Basgitaar, uitstekende keuze,
ik speel het namelijk zelf ook, en ben zeer regelmatig (lees: ieder weekend) in Leuven te vinden, dus als je niemand anders kunt vinden, kan ik wel proberen je zus wat te helpen. Misschien moet ze eens bij Leo Caerts gaan horen of die geen (professionele) lessen geven? Ik ben ook maar gewoon een amateur, en een shitty lesgever (al claimt mijn lief dat ik het wel uitgelegd krijg).
Het is een dankbaar instrument, omdat de leercurve niet zo hoog ligt, en het ook perfect zonder notenleer/-kennis te bespelen valt, door uitsluitend tabs te gebruiken. Maar je kunt het zo ver drijven als je zelf wil. Het basic spel is vrij eenvoudig, maar je kunt het ook erg moeilijk gaan maken met slappen, tappen, double-handed tapping, fretless,...
Qua theorie is het enige wat je eigenlijk echt moet kennen de intervallen van de meest voorkomende toonladders (majeur, mineur, respectievelijke pentatonische, mixolydisch (funky),...). Notenleer kan na verloop van tijd wel handig zijn om sneller te leren, omdat je zo de verbanden tussen noten in een toonladder gemakkelijker kunt communiceren. Ik heb het zelf geleerd zonder notenleer, en heb mezelf dan nadien de basics van notenleer aangeleerd. Maar je kunt perfect vanaf week 1 eigenlijk al meespelen met eenvoudige liedjes (ik denk bvb nu aan "Ergens Onderweg" van De Mens: 4 noten die heel de tijd herhaald worden). Les is wel gemakkelijk & aan te raden om een goede positie van de linkerhand aan te leren, omdat het fysiek wel een vrij belastend instrument is voor de hand/pols, en je als je niet oplet wel RSI kunt oplopen.
verder moet ze maar eens kijken op basgitaarforum.nl, daar zijn ook veel tips 'n tricks te vinden, voor beginners als gevorderden, zowel qua instrumenten, theorie, speltechniek,... Ik zit daar ook als moderator, dus...
groet!
William
P.S. En als ze een beetje doorzet:
https://www.youtube.com/watch?v=8T1Xi8vyaDk