Archief - F2P: heilige graal of zeepbel?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Shellshock

Legacy Member
Naar aanleiding van dit nieuwsbericht:

Toekomstige games die Crytek ontwikkelt, worden free-to-play, maakt de ceo van de studio bekend. Het bedrijf gaat met zijn social-gamingplatform Gface compleet over op gratis, na het uitkomen van de boxed-games waaraan het nog werkt.

"We zitten in een transitiefase met ons bedrijf en we stappen over van games in traditionele doosjes naar een totale free-to-play-ervaring", zegt Cevat Yerli, ceo van Crytek. De eerste stap van Crytek in de markt voor gratis speelbaar is Warface, een mulitplayer-fps die door Crytek Kiev ontwikkeld wordt. Het spel is al uit in Rusland en in bèta in China. Niet bekend is wanneer het spel in Europa uitkomt, maar wel is bevestigd dat Warface hier uitkomt.

Crytek zou geen concessies doen wat de budgetten betreft en ernaar streven om games van de beste kwaliteit te leveren. "Dat betekent dat we budgetten van 10 tot 30 miljoen dollar aanhouden, dus geen compromissen, maar dat de instapprijs 0 dollar wordt." De opkomst van dlc en premium-diensten noemt Yerli in een interview met Videogamer 'het compleet uitmelken van klanten'. Crytek verwacht aan zijn toekomstige games te gaan verdienen door de verkoop van in-game-items.
Crytek gaat alleen nog free-to-play-games maken | Games | Tweakers.net Nieuws

Het is waarschijnlijk een open deur die ik intrap maar steeds meer en meer ontwikkelaars opteren voor een F2P-model. Zo maakt bijna elke MMO(RPG) (tot op zekere hoogte) de conversie naar een F2P-model; WoW, LOTRO, TOR, Star Trek Online,... en ook in andere genres maakt het verdienmodel opmars: TF2, Bf Heroes, DOTA2,...

Het F2P model is wel handig om nieuwe klanten te lokken maar in hoeverre valt hier dan nog winst mee te maken als er steeds meer F2P-games verschijnen. Gamers zullen jaarlijks niet bv. 5 games kopen tegen € 45 per stuk, maar één of twee F2P games uitkiezen waar ze wél voor betalen. De rest spelen ze dan gratis.

Verder ben ik ook bang dat dit leidt toch verschraling van het aanbod; ontwikkelaars zullen alleen maar games ontwikkelen die goed binnen dit verdienmodel vallen, games zullen meer pay 2 win worden en het gratis basisspel zal té beperkt (en té eenvoudig worden) zodat je haast geforceerd wordt om te betalen.

Of zie ik dit te somber in?

RpR

Legacy Member
Nee want bv single player games zullen er minder komen in dit model.

TrsH

Legacy Member
mss gaan ze beginnen werken met reclame ingame, (mooie Dreft reclame) zal ook wel een duit opbrengen.
ingame items kopen zal er ook wel weer bijkomen.
eventueel een abbo om bepaalde dingen extra te krijgen.

kweet et niet, gamen is in ieder geval al veel verandert sedert ik er 22jaar mee begon.

ik wil mario terug :P

Shrimpy

Legacy Member
Ik wil terug wat meer games die wat langer duren dan 12 uur om uit te spelen...

Koonut

Legacy Member
TrsH zei:
mss gaan ze beginnen werken met reclame ingame, (mooie Dreft reclame)
ja want de meeste gamers doen hun eigen was :')
en voor degene die mijn droogkas kennen, hush!

demon326

Legacy Member
Het is de zoveelste poging om de casual markt aan te spreken.... F2P is gewoon een zeepbel die wel even snel zal barsten..

Panaramo

Legacy Member
Niets is gratis en geen enkele studio maakt games (enkel) voor het plezier :)
Als F2P niet meer winstgevend is zullen we het rap genoeg merken, maar voorlopig blijkt het toch succesvol

R3L4X

Legacy Member
Probleem met F2P is dat weinigen het op een goeie manier brengen, zoals LoL dat wel doet. Ontwerp een goeie game, waarbij niet het doel is 'Pay2Win' en vraag alleen geld voor extra details aan je mannetje en dergelijke. Als de game zelf dan ook goed is win je sowieso leden.

meino

Legacy Member
R3L4X zei:
Probleem met F2P is dat weinigen het op een goeie manier brengen, zoals LoL dat wel doet. Ontwerp een goeie game, waarbij niet het doel is 'Pay2Win' en vraag alleen geld voor extra details aan je mannetje en dergelijke. Als de game zelf dan ook goed is win je sowieso leden.

Dit vind ik ook.

"Pay to win" is verkeerd, "Pay to look good" is juist.

Tr1ploid

Legacy Member
Free2play lijkt me geen goede evolutie als het een algemene trend wordt.
Gelukkig is het geen groot verlies als enkel Crytek er zich mee gaat bezighouden, zolang ze hun steengoeie engines maar verkopen aan developers die er wel originele games mee kunnen maken.

smon

Legacy Member
R3L4X zei:
Probleem met F2P is dat weinigen het op een goeie manier brengen, zoals LoL dat wel doet. Ontwerp een goeie game, waarbij niet het doel is 'Pay2Win' en vraag alleen geld voor extra details aan je mannetje en dergelijke. Als de game zelf dan ook goed is win je sowieso leden.
LoL verkoopt heroes/runes, wat ook niet perfect is.
Tr1ploid zei:
Free2play lijkt me geen goede evolutie als het een algemene trend wordt.
Gelukkig is het geen groot verlies als enkel Crytek er zich mee gaat bezighouden, zolang ze hun steengoeie engines maar verkopen aan developers die er wel originele games mee kunnen maken.
C'mon son, Crysis was een topspel.

R3L4X

Legacy Member
smon zei:
LoL verkoopt heroes/runes, wat ook niet perfect is.

Ze verkopen alleen heroes en skins voor echt geld, maar heroes en runes kan je beiden verkrijgen zonder te moeten betalen.

R3L4X

Legacy Member
smon zei:
Ja, als je een jaar lang 12 uur per dag wil spelen.

Maar het systeem werkt, heb er zelf al een 1500 games opzitten zonder ook maar wat uitgegeven te hebben. Oké je moet dan misschien wel een stuk of 50 keer spelen voor een nieuwe champion, wil je dat niet, dan koop je RP.

ClayDavis

Legacy Member
Ik vrees ook voor het F2P model op LT.

Redenen zijn
- Indien het goed gedaan is, grind 12 hours a day to unlock everything. Indien het slecht gedaan is, pay to win (or build an unfair advantage). Zie als voorbeeld SMNC of Fifa Ultimate team. Fifa: Je moet 5 matchen op rij kunnen winnen om een deftige hoeveelheid coins binnen te rijven én ze geven je de optie om te betalen voor iets dat potentieel waardeloos is met hun packs. Echt iets dat wilt spelen op een gokverslaving van mensen.

Geen van beide spelen hierboven zijn echt pay to win maar zijn zo gemaakt om je op elke mogelijke manier aan te zetten om te betalen. Dat wekt bij een zekere vorm van irritatie op. Als ik wil grinden speel ik wel een MMORPG. Ik zou graag terug gaan naar een game waar alles unlocked is van bij het begin. Het toevoegen van exp was leuk bij CoD, nu is de slinger gewoon te ver door geslagen naar de andere kant.

- De slechte community. F2P lokt veel 13 jarige russen om het zo zeggen. Doordat het gratis is zorg je ervoor dat je community veel minder respect heeft voor je product.
- Ik vrees ook voor een overdaad aan MP only F2P games die elkaars community kannibaliseren. Als games niet meer aan genoeg spelers geraken sterven de games ook rapper uit. Dit houd me momenteel tegen om geld te geven aan SMNC. Er is daar momenteel steeds 1000-1500 man online, en dat lijkt me gewoon écht niet genoeg om de longtime survival te verzekeren
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan