Shellshock
Legacy Member
Naar aanleiding van dit nieuwsbericht:
Het is waarschijnlijk een open deur die ik intrap maar steeds meer en meer ontwikkelaars opteren voor een F2P-model. Zo maakt bijna elke MMO(RPG) (tot op zekere hoogte) de conversie naar een F2P-model; WoW, LOTRO, TOR, Star Trek Online,... en ook in andere genres maakt het verdienmodel opmars: TF2, Bf Heroes, DOTA2,...
Het F2P model is wel handig om nieuwe klanten te lokken maar in hoeverre valt hier dan nog winst mee te maken als er steeds meer F2P-games verschijnen. Gamers zullen jaarlijks niet bv. 5 games kopen tegen € 45 per stuk, maar één of twee F2P games uitkiezen waar ze wél voor betalen. De rest spelen ze dan gratis.
Verder ben ik ook bang dat dit leidt toch verschraling van het aanbod; ontwikkelaars zullen alleen maar games ontwikkelen die goed binnen dit verdienmodel vallen, games zullen meer pay 2 win worden en het gratis basisspel zal té beperkt (en té eenvoudig worden) zodat je haast geforceerd wordt om te betalen.
Of zie ik dit te somber in?
Toekomstige games die Crytek ontwikkelt, worden free-to-play, maakt de ceo van de studio bekend. Het bedrijf gaat met zijn social-gamingplatform Gface compleet over op gratis, na het uitkomen van de boxed-games waaraan het nog werkt.
"We zitten in een transitiefase met ons bedrijf en we stappen over van games in traditionele doosjes naar een totale free-to-play-ervaring", zegt Cevat Yerli, ceo van Crytek. De eerste stap van Crytek in de markt voor gratis speelbaar is Warface, een mulitplayer-fps die door Crytek Kiev ontwikkeld wordt. Het spel is al uit in Rusland en in bèta in China. Niet bekend is wanneer het spel in Europa uitkomt, maar wel is bevestigd dat Warface hier uitkomt.
Crytek zou geen concessies doen wat de budgetten betreft en ernaar streven om games van de beste kwaliteit te leveren. "Dat betekent dat we budgetten van 10 tot 30 miljoen dollar aanhouden, dus geen compromissen, maar dat de instapprijs 0 dollar wordt." De opkomst van dlc en premium-diensten noemt Yerli in een interview met Videogamer 'het compleet uitmelken van klanten'. Crytek verwacht aan zijn toekomstige games te gaan verdienen door de verkoop van in-game-items.
Crytek gaat alleen nog free-to-play-games maken | Games | Tweakers.net Nieuws
Het is waarschijnlijk een open deur die ik intrap maar steeds meer en meer ontwikkelaars opteren voor een F2P-model. Zo maakt bijna elke MMO(RPG) (tot op zekere hoogte) de conversie naar een F2P-model; WoW, LOTRO, TOR, Star Trek Online,... en ook in andere genres maakt het verdienmodel opmars: TF2, Bf Heroes, DOTA2,...
Het F2P model is wel handig om nieuwe klanten te lokken maar in hoeverre valt hier dan nog winst mee te maken als er steeds meer F2P-games verschijnen. Gamers zullen jaarlijks niet bv. 5 games kopen tegen € 45 per stuk, maar één of twee F2P games uitkiezen waar ze wél voor betalen. De rest spelen ze dan gratis.
Verder ben ik ook bang dat dit leidt toch verschraling van het aanbod; ontwikkelaars zullen alleen maar games ontwikkelen die goed binnen dit verdienmodel vallen, games zullen meer pay 2 win worden en het gratis basisspel zal té beperkt (en té eenvoudig worden) zodat je haast geforceerd wordt om te betalen.
Of zie ik dit te somber in?
