Archief - ADSL-router gebruiken met Telenet?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SimonABC

Legacy Member
Hallo,

ik heb een U.S.Robotics MaxG ADSL2+ router staan. Ik zou de wireless functies hiervan graag gebruiken voor mijn telenet vebrinding. Dus het ADSL-gedeelte van de router zou ik uiteraard niet willen gebruiken.

Is dit mogelijk? De meeste normale routers die ik al gezien hebben, hebben meestal 5 aansluitingen voor bedrade netwerkverbindingen: 1 ingang voor het signaal en dan 4 voor de verschillende PC's: PC1, PC2, PC3, PC4.

Nu heeft mijn router geen "hoofdingang" ipv daarvan heeft die een telefoonlijn ingang, waar het ADSL signaal rechtstreeks vanuit de muur inging. Hij heeft wel 4 PC's uitgangen.

Is het nu mogelijk om bvb een powerline aansluiting in PC1 te steken en zo het wireless signaal te "voeden"?

Het antwoord zal waarschijnlijk wel nee zijn, want ik vind zelf al dat het niet echt realistisch klinkt :-)

Grtz!

Exit

Legacy Member
ja en neen
draadloos gedeelte = bruikbaar
de router zelf niet (firewall, dhcp, ...)

ge kunt de router als 'simpel' AP (access point) + switch gebruiken.

dus van de telenet modem naar een lan poort, lan poorten naar de pc's en draadloos naar de pc's.
maar elke pc heeft dan een extern ip en zal (in meeste gevallen) geen onderling netwerk hebben.
ook om in de router te geraken moet ge eerst een handmatig ip instellen en op de router dhcp uitzetten

SimonABC

Legacy Member
hmm, interessant.

als ik dat doe, dan kan ik eigenlijk ook een digibox aansluiten? omdat de router dan als switch werkt?

SimonABC

Legacy Member
het werkt gewoon, da had ik nooit gedacht :-)

merci, ge bent mijn held! :)

omdat ik mijn router nu niet als router gebruik, ben ik wrs gelimiteerd tot een bepaald aantal IP-adressen van telenet?

Hoeveel zijn er dat? 4 zeker? En wat gebeurt er als ik er over ga? Die pc krijgt gewoon geen connectie dan?

Is het trouwens normaal dat mijn ip adres 192.168.0.100 is? Dat is toch een intern ip adres, ik dacht dat ik een extern zou hebben?

Exit

Legacy Member
dat hangt van het abo af, 2 of 4
die krijgt geen ip en windows zal zelf een ip kiezen (169.254.x.x) en daarmee kunt ge niet op internet.

normaal krijgt ge een extern ip ja
tenzij dhcp nog aanstaat op de router.

welk ip krijgt de digibox?
tenzij die router op een lan poort als wan kan fungeren

SimonABC

Legacy Member
ip digicorder = 10.187.233.121 dus dat is wel extern?

kan het dat die dan toch interne ip's geeft aan de pc's die via wifi verbonden zijn?

edit: ik bedoel dat digicorder ip extern is
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan