Archief - Betrouwbaar Office PC'tje

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zitaki

Legacy Member
Hallo,

Een kennis van me is dringend op zoek naar een betrouwbaar, simpel office PC'tje. Budget zou rond de 700 euro liggen, inclusief licentie voor Win 7.
Aangezien ik niet echt thuis ben in de huidige hardware, had ik graag jullie hulp gehad.
De computer zal voor 90% gebruikt worden om documenten te verwerken, de overige 10% om te surfen, e-mailen en om eens een DVD te bekijken.
De computer zou wel stil moeten zijn.

Aangezien er veel belangrijke data op te bewaren is, zou ik misschien opteren voor 2 schijven en via een backup-prog automatisch backuppen naar de andere schijf? Of een RAID opstelling, maar daar ben ik niet in thuis.

Een eerste aanzet van mijn kant:
-Intel I5 CPU, maar welke is prijs/prestatie interessant?
-2x2 GB RAM, Mhz en timings in functie van CPU en mobo?
-Moederbord geen idee.
-Snellere bootschijf en een tweede 5400 RPM backup schijf?
-Antec+voeding als kast. Stil?
-Passief gekoelde grafische kaart.

Idee is er, maar ik heb hulp nodig met merken en types van de meeste componenten...

Alvast bedankt!

EDIT: dit hoort waarschijnlijk thuis onder AANKOOPADVIES

verreckie

Legacy Member
Een i3-2100 zal wel meer dan volstaan, je hoeft immers geen cpu intensieve taken te doen.
Van ram neem je gewoon de goedkoopste die je vind.
Met dat budget zou ik zeker kijken om een ssd te plaatsen. Een snellere bootschijf ga je niet vinden. :)
Dan kan je nog 1 of 2 gewone hdd's plaatsen.
Eventueel kun je die graka weglaten, de igpu zal wel volstaan voor je doeleinden.

Ik heb zelf ook een gelijkaardig systeem in elkaar gestoken, met als kast de coolermaster silencio 550. Zeer tevreden van.

Twinturbo

Legacy Member
Een i5 zal inderdaad overkill zijn voor enkel maar wat textverwerking en mails.

Een i3 met een H67 moederbord, Crucial M4 64Gb SSD, 2 x 1Tb HD's in raid, 4Gb ram, CM Silencio 500/550 of Fractal Design Define R3 met een 300W Be Quiet voeding moet perfect lukken in dat budget.

Zitaki

Legacy Member
Twinturbo zei:
Een i5 zal inderdaad overkill zijn voor enkel maar wat textverwerking en mails.

Een i3 met een H67 moederbord, Crucial M4 64Gb SSD, 2 x 1Tb HD's in raid, 4Gb ram, CM Silencio 500/550 of Fractal Design Define R3 met een 300W Be Quiet voeding moet perfect lukken in dat budget.

Wow, jij schudt dat wel zeer vlot uit je hoofd... ;)
Wat bedoel je met een H67 mobo? Chipset waarschijnlijk. Welke fabrikant(en) is aan te raden...?
CM = Cooler Master veronderstel ik.
Dat is dan een RAID 1, hoe moeilijk of gemakkelijk is dat te configureren?

Hier kan ik al iets mee.
Dank je!

Twinturbo

Legacy Member
CM is inderdaad CoolerMaster.

H67 staat inderdaad voor de chipset. Nu kan hij evengoed voor een H61 gaan, maar moet je wel zeker zijn dat er Sata3 op zit om het maximum uit de SSD te halen. ASRock H61M/U3S3 bv.
Op de H67 chipset staat standaard Sata3, op de H61 niet (hier moet dus door de fabrikant een 3rd party controller voor gebruikt worden).

Raid 1: "(mirroring without parity or striping), data is written identically to multiple drives, thereby producing a "mirrored set". While any number of drives may be used, many implementations deal with only 2. The array continues to operate as long as at least one drive is functioning."

jastas

Legacy Member
ipv. een raid 1 systeem, zou ik persoonlijk opteren voor een grote, externe harde schijf.
Goedkoper, en eigenlijk ook veilig.

Als je moederbord het opgeeft kun je eigenlijk ook fluiten naar je data, of je moet een gelijkwaaridg moederbord kopen voor je raid terug te fixen.

Kijk ook eens naar een Athlon X2 (AMD), mss. kun je er nog wat euro's vanaf pitsen!

Zitaki

Legacy Member
Blijft Windows gewoon draaien als 1 schijf crashed? Of is het enkel een mirror wat de data opslag betreft?
Ik ben er zeker van dat de persoon in kwestie ook externe backup's neemt. Ik heb de verzameling USB sticks (van 128 MB tot 8 GB) en externe 2.5 Iomega schijfjes hier al meermaals gezien, maar het zou een bijkomende zekerheid en luxe zijn mocht het ook automatisch gebeuren. Als het bovendien ook mogelijk is dan het OS te vrijwaren, is dat zeker mooi meegenomen.
Is een RAID 1 betrouwbaar in zelf samengestelde systemen? Dient er aan het OS (Win 7) dan iets te gebeuren naar configuratie of dergelijke?

Alvast bedankt voor de reacties

Lan

Legacy Member
Voor betrouwbaarheid en data zekerheid moet je niet naar RAID gaan, maar naar een externe backup. Koop 2 externe harde schijven, maak in windows een geplande taak die elke dag om 24u al je data zipped naar de externe schijf. Verwissel om de week die schijf en bewaar de andere op een andere locatie.

Wat betreft PC:
- kast antec + voeding 380W
- moederbord asrock AM3, met vga, dvi en hdmi erop (dan kan je zonder problemen 2 schermen aansturen, extreem handig voor office pc)
- AM3 X3-455 cpu (tri core)
- 4Gb RAM, goedkoopste timing
- 60Gb SSD als bootschijf
- 500Gb 5400 of 7200rpm schijf als data
- DVDrw
- windows 7 HP 64 bit

alles samen geen 600 €
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan