Archief - Abbo basic fit opzeggen door corona

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

westelboy

Legacy Member
Hey

Ik heb een maand geleden mijn abbo van basic fit verlengd voor een jaar. Nu is mijn goesting om te fitnessen echt wel over door de grote dreiging van een tweede golf, vooral in Antwerpen.

Ik ga morgen met hun klantendienst chatten, ze verwijzen hiernaar als je hun belt, maar op wat heb ik recht? Een terugbetaling zal moeilijk zijn vrees ik maar heb ik het recht om het eventueel te bevriezen?

Noscoped420

Legacy Member
Je hebt recht op niets tenzij er ofwel A ) een nieuwe landelijke lockdown komt waarin fitnesscentra terug dicht moeten of B ) je hebt een medisch attest waarin staat dat je niet mag sporten.

Als de fitness open is maar je hebt gewoon ''schrik'' voor corona dan is het gewoon maandelijks betalen like usual, zij bieden immers de dienst aan ( de fitness centra zijn open met veiligheidsmaatregelen dus je kan perfect gaan ) en jij hebt geen medisch attest dat je bv geen zware inspanningen mag doen of mag sporten ( ale dat denk ik toch niet )

Anoniem20

Legacy Member
Ik weet dat een lokale fitness bij mij tijdens de corona piek maart - juni alle abonnementen bevroren had. Of ze dat in basicfit ook doen, daar heb ik geen idee van. Ik zou persoonlijk nu met het corona gebeuren geen abonnementen of boekingen doen voor het ganse jaar.

Edit: ik heb in het verleden een jaar abo bij basic kunnen stopzetten wegens gezondheidsproblemen.

Noscoped420

Legacy Member
Basic fit kon je bevriezen in April en Mei omdat er ook een landelijke lockdown was van alles buiten supermarkten maar nu fitness centra terug open zijn en active kan je niet meer bevriezen.

Basic fit locaties zijn ook gewoon open en hanteren de opgelegde maatregelen zoals 1.5m afstand en gerief kuisen na gebruik dus er is geen enkele grond waarop je zou kunnen bevriezen, toch al zeker niet '' omdat ik schrik heb van corona ''

taylor

Legacy Member
Basic fit heeft niet echt een "jaarlidmaatschap" dat je elk jaar moet vernieuwen hoor.

Als je de gewone "comfort" formule hebt, kan je na 1 jaar ononderbroken lid te zijn, daarna opzeggen per 4 wekelijkse periode. Aangezien je zei "verlengd" vermoed ik dat je al een jaar lid was? zou je normaal dus gewoon kunnen opzeggen.

-TC-

Legacy Member
Mij hebben ze gewoon zelf ineens lid afgemaakt..
Tijdens de lockdown geen gelden afgehouden via domicliering en nu ineens sturen ze de rekening
emoji2361.png



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Noscoped420

Legacy Member
taylor zei:
Basic fit heeft niet echt een "jaarlidmaatschap" dat je elk jaar moet vernieuwen hoor.

Als je de gewone "comfort" formule hebt, kan je na 1 jaar ononderbroken lid te zijn, daarna opzeggen per 4 wekelijkse periode. Aangezien je zei "verlengd" vermoed ik dat je al een jaar lid was? zou je normaal dus gewoon kunnen opzeggen.

Als je 1 jaar bij hun hebt gedaan met het abbo wat 20 euro per maand kost kan je na 1 jaar er idd onderuit na elke volgende maand, wil je tijdens dat 1ste jaar eronder uit moet je een extra optie nemen die elke maand 7 euro ofzo extra kost.

Had er ook niet op gelet dat hij na 1 jaar had verlengd dus normaal kan je dan eronder uit elke maand, let wel als je net hebt betaald voor een nieuwe maand moet je de komende 4 weken wel nog doen, je opzeg gebeurd dus pas de eerstvolgende incasso NADAT je hebt aangegeven te willen stoppen.

-TC- zei:
Mij hebben ze gewoon zelf ineens lid afgemaakt..
Tijdens de lockdown geen gelden afgehouden via domicliering en nu ineens sturen ze de rekening
emoji2361.png

Wat bedoel je met ''lid afgemaakt'' ?
Tijdens de lockdown kon je kiezen wat je deed met je abbo, via een mail met een link ( bevriezen, laten doorlopen om hun te steunen, geld terugkrijgen de komende 6 maanden, omzetten naar Premium om met 2 te sporten na de lockdown )

-TC-

Legacy Member
Noscoped420 zei:
Als je 1 jaar bij hun hebt gedaan met het abbo wat 20 euro per maand kost kan je na 1 jaar er idd onderuit na elke volgende maand, wil je tijdens dat 1ste jaar eronder uit moet je een extra optie nemen die elke maand 7 euro ofzo extra kost.

Had er ook niet op gelet dat hij na 1 jaar had verlengd dus normaal kan je dan eronder uit elke maand, let wel als je net hebt betaald voor een nieuwe maand moet je de komende 4 weken wel nog doen, je opzeg gebeurd dus pas de eerstvolgende incasso NADAT je hebt aangegeven te willen stoppen.



Wat bedoel je met ''lid afgemaakt'' ?
Tijdens de lockdown kon je kiezen wat je deed met je abbo, via een mail met een link ( bevriezen, laten doorlopen om hun te steunen, geld terugkrijgen de komende 6 maanden, omzetten naar Premium om met 2 te sporten na de lockdown )

Ik was lid met het flexibele en maandelijks opzegbaar abonnement.
Ze hebben toen de betalingen zelf bevroren en ik koos de goodiebag als vergoeding.
Toen ze terug opengingen was ik opeens geen lid meer, had ik geen goodiebag ontvangen en kreeg ik wel een aanmaning omdat ík nagelaten had te betalen...
emoji849.png

Als ge dan uitleg probeert te krijgen dan antwoorden ze heel de tijd naast de kwestie
emoji28.png

Ondertussen na een aantal moeilijke mails wel de goodiebag gekregen en dan maar het niet-betwiste deel van het lidgeld betaald, maar mij zien ze er niet meer.
emoji85.png



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Noscoped420

Legacy Member
Ai dat is minder :p heb in in het verleden ook al verhalen gehoord van hun facturatiedienst, oa dubbel geld afhouden of je opzeg niet aanvaarden hoewel je al langer dan 1j lid zijt of verkeerde bedragen af houden elke maand.
Moet zeggen dat ik gelukkig nog nooit issues heb gehad, altijd netjes 24.99 eraf voor abbo en yanga, hoewel ik eigenlijk sinds de corona re-opening niet meer ben geweest maar zit helaas nog vast tot Oktober.

Spreekt me momenteel ook totaal niet aan, afstand houden, machines ''buiten dienst'' om 1.5m afstand te houden, en ervan uit gaan dat iedereen materiaal ontsmekt op dit moment, nee dank u :p

taylor

Legacy Member
Zelf nooit echt problemen met opzeggen/facturatie. Ik denk dat problemen vaak eerder aan hun IT liggen dan "kwade wil" wat soms lijkt. In het begin dat ze zijn overgegaan van hun health city's naar basic fit waren er wel problemen, maar hun abbo's waren dan ook echt extreem goedkoop dus ze probeerden elke euro er uit te persen. Tegenwoordig moeten ze al niet meer te zot doen, zeker als je ziet dat er ook andere fitness ketens beginnen op te komen.

Al erger ik me er wel aan dat ze systematisch duurder en duurder worden:

-eerst hadden ze maandelijks lidgeld verhoogd enkele keren
-daarna enkele dingen uit het abbo gehaald (yanga, bepaalde groepsdingen)
-van "maand' abbo naar 4 weken, wat toch 1 extra facturatie per jaar is

Ik denk als je alles optelt is de prijs de laatste 5j meer dan verdubbelt, de vraag is maar waar dat stopt, of wanneer ze hun service gaan inboeten.

Maar zoals je aanhaalt mikt basic fit op mensen die liefst elke maand voor cashflow zorgen maar niet komen trainen :p

Mathias55

Legacy Member
Ik ben zelf lid van NRG fitnes en blijkbaar is dat een moeilijke.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200322_04898666

ondertekening contract: 09/02/2020
startdatum: 09/03/2020
periode 12 maanden

"een abonnement forumule kan enkel na de minimale looptijd (en dus niet tijdens de minimale looptijd) rechtsgeld worden opgezegd door ondertekening van een opzeggingsdocument in het NRG fitness centrum tijdens een vooraf gemaakte afspraak. Bij opzegging van de overeenkomst dient het lid rekening te houden met een opzeggingstermijn van één maand die ingaat respectievelijk op de datum van de ondertekening van het opzeggingsdocument.

Tijdens corona is dat nu uiteraard gesloten lastig om per sé in de club uw conract te eindigen., m'n abo is zogezegd verlengd met de termijn dat ze gesloten zijn, maar ondertussen halen ze via domiciliering wel elke maand dat bedrag af. Ik ga dat dus zeker opzeggen.

KnightOfCydonia

Legacy Member
Ik vind het vooral vervelend dat je bij basic-fit niet de optie krijgt om te bevriezen niet alleen voor de periode dat dat ze moeten sluiten, maar ook voor de periode dat ze wél mogen openen, maar dat je je er duidelijk niet altijd veilig kan voelen. In juli/augustus ben ik terug geweest, maar toen in september de cijfers terug stevig begonnen te stijgen en je merkte dat niet iedereen even correct was met de regels, ben ik gestopt.

Als ze heropenen ga ik toch ook eens beleefd vragen om mijn abonnement te bevriezen tot er een vaccin is, of anders haal ik een doktersbriefje en probeer het zo. Opzeggen zou ik minder tof vinden want heb een 'oud' abonnement aan een voordelig tarief, maar dat blijft niet voordelig als je betaalt voor het niet te gebruiken. Laat dat laatste natuurlijk nu een deel van het business model van fitness ketens zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan