Archief - BSOD (0x00000124)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Waelvis

Legacy Member
Sinds dinsdag krijg ik meermaals per dag een BSOD... (foutcode: STOP: 0x00000124 (0x00000000 0x85F70024 0xB6000000 0x00000181)). Soms zitten er uren tussen, soms 5x op een halfuur, zelfs als mn pc gewoon staat te draaien zonder dat er programma's openstaan...

Kheb al mn drivers van mn grafische kaart eraf gesmeten, en de laatste nieuwe geïnstalleerd, mn pc volledig uitgekuist (met de stofzuiger erdoor, en 2 nieuwe fans gestoken die ik nog liggen had.

Bestaan er eigenlijk (deftige) tools om je hardware op fouten te checken?
Want kheb hier geen reserve grafische kaart, reserve RAM, reserve processor, ... liggen..

Waelvis

Legacy Member
AMD Athlon 64 X2 dual core 5200+ 2.61GHz. Niet overclocked.
Grafische kaart is trouwens een Nvidia GeForce 8800GT

T-T

Legacy Member
test je gpu eens met furmark, of één van de 3dmarks, de '06 bv.
cpu kan je testen met orthos of intelburntest.

uurtje of 2 laten lopen, intelburntest een test of 10 zou moeten genoeg zijn.

.conne.

Legacy Member
Welk OS? Welk moederbord? BIOS versie? Toevallig nVidia chipset op moederbord?

Terloops, stof opzuigen binnenin PC kast is niet zo'n goed idee, omdat een stofzuiger statische elektriciteit opwekt die je onderdelen kan beschadigen. Altijd het stof wegblazen met perslucht of "canned air".

Waelvis

Legacy Member
T-T zei:
test je gpu eens met furmark, of één van de 3dmarks, de '06 bv.
cpu kan je testen met orthos of intelburntest.

uurtje of 2 laten lopen, intelburntest een test of 10 zou moeten genoeg zijn.

Goed, die ga ik allemaal eens laten draaien.



Trolle zei:
zet eens het voltage van u cpu 1 stapke hoger in u bios

Ik heb eens in het BIOS gekeken, kan het dat ik dit moet aanpassen: ADVANCED ==> AMD OVERCLOCKING CONFIGURATION ==> PROCESSOR VOLTAGE ==> ... (hier staat het nu op AUTO, maar ik kan het verzetten naar 300V, 325V, 350V, naar welk zet ik dit dan?)


.conne. zei:
Welk OS? Welk moederbord? BIOS versie? Toevallig nVidia chipset op moederbord?

Terloops, stof opzuigen binnenin PC kast is niet zo'n goed idee, omdat een stofzuiger statische elektriciteit opwekt die je onderdelen kan beschadigen. Altijd het stof wegblazen met perslucht of "canned air".

OS: Win 7 Ultimate
Bios: Amibios version 0403 (build 05/01/07) en onderaan staat ook nog (v02.58)
moederbord: (waar kan ik dit terugvinden?)
nVidia Chipset: (waar kan ik dit terugvinden?)

En ivm de stofzuiger, ik ontkoppel steeds alle ventilatoren (en steek een schroevendraaier in die van de voeding). Zo voorkom je ook dit 'probleem'. Ik heb wel zo een bus perslucht ergens liggen, maar kzou niet weten waar :$

Raar bijkomstig iets. Na een BSOD, en de bijhorende opstart werkte mn muis plots niet meer..
Andere muis aangesloten (beiden Logitec draadloos) en die werkt zonder problemen

Jan - Wallabie

Legacy Member
Draai best ook eens een HDtune en test het geheugen even uit.
Wij gebruiken daar boot cd's voor maar er zit ook een tool in windows 7 & vista om het geheugen te testen. tijp "geheugen" in het zoekvak als de op de startknop linksonder gedrukt hebt. en kiezen fouten opsporen.

Wat ik zeker NIET zou doen is meteen beginnen aan de voltages te prutsen.

Waelvis

Legacy Member
Jan, ik wist niet dat jij hier ook opzit. Het is trouwens een PC die ik in 2007 bij jullie gekocht heb :) (als ik het niet direct opgelost krijg steek ik hem misschien wel eens binnen).

Ik heb HD Tune Pro staan, en zal die straks ook eens laten draaien.


Die Furmark heeft niks gevonden. Kheb alle tests laten doen die konden.
De 3Dmarks ('06) heeft ook niks opgemerkt.
De Orthos is al 4 uur bezig, en heeft ook nog niks ontdekt.

.conne.

Legacy Member
Waelvis zei:
OS: Win 7 Ultimate
Bios: Amibios version 0403 (build 05/01/07) en onderaan staat ook nog (v02.58)
moederbord: (waar kan ik dit terugvinden?)
nVidia Chipset: (waar kan ik dit terugvinden?)

Start > Uitvoeren > "msinfo32".
Daar zal je mogelijk al het merk & type moederbord kunnen vinden.

Waelvis

Legacy Member
Moederbord is een Asus M2N-X, chipset is nVidia nForce 520



De geheugentest van windows zelf heeft niks gevonden. (wel BSOD gehad bij het terug opstarten, dit is voorlopig de enige BSOD die ik al gehad heb sinds ik met de testen begonnen ben)
Dan memtest86+ ook eens geprobeert (met bootable cd), en die heeft ook niks gevonden..

HD Tune is nu bezig.

Waelvis

Legacy Member
Ja conne, onboard geluid..

En HDD scans zijn ook allemaal perfect..

Trolle

Legacy Member
over u cpu voltage zet het gewoon 1 stapje hoger en kijk wat het geeft
voor zover ik weet is 0x124 een bsod van iets dat teveel of te weinig voltage krijgt

Waelvis

Legacy Member
Trolle zei:
over u cpu voltage zet het gewoon 1 stapje hoger en kijk wat het geeft
voor zover ik weet is 0x124 een bsod van iets dat teveel of te weinig voltage krijgt

Ik zou da enorm raar vinden. Die PC draait hier al 2 jaar op dezelfde hardware, zonder problemen. Dan zou het nu toch raar zijn dat hij plots te weinig voltage krijgt?

.conne.

Legacy Member
0x124 kan veel oorzaken hebben, vaak hardwarematig:
- te laag voltage
- slechte voeding (dus ook voltage)
- memory niet goed ingeplugd
- problemen op de PCI-E bus
- ....

Maar ik vroeg specifiek nVidia + onboard geluid omdat er daar veel problemen mee zijn, die 0x124 BSOD's geven.
Ik zou eens kijken om uw nVidia chipset + audio drivers te updaten, mocht je dat nog niet gedaan hebben.
Chipset: Drivers - Download NVIDIA Drivers (nForce > nForce 5 series > nForce 520).
Audio: Realtek

Mocht het niet helpen, eens uw onboard geluid uitschakelen in BIOS.
Eventueel ook eens de piste van andere voeding bewandelen.
Als dat allemaal niet helpt, eens een andere grafische kaart inpluggen.

Terloops; uw moederbord is eigenlijk niet echt Windows 7 ready..

Waelvis

Legacy Member
Iedereen alvast bedankt voor de moeite.
Morgen formatteer ik alles. (was ik toch al eens van plan).
Als het probleem zich dan nog voordoet ben ik 100% zeker dat het effectief iets hardwarematigs is. Want nu begin ik meer en meer te denken aan een "false positive".
Aangezien het steeds willekeurig is dat ik een BSOD krijg. De ene keer nadat mn pc al uren idle staat de draaien, dan weer als ik Football Manager aan het spelen ben, dan als ik Chrome open, dan als ik iets download, ... Soms heb ik 5 BSOD's op een uur, dan weer 8u niks.




Update:


Kheb hier mn case open gesmeten.

- Alle HDD's, behalve die waar windows opstaat eruit gehaald
- draadloze netwerkkaart vervangen (had nog een reserve liggen uit andere pc)
- nog eens met perslucht overal gespoten

Maar probleem blijft, nu komen de BSOD's ongeveer om het half uur.

Ik heb nu na elke BSOD eens overal gevoeld, en telkens heeft mn GPU extreem warm. Ik kan er mn hand wel

opleggen, maar zou het er geen 5 minuten kunnen laten opliggen.


Kheb nu een fan losgevezen, en op die GPU gericht, en nu na een goed halfuur nog geen BSOD gehad..
Ideaal zou zijn moest ik een reserve GPU hebben om die er even in te steken e...



Nuja, format komt er sowieso :-)



Bij het starten van de format krijg ik foutmelding 0xc00000e9. Komt erop neer dat er iets van hardware niet werkt.

Ik ben dus om de PC van mn schoonbroer gereden, en ben ik onderdeel per onderdeel beginnen vervangen.

Zijn grafische kaart: (ATI ipv mijn Nvidia) ==> Foutmelding
Zijn RAM-geheugen ==> Foutmelding
Zijn voeding ==> Foutmelding
Zijn DVD-drive ==> Foutmelding

Ik zit nu dus met 2 mogelijke "oorzaken". Ofwel de processor, ofwel het moederbord. Maar daar ga ik niet mee beginnen om die te swappen aangezien mn schoonbroer zn PC up and running moet hebben tegen 12u.. (omwille van zn examens)


@Jan-Wallabie: Tot morgen :-(
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan