Archief - bootsector?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

HTrance

Legacy Member
Ik heb dit jaar Hardware, en moet iets schrijven over de HDD. In m'n boek staat dat de bootsector de eerste sector is.
Aangezien de HDD in concentrische cirkels (tracks) is verdeeld en die elk onderverdeeld zijn in sectoren, wou ik vragen welke nu de bootsector is? Ik heb gevonden dat de bootsector op de buitenste track (dus de grootste omtrek) ligt. Maar het lijkt me het logisch dat de eerste sector in het midden van de track begint, en dus ni de buitenkant..

Ik heb nog een vraag:
In documentatie die ik heb gezocht heb ik gevonden dat de bootsector in de eerste sector van een partitie ligt. Kan elke partitie een andere bootsector hebben dan??
Dus ik heb HDD1 en verdeel die in drie partities, heb ik dan 3 bootsectoren??
Of bedoelt men dat je HDD1 en HDD2 hebt waarvan elke HDD één bootsector heeft?

THX

demon326

Legacy Member
@uw 2de vraag:
niet elke partitie heeft een boot sector
alleen de partitie waar uw OS opstaat alleen daar is dan de boot sector

HTrance

Legacy Member
benny zei:
@uw 2de vraag:
niet elke partitie heeft een boot sector
alleen de partitie waar uw OS opstaat alleen daar is dan de boot sector

Ja maar tis omdat ze hier spreken van:
de bootsector bevat o.a. de gegevens van welke sector de part begint en in welke sector hij eindigt... :wtf:

demon326

Legacy Member
mijn kennis is ook beperkt maar meschien moet ge eens op google zien ofzo

Mee

Legacy Member
HTrance zei:
Ja maar tis omdat ze hier spreken van:
de bootsector bevat o.a. de gegevens van welke sector de part begint en in welke sector hij eindigt... :wtf:

Lijkt me toch vrij duidelijk wat er in dienen boek staat?
Bekijk de bootsector als een bestandje met daarin de allerbelangrijkste gegevens:
- hoe groot uw schijf in't totaal is
- hoeveel partities en met welke grootte
- welk OS op welke partitie
- Welke bestandssystemen (bv. FAT32 - NTFS - EXT3, ....)
- vanaf welke sector (bv.) partitie E begint (vb: begint vanaf sector 21467 tot 34678)


Om op uw vraag terug te komen: Persoonlijk zou ik eerder denken dat de bootsector op de buitenkant ligt, zodat ze sneller kan aangesproken worden.

2 de vraag: zie hierboven

HTrance

Legacy Member
Mee zei:
...
- hoeveel partities en met welke grootte
...

Om op uw vraag terug te komen: Persoonlijk zou ik eerder denken dat de bootsector op de buitenkant ligt, zodat ze sneller kan aangesproken worden.
...

Yap idd, 'k ad 't gewoon verkeerd geïnterpreteerd. Kdacht elke partitie -> bootsector met gegevens van grootte. Maar tis dus zoals gij zegt: bootsector -> gegevens van groote partities

thx

Exit

Legacy Member
MBR (Master Boot Record) staat op de 1ste secotr (boot sector) van een hd

demon326

Legacy Member
ik heb derjust is aan iemand gevraagt op msn en die zij dit:
[20:59:30] lubje© : ja elke partitie kan een bootsector hebben
[20:59:39] lubje© : en de boot staat in het midden op de schijf
[21:00:02] lubje© : omdat daar de gegevens staan die eerst worden
geladen bv eerst kijkt hij wat er op de pc zich bevind
[21:00:13] lubje© : en dan pas gaat hij de os vinden en daar van
opstarten

HTrance

Legacy Member
Exit zei:
MBR (Master Boot Record) staat op de 1ste secotr (boot sector) van een hd
Nja maar ligt da aan buitenkant of binnekant (centrum HDD) van de HDD?

@ Benny: shit, nu weetk ni wat juist is... Mee zei aan buitenkant en lubje(c) zegt aan binnenkant.. Dedju :crazy:

Exit

Legacy Member
begin is normaal binnenkant, en zo naar buiten werkend ... (zoals cd's enzo)

apa

Legacy Member
Eerst en vooral: het is je BIOS die verantwoordelijk is voor het opstarten van het OS. Daartoe gaat de BIOS de eerste 512 bytes van de (master) boot-record van je schijf in het geheugen laden en uitvoeren. Die 512 bytes bevatten de boot-loader van je OS (en worden dus mee geïnstalleerd door je OS).

Waar bevinden zich die eerste 512 bytes fysisch? Dat kan voor iedere schijf verschillend zijn! De harde schijf wordt aangestuurd via adressen: als iets geladen of geschreven wordt, dan worden bepaalde adressen van de schijf aangesproken. Het is de schijf zelf die bepaalt waar deze adressen zich fysisch bevinden op de disk. Op de ene schijf zal dat buiten zijn, op een andere zal dat in het midden zijn. Uit performance-oogpunt zou ik kiezen om de boot-loader aan de buitenste rand van een disk te plaatsen omdat de leessnelheid (=bandbreedte) daar het hoogst is... Maar veel belang heeft dat niet aangezien 512 bytes echt niet veel is.

Een bijkomende aanduiding dat dit (kan) kloppen is dat moderne harddisks uit meerdere platters (dus meerdere fysieke disks) bestaan die boven elkaar geplaatst worden.

Een leuke introductie over boot loaders kan je hier vinden.

HTrance

Legacy Member
apa zei:
...
Waar bevinden zich die eerste 512 bytes fysisch? Dat kan voor iedere schijf verschillend zijn! De harde schijf wordt aangestuurd via adressen: als iets geladen of geschreven wordt, dan worden bepaalde adressen van de schijf aangesproken. Het is de schijf zelf die bepaalt waar deze adressen zich fysisch bevinden op de disk. Op de ene schijf zal dat buiten zijn, op een andere zal dat in het midden zijn.
...

Thx, op die manier kan 'k zonder zorgen antwoorden als hij mij vraagt waar da ligt op hdd :p ..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan