Archief - [PC] Random crashes + zeer slechte prestaties op high-end pc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Trebby

Legacy Member
Na lang zoeken ben ik toch wat radeloos aan het worden. Ik heb dus het volgende probleem:

Random crashes waar dan ook in het spel. Dit is dan ook vrij ontmoedigend om FSX verder te blijven spelen. Je zit dan met een PMDG aircraft alles te configureren, je stijgt op en na 3u vlucht plotseling een CTD. Zomaar zonder reden. Je zou voor minder geen goesting meer hebben om het te spelen natuurlijk. :D

Mijn vraag is, hoe los ik dat op? Ik heb het vroeger met FS9 ook altijd gehad maar minder frequent. En het probleem is er altijd, op mijn oude PC en nu op mijn nieuwe high-end PC ook.

Tweede is het feit dat ik zeer slechte prestaties heb. Mijn PC is niet van de minste: 2500k, 5950 2GB dirt edition, 8GB 1600mhz ram, 128GB Crucial m4 ssd maar ik krijg maar geen verbetering in de prestaties. Ten opzichte van mijn oude pc (e8400, 4850, 4gb ram en geen ssd) heb ik misschien enkele fps winst ookal heb ik dezelfde settings, tricks en tips toegepast. Het is echt om moedeloos van te worden. Zit je daar dan urenlang alles te tweaken maar krijg je er amper 20fps uit en boven een zeer gedetailleerd airport of een grote stad (NYC) is het bijna onspeelbaar (FPS onder 10). Ik zet heus niet alles op het hoogste, ik tweak uitvoerig maar ik krijg het gewoon niet vloeiend.

Dat is trouwens ook een enorme teleurstelling.

Tristan

Legacy Member
Het zijn toch geen stabiliteitsproblemen die je hebt, neem ik aan?

Je drivers en dergelijke zijn up to date?

Trebby

Legacy Member
Alles waar je maar kan op komen heb ik geupdate. :p Je mag er vanuit gaan dat ik echt wel de meest voor de hand liggende zaken al heb nagekeken.

BlueSkyraider

Legacy Member
Kan je iets vinden in de logboeken van je systeembeheer over die crashes?

StNd

Legacy Member
Trebby zei:
Na lang zoeken ben ik toch wat radeloos aan het worden. Ik heb dus het volgende probleem:

Random crashes waar dan ook in het spel. Dit is dan ook vrij ontmoedigend om FSX verder te blijven spelen. Je zit dan met een PMDG aircraft alles te configureren, je stijgt op en na 3u vlucht plotseling een CTD. Zomaar zonder reden. Je zou voor minder geen goesting meer hebben om het te spelen natuurlijk. :D

Mijn vraag is, hoe los ik dat op? Ik heb het vroeger met FS9 ook altijd gehad maar minder frequent. En het probleem is er altijd, op mijn oude PC en nu op mijn nieuwe high-end PC ook.

Tweede is het feit dat ik zeer slechte prestaties heb. Mijn PC is niet van de minste: 2500k, 5950 2GB dirt edition, 8GB 1600mhz ram, 128GB Crucial m4 ssd maar ik krijg maar geen verbetering in de prestaties. Ten opzichte van mijn oude pc (e8400, 4850, 4gb ram en geen ssd) heb ik misschien enkele fps winst ookal heb ik dezelfde settings, tricks en tips toegepast. Het is echt om moedeloos van te worden. Zit je daar dan urenlang alles te tweaken maar krijg je er amper 20fps uit en boven een zeer gedetailleerd airport of een grote stad (NYC) is het bijna onspeelbaar (FPS onder 10). Ik zet heus niet alles op het hoogste, ik tweak uitvoerig maar ik krijg het gewoon niet vloeiend.

Dat is trouwens ook een enorme teleurstelling.


In verband met de mindere prestaties: FSX is een raar beestje, ik heb het zelf ook ondervonden.

Misschien is dit een hulp:
Bojote's Tweaking and Tuning tool for FSX
Dit maakt een .cfg voor je aan, op basis van je systeem.

Sinds ik die .cfg gebruik (samen met de aangeraden FPSLimiter) draait FSX hier een redelijke stabiele 30 FPS (waarde ingegeven in FPSLimiter). En dit met REX+Overdrive, UTX Europe, GEX Europe en een aantal payware-vliegtuigen.

Om een idee te geven van de specs:
AMD Phenom II X4 965 BE 3.4 Ghz
6 Gb Ram
ATI HD5870 XXX edition
SSD
Resolutie: 2560x1440x32

Geen idee of hiermee je crashes verholpen zijn, maar misschien dat je performance toch al wat de hoogte in gaat (zou toch moeten met zo'n PC).

Abeath

Legacy Member
Ik had het probleem ook een hele tijd.

Nu clean install gedaan met SP1 & SP2 en het probleem bleef aanhouden.

Nu heb ik de compatibiliteitsmodus ingeschakeld en op Windows XP SP3 en laat ik fs.exe altijd als administrator uitvoeren.

Sindsdien geen probleem meer gehad tbh...

En bedankt voor die cfg configurator :)

Black

Legacy Member
Zelfs met die config blijf ik het toch maar slecht zien presterern eigenlijk. Heb AMD x6 1055 4 Gb ram dd3 op 2.8 en nvidia GTX 460 1 gb. Default loopt hij vrij goed eigenlijk geen klagen, maar met die AI vliegtuigenmod en betere airports etc krijg ik soms maar 8 -10 fps...

Anyway met die limiter, bij het opstarten crasht hij, herstart ik opnieuw en dan werkt het wel alleen zie ik niet hoeveel fps ik dan haal ?

StNd

Legacy Member
FSX is vooral processor-gevoelig lees ik veel. Sure, meer geheugen is mooi meegenomen, maar meestal is de CPU de bottleneck.
Misschien wat spelen met de instellingen in FSX zelf om zo betere prestaties te krijgen. Traffic staat bij mij op 20% dacht ik, anders zakken de frames.

Met die Limiter heb ik geen problemen. Een .bat aangemaakt, daar instellen welke FPS ik wil, en dan FSX via die .bat starten. Als het goed is krijg je een DOS-venster te zien. Bij mij geeft ie dan ook in het beginscherm de FPS, maar niet tijdens het vliegen. Dit kan je trouwens altijd zelf zien door Shft+z (2x) te drukken.

Black

Legacy Member
Hmm mss dan toch traffic op lower zetten, ik merk ook dat mn fps enkel zakt bij grote airports aangezien die vol staat met AI vliegtuigen door die Project Sky Air mod waardoor het allemaal HQ toestellen zijn...

Achja ik vind het realistischer zo dan aankomen op een leeg vliegveld, dus 2 minuten low fps bij het taxiën is dan zo slecht nog niet imo.

Ik las eens ergens dat MS FSX zelfs tot 256 processors zou kunnen nodig hebben om al die berekeningen etc deftig te laten draaien op highest en zeker met mods. En ook dat x-plane veel beter draait dan de oudere FSX ?

StNd

Legacy Member
Ikzelf gebruik MyTraffic en die geeft geen prestatieverlies (voor zover ik het kan zien that is). Is payware. Ook heb ik alles van wagens en boten gewoon uitgezet in de instellingen van FSX, voor nix nodig (voor mij) en vreet gewoon frames.

Die vliegvelden waarvan sprake, die zijn toevallig niet van Aerosoft? Want die zijn gekend als frame-killers.

Punksjot

Legacy Member
StNd zei:
FSX is vooral processor-gevoelig lees ik veel. Sure, meer geheugen is mooi meegenomen, maar meestal is de CPU de bottleneck.
Misschien wat spelen met de instellingen in FSX zelf om zo betere prestaties te krijgen. Traffic staat bij mij op 20% dacht ik, anders zakken de frames.

Met die Limiter heb ik geen problemen. Een .bat aangemaakt, daar instellen welke FPS ik wil, en dan FSX via die .bat starten. Als het goed is krijg je een DOS-venster te zien. Bij mij geeft ie dan ook in het beginscherm de FPS, maar niet tijdens het vliegen. Dit kan je trouwens altijd zelf zien door Shft+z (2x) te drukken.

Kan je juist eens uitleggen hoe je die limiter actief krijgt, want ik krijg die echt niet ingesteld.

FSX zelf is ingesteld op 30 fps.
In de lucht is dit geen probleem met de ngx, rond airports zakt dit dan tussen de 15 en 20 fps, maar rond Brussel en Amsterdam (allebei Aerosoft) geraak ik amper boven de 10 fps...

Black

Legacy Member
StNd zei:
Ikzelf gebruik MyTraffic en die geeft geen prestatieverlies (voor zover ik het kan zien that is). Is payware. Ook heb ik alles van wagens en boten gewoon uitgezet in de instellingen van FSX, voor nix nodig (voor mij) en vreet gewoon frames.

Die vliegvelden waarvan sprake, die zijn toevallig niet van Aerosoft? Want die zijn gekend als frame-killers.

het zijn vooral die geparkeerde vliegtuigen die ook FPS eten hoor, airports van aersofot (schiphol en brussel) gaan idd vele trager dan default ones, maar Charles de Gaule ook vanwege al die geparkeerde vliegtuigen.

StNd

Legacy Member
@Punksjot: voor zover ik het mij kan herinneren: open de de file FPS_Limiter_GUI (let op, je moet hiervoor Java hebben,mss apart te DLen).
Daar kan je ingeven welke .exe hij moet aanspreken (fsx.exe dus)
en daar kan je ook ingeven welke FPS je moet hebben (30 wordt aangeraden)
Dan op Create Bat klikken en vanaf dan FSX openen via die .bat.
FSX en een DOS-venster starten dan op, DOS-venster minimaliseren en het zou moeten werken...

In FSX zelf moeten de FPS op Unlimited staan. Het is net de FPS-Limiter die ervoor zorgt dat de cap 30 wordt. Waarom dat zo is, beats me. Way too technical.

Black

Legacy Member
Je kan de fps toch ook gwn bij de opties limiteren en op 30 zetten ipv zon programma ervoor te gebruiken ?

StNd

Legacy Member
Mja, maar ikzelf haal betere resultaten met de Limiter.

Ik heb ondervonden dat wanneer je enkel de instellingen van FSX gebruikt er hoegenaamd geen stabiele FPS is. Niet op 30, 60 of unlimited. In mijn systeem resulteerde dat in microstutters, zeer vervelend.

Wanneer ik de limiter gebruik, dan zie ik dat die FPS zogoed als de gehele tijd 30 is of er toch verdomd dicht bij. Wat bij mij de microstutters wegnam én een betere ervaring gaf.

Voor ik de limiter gebruikte stonden de instellingen bij mij op of 30 of unlimited. Hing er van af waar ik was. Soms lukt 30 (of 60) beter, andere keren unlimited. Maar dan zie je je FPS springen van pakweg 20 naar 60 naar 35 enz... Niets stabiel dus. En zo voelde het ook aan, want cijfers zeggen natuurlijk niet alles.

Waarom de limiter beter werkt bij mij, geen idee, veel te technisch voor mij :)

Punksjot

Legacy Member
StNd zei:
@Punksjot: voor zover ik het mij kan herinneren: open de de file FPS_Limiter_GUI (let op, je moet hiervoor Java hebben,mss apart te DLen).
Daar kan je ingeven welke .exe hij moet aanspreken (fsx.exe dus)
en daar kan je ook ingeven welke FPS je moet hebben (30 wordt aangeraden)
Dan op Create Bat klikken en vanaf dan FSX openen via die .bat.
FSX en een DOS-venster starten dan op, DOS-venster minimaliseren en het zou moeten werken...

In FSX zelf moeten de FPS op Unlimited staan. Het is net de FPS-Limiter die ervoor zorgt dat de cap 30 wordt. Waarom dat zo is, beats me. Way too technical.

Merci!
Nu krijg ik het eindelijk aan de praat :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan