Archief - CPU temperatuur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sanderdv

Legacy Member
Zojuist heb ik mijn nieuw systeempje zelf in elkaar gestoken.
Nu heb ik voor het eerst scythe mugen 2 rev B gebruikt met koelpasta arctic op mijn i5-2500k.

Sinds dit mijn eerste keer is, had ik totaal geen idee hoeveel pasta ik moet gebruiken. Mij werd verteld dat ik zo weinig mogelijk pasta moest gebruiken en dat heb ik dan ook maar gedaan.

Nu bij het booten voor de eerste keer ben ik eens snel naar de temp cpu (bios) gaan kijken. deze was al 60 graden en steeg elke 1-2sec second met een halve graad. Ik dacht al " 't is niet waar :-)"

Eens Windows geïnstalleerd, heb ik het programma coretemp gedownload.
die zegt dat mijn cpu (cores) +- 30 graden is.

http://img155.imageshack.us/img155/6396/cpup.png

Wat is het nu eigenlijk? Zou ik die pasta opnieuw aansmeren voor alle zekerheid? Of een andere programma installeren om dit te verifiëren?

Musk

Legacy Member
CPU-Z en/of speedfan eens gebruiken.

Die temps zien er toch goed uit nu.

Pedroo

Legacy Member
Zo weinig mogelijk... wat is zo weinig mogelijk? :D Je moet een dropje ter grootte van een rijstkorrel erop doen. Een klein beetje meer kan geen kwaad. Te weinig is zeker niet goed! RealTemp en Core-Temp zijn het nauwkeurigst van allemaal.

26 graden?? Dat is gewoon zalig! :O

maximvdb

Legacy Member
Normaal is u BIOS het meest exact. Maar ik vermoed dat Realtemp en de BIOS de zelfde sensoren gebruiken?

Check je bios temps nog is

Pedroo

Legacy Member
maximvdb zei:
Normaal is u BIOS het meest exact. Maar ik vermoed dat Realtemp en de BIOS de zelfde sensoren gebruiken?

Check je bios temps nog is

Jah, in principe wel, maar 60 graden?? Je kan dit eigenlijk zelf wat voelen... Hou je vinger eens dicht bij je cpu, of voel, waar dan ook, of er warme lucht komt van je cpu... Ik denk dat ze allemaal dezelfde sensoren gebruiken. Het gaat hem allemaal om software matige fouten denk ik. HardwareMOnitor gaf bij versie van half jaar geleden 45 graden, terwijl de nieuwe 1.17.0 40 graden geeft bij dezelfde omstandigheden. Het is dus duidelijk niet eender welke software je neemt... :doh:

greedseed

Legacy Member
ik zie niets mis met die temps hoor je moet zien dat zijn je Core temps niet je CPU surface temp die zijn altijd een stuk hoger

Bumbolt

Legacy Member
Wat is eigenlijk de volgens 9livers ideale cpu temp? Heb al heel veel gelezen het varieert tussen de 30-60 * Persoonlijk hou ik mijn cpu altijd op 43° ...

Gurt11

Legacy Member
Tussen 30 en 60 proberen te houden inderdaad ^^
Mijn draait op zn gemak op 29 °C en bij het gamen gaat dat naar iets in de 40 °C standaardkoelers ftw :p

Musk

Legacy Member
Dus 'kouder' als 30°C is niet goed?

Dat kan ik me moeilijk voorstellen --

Bumbolt

Legacy Member
Stylerke zei:
Tussen 30 en 60 proberen te houden inderdaad ^^
Mijn draait op zn gemak op 29 °C en bij het gamen gaat dat naar iets in de 40 °C standaardkoelers ftw :p

Zelfde hier. Wel oced op stock cooler in de HAF case :) draai zo'n 3.8 ghz op de x6 1090t :) Tijdens gamen 45 ° anders 25-35

Smashy

Legacy Member
Bumbolt zei:
Wat is eigenlijk de volgens 9livers ideale cpu temp? Heb al heel veel gelezen het varieert tussen de 30-60 * Persoonlijk hou ik mijn cpu altijd op 43° ...
Da hangt echt af van cpu tot cpu, je kan onmogelijk één temperatuur geven die voor elke cpu goed is.

Mijn cpu draait +/- idle 30-40° en fully stressed kan dat oplopen tot 80° terwijl dit niet problematisch is voor een i7 maar er zijn er waarschijnlijk wel andere die bij 70° al schade oplopen.

maximvdb

Legacy Member
Smashy zei:
Da hangt echt af van cpu tot cpu, je kan onmogelijk één temperatuur geven die voor elke cpu goed is.

REP +1

Veilige werk temperaturen schilt voor ELKE CPU. Zoek ze dus ook op.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan