Archief - cpu koeler met zeer lage rpm

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Oblivionn

Legacy Member
Hoi,

Een aantal maanden geleden heb ik een systeem laten bestellen bij Azerty en laten opsturen. De temperaturen van de cpu waren zeer hoog, 60 graden in windows. Ik heb het systeem afgegeven bij Azerty en zij hebben er een nieuw moederbord+cpu koeler ingezet. Ik heb een Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100 koeler en een I5 2500k intel processor.

Voor de ''reparatie draaide de koeler op 1300 rpm, maar zat niet goed vast op het moederbord, maar nu draait ie op 530-600 rpm en kan ik windows niet eens in. (Ze hebben ook de schroeven en de zijkant van de kast wat verbogen, maar dat is een ander verhaal).:doh:

Mijn vraag: kan ik zelf het aantal rpm naar 1300 krikken of moet ik weer terug?

Vriendelijke groet,

scipicore

Legacy Member
Dat ligt volgens mij niet aan uw koeler hoor, bij mij draait die ook zo traag, soms trager. Kijk eens in je BIOS wat je temperaturen daar zijn.

Oblivionn

Legacy Member
Wanneer ik mijn pc opstart, krijg ik een aantal piepjes en de melding CPU fan error press F1 to go to BIOS. De temperatuur van mijn mb is dan 24 en van mijn cpu 37. Het enige rode balkje dan is mijn cpu koeler's rpm van 560.

TheViper

Legacy Member
Zit de fan van je mugen wel in de cpu fan aansluiting ? Sommige moederborden starten niet op zonder een fan in die aansluiting

Oblivionn

Legacy Member
TheViper zei:
Zit de fan van je mugen wel in de cpu fan aansluiting ? Sommige moederborden starten niet op zonder een fan in die aansluiting

Misschien een stomme vraag, maar hoe kan ik dit zien:$

Davion

Legacy Member
Welk mobo heb je ?
Vermoedelijk staat der iets op in je BIOS a la ASUS Q-Fan ofzo, die regelt die RPM in functie van de CPU temp..

Maar idd, dan krijg je dat alarm als je dat niet op Ignored zet lol :)

Oblivionn

Legacy Member
Davion zei:
Welk mobo heb je ?
Vermoedelijk staat der iets op in je BIOS a la ASUS Q-Fan ofzo, die regelt die RPM in functie van de CPU temp..

Maar idd, dan krijg je dat alarm als je dat niet op Ignored zet lol :)

MB: ASUS P8P67 Deluxe B3 Revision - Moederbord - ATX - iP67 - LGA1155 Socket - SATA-300 (RAID), SATA-600 (RAID), eSATA - 2 x Gigabit

ik kan in de bios nergens de optie vinden om mijn cpu fan speed te verhogen, ik ga ervanuit dat 560-600 rps schadelijk is voor mijn processor?

deven

Legacy Member
heeft met BIOS te maken, die geeft error aan als CPU fan onder bepaalde RPM komt. gewoon functie uitschakelen in BIOS. was hier ook. ( asus mobo )

dus gewoon die optie uitschakelen.

edit.

ga in u bios > dan POWER > hardware monitor > CPU fan speed op ignore(d) zetten en opslaan. geen biepjes meer...

ik laat mijn fan speed ook regelen door pc zelf. ( geen vaste waarde die ik zelf ergens heb ingegeven )

Maar omdat ik andere koeler heb draait die vele malen trager dan de stock. Waardoor dat pc melding geeft van > er scheelt iets met stock koeler > want hij draait te traag.

nu zit er een andere op die beter koelt en zelfs minder hard draait. Dus kan je die foutmelding gewoon afzetten in u bios zoals ik hierboven vermeld. Kan geen kwaad > draai hier al 3 jaar met die melding af. in de winter zit ik aan 400 RPM enzo. CPU is dan niet warmer dan 20 - 25 graden..

Mee

Legacy Member
Oblivionn zei:
ik kan in de bios nergens de optie vinden om mijn cpu fan speed te verhogen, ik ga ervanuit dat 560-600 rps schadelijk is voor mijn processor?
Zolang uw processor niet te warm wordt: geen probleem!

Hier draait die Scythe Mugen meestal op zo'n 220 rpm, bij een andere pc (ook met 2500K) is dat ook zo iets...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan