Archief - Aldi is weer daar met nieuw snufkes

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

crackdasher

Legacy Member
Wat lees ik nu weer in et "aldi-blaadje" van volgende week ?
ne hard disk dvd-recorder
ne dolby surround system
en ne mp3-jukebox van 20 GB :doh:
NIE TE GELOVE GEWOON
waar hale ze et tog maar :doh:
die jukebox ziek egt wel zitte ze, en tziet er ook nog goed uit ook !!

The Densimeter

Legacy Member
en da draadloos transmissiesysteem is da nie beestig eindelijk films van de pc op tv zien zonder dat er 3 kabels door de woonkamer liggen, of is het daar niet voor bedoeld?? Anders gaan'k mij da wel ies hale zen voor die 40€ :applause:

Dome

Legacy Member
idd da draadloos ding is cool, maar ik ben nog steeds op zoek naar zo'n ding dat 5.1 sound kan doorsturen (als ik mij niet miszie is dees ding ook gewoon stereo)...blijkbaar niet te vinden

humpus

Legacy Member
van die draadloze transmissiesysteme (van andere merken) zijn d'r mense die klage over bv koppijn na 15min
zo gezond zal et toch nie zijn dan...
Ook al mense gehoord waarbij verschillende apparaten storen, zoals dat bv uw microgolf stoort int signaal da ge naar uw tv stuurt
maja dit houdt u toch nie tege van et te kope è

Sander H

Legacy Member
da van die storing door ne microgolfover enzo hebt ge met een ander merk ook (das bij WiFi ook, das ook op 2,4 GHz)
das gwn omda die op dezelfde frequentie zitten

FeNiX4LiFe

Legacy Member
sja draadloos blijft draadloos é :)

kan altijd soms eens uitvallen enzo. best nie leuk alss ge het op die moment gebruikt.

plus het feit dat als ik zo een draadloze transmitter zie ik er ne baksteen naar gooi.

zo mogen iedereen bestralen maar van mijn kop blijve ze af :p

Apu het aapje

Legacy Member
FeNiX4LiFe zei:
sja draadloos blijft draadloos é :)

kan altijd soms eens uitvallen enzo. best nie leuk alss ge het op die moment gebruikt.

plus het feit dat als ik zo een draadloze transmitter zie ik er ne baksteen naar gooi.

zo mogen iedereen bestralen maar van mijn kop blijve ze af :p

draadloos is overal, of je het nu wilt of niet, denk maar radio, tv, gsm, ... je kunt er nx aan doen !

Skratz

Legacy Member
Apu het aapje zei:
draadloos is overal, of je het nu wilt of niet, denk maar radio, tv, gsm, ... je kunt er nx aan doen !
idd, het enigste dat ge daar tegen kunt doen is aluminium folie rond uwe kop draaien. 'tschijnt is dat ook goed om de marsmannekes weg te houden :p

apa

Legacy Member
Zo'n wireless transmitter van video/audio-signalen gebruik ik al een aantal jaren... En ik moet zeggen dat het heel goed werk. Ik heb helemaal geen storing van microgolf of GSM en ook geen hoofdpijn (ik snap niet waar jullie dat laatste vandaan halen maar bon).

De kwaliteit van het signaal is voldoende om DivX'en e.a. gecomprimeerde formaten zonder merkbaar verlies af te spelen op de TV.

Het is welk gevoelig aan een aantal zaken:

  • Hoe dikker de betonlagen waardoor het signaal moet, hoe minder sterk het ontvangen signaal zal zijn en hoe meer storing je krijgt.
  • Je hebt eventjes tijd nodig om de 2 antennes goed op elkaar af te stemmen.

Dat is zowat het belangrijkste wat mij betreft.

FeNiX4LiFe

Legacy Member
Apu het aapje zei:
draadloos is overal, of je het nu wilt of niet, denk maar radio, tv, gsm, ... je kunt er nx aan doen !
hoe minder extra antennes hoe beter :niceone:

zotteluc

Legacy Member
vraagje: om met dat draadloos transmissiesysteem video van pc naar tv te sturen, moet dat op een tv-out of kan dat als 2de monitor aangesloten worden?
ken daar nl niet veel van en mijn videokaart heeft ook geen tv out dacht ik

apa

Legacy Member
Meestal hebben die zenders 4 ingangen: S-Video (zwart), RCA/Coax video (geel) en 2 x RCA/Coax audio (rood en wit). Je moet die idd aansluiten op je tv-out.

Dome

Legacy Member
hmmm...zou ik dan 1 van die RCA audio verbindingen kunnen gebruiken om digitaal 5.1 sound over te sturen?

apa

Legacy Member
Dome zei:
hmmm...zou ik dan 1 van die RCA audio verbindingen kunnen gebruiken om digitaal 5.1 sound over te sturen?

Het werkt met analoge signalen en digitale signalen zullen niet gaan...

Dome

Legacy Member
waar staat dat, dat het enkel met analoge signalen werkt? In principe stuurt dat toch gewoon door wat gij daaraan geeft? Dus als ik een kabel met een RCA-jack daarop aansluit maakt dat toch niet uit of die 1 en 0 doorstuurt of 0,123454 en 0,238651 ? Da gaat toch gewoon aan het andere eind toekomen hoe het verstuurd is?
Of zie'k da totaal verkeerd?

apa

Legacy Member
Dome zei:
waar staat dat, dat het enkel met analoge signalen werkt? In principe stuurt dat toch gewoon door wat gij daaraan geeft? Dus als ik een kabel met een RCA-jack daarop aansluit maakt dat toch niet uit of die 1 en 0 doorstuurt of 0,123454 en 0,238651 ? Da gaat toch gewoon aan het andere eind toekomen hoe het verstuurd is?
Of zie'k da totaal verkeerd?

Dat staat er inderdaad niet, en je zou dus gelijk kunnen hebben...

Het onderscheid tussen analoge en digitale signalen is de interpretatie. Analoge signalen lopen over een continu spectrum. Digitale signalen worden binair doorgestuurd.

Vaak kunnen beide soorten signalen over dezelfde dragers getransporteerd worden. Een binair signaal geeft dan een 1 wanneer een bepaalde drempelwaarde voor het signaal overschreden werd en een 0 wanneer dat niet zo is. Digitale signalen zijn dus minder gevoelig voor storing dan analoge signalen. Het verschil in signaal aan ontvangstzijde met het bronsignaal heeft geen belang: het signaal moet echter op ieder punt boven dan wel onder de drempelwaarde blijven (hoeveel erboven of eronder maakt niet uit).

Omdat het hier over audio-signalen gaat en audio van nature een analoog signaal is, moet dat analoog signaal in digitale vorm omgezet worden. Dat gebeurt door snel achtereen "samples" te nemen van het analoge signaal en deze samples in digitale vorm (door een getal) voor te stellen. In digitale termen zijn ook getallen niet oneindig groot, maar hebben die een beperkt bereik. Hoe hoger dat bereik, hoe groter het aantal verschillende waarden kunnen aangenomen worden en hoe beter het gedigitaliseerde geluid zal lijken op het oorspronkelijke signaal. Het bereik van een getal in digitale vorm wordt aangeduid door het aantal bits waarmee die voorgesteld wordt.

In Dolby Digital (de meest gebruikte digitale standaard) wordt gebruik gemaakt van 24-bit getallen. Om 1 sample vast te leggen in Dolby Digital worden 6 zo'n getallen gebruikt:

  • Front-left: dit geluid wordt gesampled tussen 20 Hz en 20 kHz.
  • Front-right: dit geluid wordt gesampled tussen 20 Hz en 20 kHz.
  • Center: dit geluid wordt gesampled tussen 20 Hz en 20 kHz.
  • Left-surround: dit geluid wordt gesampled tussen 20 Hz en 20 kHz.
  • Right-surround: dit geluid wordt gesampled tussen 20 Hz en 20 kHz.
  • Low Frequency Effects (LFE): dit geluid wordt gesampled tussen 20 Hz en 120 Hz (en is dus veel accurater qua geluid op lage frequenties dan de andere signalen).

Naast de grootte van de getallen is ook het aantal samples die per seconde worden genomen van groot belang voor de kwaliteit van het geluid. Het aantal samples die per seconde worden genomen wordt aangeduid in Hertz (Hz). Voor Dolby Digital zijn er 3 sample-rates gedefinieerd: 32 kHz, 44,1 kHz en 48,8 kHz.

In dit geval heb je een signaal nodig van minstens 32 kHz om een audio-signaal af te leveren. Het digitale signaal dat we nu hebben wordt vervolgens over een COAX-kabel verstuurd. Dit gebeurt d.m.v. de SP/DIF standaard (Sony-Philips Digital InterFace).

De wireless antennes die analoge audio-signalen versturen leveren echter meestal audio-signalen af binnen het bereik 20 Hz - 20 kHz (zie bv. de specs van een willekeurig wireless RF transmitter/receiver hier). Hier zie je meteen al het probleem: het 32 kHz signaal voor de digitale stroom wordt afgekapt en niet doorgestuurd...

Maar je redenering werkt wel wanneer je een klassieke (=analoge) COAX-kabel gebruikt om een digitaal signaal over te versturen (voor zover de karakteristieken van de kabel correct zijn natuurlijk).

In deze PDF kan je het een en het ander nalezen over Digitale TV (DTV) en gerelateerde topics. Ook dit is een interessante discussie over het verschil tussen coax voor digitale en voor analoge signalen. En hier kan je nog wat lezen over de SP/DIF standaard.

Dome

Legacy Member
:offtopic: amai...omdat ge zo goed geweest zijt van der een heel opstel van te maken, ben ik even goed geweest en heb ik da helemaal gelezen! :) 't Was een beetje information overload, maar toch thx :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan