Archief - Bios flash

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mr.Fatal

Legacy Member
oke ik heb dus een abit nf7-s revisie 2 mobo en die zou ik andere bios willen om te overclocken maar weet niet welke :( ? en mijne amd xp 2500+ loopt nu aan 2.43ghz :) + hoe moet ik bios flashe

merci

Cranox

Legacy Member
Hoe je BIOS updaten ?
---------------------

Er zijn een paar mogelijkheden hoe je dit kan doen :

- In DOS
De meest voorkomende en veiligste manier .

- In Windows
De gemakelijkste manier doch als windows vastloopt is de update mislukt ( niet zo veilig dus ) .
Het voordeel is dat het zelf de nieuwste bios afhaalt en dat jij maar op 1 knop moet drukken om te updaten .

- Alt + F2 methode
De snelste manier , dit gaat echter niet bij elk moederbord .

Voor je echter kunt updaten heb je een nieuwer BIOS nodig , die haal je op de site van je moederbordfabrikant .
Opgelet je moet het exacte model/typenr hebben ( gebruik je een ander dan is je bordje rijp voor de schroothoop ) .
Ook aangeraden is voor je de update doet je BIOS op LOAD DEFAULT SETTINGS te zetten , update NIET met een overklokt systeem .

- Update in DOS
Je maakt een opstartdiskette .
Je kopieert daar de nieuwe biosfile op + het updateprogramma ( dit staat ook op de site van je moederbordfabrikant en noemt normaal Awdflash.exe) .
Je zorgt dat je opstartvolgorde eerst je floppy is ( instelbaar in je BIOS ) .
Reset je pc .
Daar zie je A:>
Nu tik je in Awdflash naamvanjebios.bin
BIOS word geupdate .
Haal floppy uit de drive .
Reset pc .
Nu kan je eventueel in je BIOS de optimale settings ingeven .

- In Windows
Haal op de website van je moederbordfabrikant een windowsupdateprogramma + biosfile af .
Instaleer updateprogramma .
Sluit zoveel mogelijk programma's af om conflikten te voorkomen .
Start updateprogramma en verwijs naar de biosfile .
Update je bios .

- Alt + F2 methode
Kopieer de biosfile op diskette .
Zet opstartvolgorde eerst op floppy .
Reset de pc en druk op Alt + F2 na opstart .
Updateprogramma ( dat in ROM zit ) word gestart .
Na update reset je de pc .
Opgelet soms is het ook nodig om het programma Awdflash.exe op de diskette te zetten omdat dit niet in ROM zit .


Wanneer het mis gaat ...
-----------------------

- Je kan een nieuwe bioschip bestellen , lang wachten en niet altijd mogelijk .

- Soms kan je opstarten en oude BIOS terugzetten via floppy doch je zal blind moeten typen omdat je scherm niet aanspringt ( corrupt BIOS ) .
Je geeft dit commando in awdflash biosfile.bin /sn /py /cc /r ( je kan ook een .bat file maken ) .

- Hotflashen kan je ook proberen doch is iets gevaarlijker , iemand met hetzelfde bordje moet je dan helpen .
Start de goede pc op , dan haal je de bioschip deruit ( terwijl pc aanstaat ) en steek je de lege derin en doe je terug een biosupdate .
Eerlijk gezegd niet voor amateurs en de kans dat je iets anders beschadigt is groot .

V1.1 (c) Cranox
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan