 3.64Ghz = 1.46v.

wieda

Legacy Member
Oli4V zei:
Dacht ik vroeger ook....

Heb je dat gedaan met de tool die je meekrijgt bij het mobo?
Hier (Gigabyte) is dat EasyTune6. Ik kan zelfs de voltages aanpassen met deze tool.
Of via de BIOS geaan?

CoreTemp (0.99.8) geeft echter 36°-26°-26°-24°C. :(
Kan ik het verschil (12°C) elimineren door te lappen of is die stuk?

GTXpower

Legacy Member
lol laatste 3 temps lijken mij eerder onwrschijnlek. Das kamertemp. geeft is ne screen van speedfan dan kannek helpen :p

wieda

Legacy Member
Die zullen wel vrij juist zijn want ik zit momenteel zonder verwarming.

CPUID Hardwaremonitor leest 21-9-11-11°C uit.

RealTemp3.00: 36-24-26-26°C.

GTXpower

Legacy Member
te weinig koelpasta op een punt van de cpu denk'k. :) Of omda de 1ste core het meest actief is. Stress alle 4 de cores is met prime95 en kijk dan is of ze nog zo uiteenlopend zijn?

Cerv.Be

Legacy Member
Idd, stress de boel eens. Het kan goed zijn dat de temperatuur stressed amper iets van mekaar verschilt.

wieda

Legacy Member
Onder full load (alle cores 100% gestrest occt) verkleint/verbetert het verschil tot 10°C.

edit: Koelpasta deftig aanbrengen is geen probleem. Dat kan het verschil niet verantwoorden.

2 verschillende koelers (scythe ninja rev.b en nu arctic freezer pro 7, beide gelapt/vlak) en 3 keer en verschillende koelpasta's. Nu met silver van ocz ultra 5+.

GTXpower

Legacy Member
Verander koelpasta is, goeien druppel int midde en mooi opewrijve me uwe vinger (me zo'n plastieke handschoen of gewoon me uwe vinger zonder handschoen :p) over heel de core geeft het best resultaat bij mij. Wel een dun laagske, aangezien de rest toch dernaast gaat bij drukzetten vd koeler & overal tusse kruipt.

wieda

Legacy Member
:doh:

Niemand die weet wat er aan de CPU scheelt? Dat het een ... aankoop is dat lijkt vrij duidelijk.

wieda

Legacy Member
GTXpower zei:
hmm, anders mijne post ff negeren.

Ik heb gezien (google) dat andere gebruikers mooie gelijkaardige temps op hun cpu hebben. Tot een maximum verschil van 5°C.
'k Dacht ook gelezen te hebben dat deze cpu's omgeruild werden voor nieuwe (rma) door een slechte sensor uitlezing. Echter is dat in het Engels dat niet mijn beste vak. Nog gelezen dat het verschil verdween na het lappen (Engels), enz...
Toch wreed bedankt voor uw input GTX! :hug:

Oli4V

Legacy Member
koelpasta moete ni openwrijven, gewoon den drup (klein eh, ni te groot) int midden en da laten opendrukken door uwe koeler.

verder lijken mij die temps van realtemp te kloppen.
Brakke sensor bij een Q9550 is zeer goed mogelijk, de mijne wil idle niet frisser dan 37-35-34-34 en kzit met water, watertemp is 24,7°C, wat dik in orde is.

Overclocken doe ik in bios, ik heb het niet op van die tooltjes ...
Sommige Q9550's (hangt beetje af welke week) gaan op stock vcore al een heel eind, (die van mij dikke 3.6Ghz op stock vcore ...)

Titanium X

Legacy Member
Idd de q9550 heeft idd vaak last van slechte sensors. Ik weet dat ik met mijne aan een temp kwam van 90° bij het stressen zonder overclock.

wieda

Legacy Member
Er zijn weinig 9450-9550-9650 bezitters met interesse in deze materie dus ga ik me met andere dingen bezig houden.
'k Ben al vrij content rond deze snelheid (3.0-3.2Ghz), voorlopig.
@ Oli4V & Co: op welke settings exact heb jullie gedraaid?

Oli4V

Legacy Member
wieda zei:
Er zijn weinig 9450-9550-9650 bezitters met interesse in deze materie dus ga ik me met andere dingen bezig houden.
'k Ben al vrij content rond deze snelheid (3.0-3.2Ghz), voorlopig.
@ Oli4V & Co: op welke settings exact heb jullie gedraaid?

OC settings?

ik weet het niet zo vanbuiten

maar atm [email protected], ram staat nu anders als vroeger, ook pll en nb staan iets hoger, 't is een beetje zoeken, 4Ghz is wel ideaal imho, maar of die cpu van mij daar nu nog zin in heeft ...

wieda

Legacy Member
...pll en nb staan iets hoger

Dit vermoedde ik al (na veel lezen/transleten en wat uitgeprobeerd/getest). :hug:

Deze "vastzetten" helpt ook niet of vat ik het verkeerd?

Nu loopt hij het meest (idle en stock) op 43° warmste, 33°C de koelste.
Dit met een Thermalright Ultra-120 Extreme CPU Cooler met een TR-FDB-1300 rpm (50.0 CFM). :eek:

Het verschil (van 12° naar 10°) is wel kleiner geworden. ;)

maccie

Legacy Member
Ben ook bezig geweest met mijn q9550, op het moment zit ik voornamelijk vast door mijn geheugen dat te traag is ... en de temperaturen van cores.
Snap het niet echt, maar het verschil tussen mijn 2 eerste cores en de ander 2 is +15 graden.

met standaard VCore kon ik in ieder geval al makkelijk tot 3.6GHz clocken ... maar stressed gaan dan die 2 cores tot 75 graden, de andere 2 zitten rond de 60 graden.

Voor koeling heb ik een Zalman 9500 erop staan, niet de beste koeling die er is maar deze zou toch betere temperaturen moeten halen als dit. Op idle zit ik op een 40-45 graden op de koelste cores.

ps: de q9550 die ik heb is C1, moederbord Asus P5Q
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan