Archief - AMD Phenom II X4 955: Luide CPU Koeling?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KnightOfCydonia

Legacy Member
Zoals de titel zegt, in mijn (budget) gaming desktop zit een AMD Phenom II X4 955, en hoewel ik zeer tevreden ben met de prestaties (samen met een ATI 6870 GPU), is de CPU koeling bij momenten nogal luidruchtig, hoewel ik wel nog nooit last heb gehad van oververhitting (temperaturen blijven binnen de grenzen aangegeven in de handleiding)...

Nu ik heb geen dB meter dus ik kan daar moeilijk een objectieve maat op zetten, maar misschien dat andere mensen ervaring hebben met deze CPU?
Moet ik misschien een andere en betere CPU koeler kopen, betere koelingspasta aanbrengen, of is dit "normaal"?

Tot nog toe vooral met laptops gewerkt, dus geen idee wat "normaal" is voor een gaming desktop.

Psy

Legacy Member
Geen persoonlijke ervaring met die specifieke cpu maar stock coolers kunnen wel eens luid zijn, mede doordat het meestal ook 80mm fans zijn, terwijl aftermarket coolers meestal met 120mm fans zitten

mdgf

Legacy Member
Stock koelers (die van AMD momenteel nog net iets meer dan intel als ik afga op wat ik lees, ik heb zelf enkel een intel) zijn nooit echt stil te noemen.

Ik gebruik meestal speedfan om de fan op 10% (komt voor hen blijkbaar overeen met 1100rpm tov 1900rpm op 100%) te zetten als die idled (automatisch geregeld zodat ie toch weer naar 100% springt als het te warm wordt). Dan hoor ik hem nauwelijks/niet.

Metteh

Legacy Member
ja, ik heb 2 weken mijn 965 stock koeling vervangen door een scythe mugen II. en het is echt 90% stiller geworden erdoor hier. Ik dacht altijd dat het mijn casefans waren die zo luid waren maar het was dus dat kloteding. :p

Yank

Legacy Member
Is niet zo'n stille koeler idd, als je moederbord een PWM-aansluiting heeft (= 4-pin fan aansluiting) zou die bij licht verbruik wel op relatief lage toeren moeten draaien als je BIOS de snelheid goed regelt.

R3L4X

Legacy Member
Maat van mij heeft die ook en die is vrij luidruchtig tegenover mijn Q9550 met stock cooler.

Mijn Q9550 blijft even stil onder load als normaal en blijft op mooie temps (50-60)
Zijn X4 955 wordt vrij luid onder load, je hoort hem echt opstarten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan