Archief - World Community Grid: ziektes bestrijden met je eigen computer ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

beware

Legacy Member
hallo,

vandaag wat aan het surfen en uitgekomen op het volgende :
sommigen kennen mss wel de projectjes op http://www.worldcommunitygrid.org/

kort samengevat gaat het als volgt :

World Community Grid's mission is to create the largest public computing grid benefiting humanity. Our work is built on the belief that technological innovation combined with visionary scientific research and large-scale volunteerism can change our world for the better. Our success depends on individuals - like you - collectively contributing their unused computer time to this not-for-profit endeavor.

Hoe werkt het ?

Grid Computing: The Basics
Grid computing joins together many individual computers, creating a large system with massive computational power that far surpasses the power of a handful of supercomputers. Because the work is split into small pieces that can be processed simultaneously, research time is reduced from years to months. The technology is also more cost-effective, enabling better use of critical funds.

Changing Our World Now
Grid computing is not a futuristic technology. World Community Grid is at work right now applying this technology to exciting research projects that can benefit us all.

Our first project, Human Proteome Folding, is identifying the proteins produced by human genes. With this information, scientists can understand how defects in proteins can cause disease, making it easier to find cures.

In 2003, with grid computing, in less than three months scientists identified 44 potential treatments to fight the deadly smallpox disease. Without the grid, the work would have taken more than one year to complete.


Er lopen projecten met proteinen , kanker en aids ...

--------------------------------------------------------------------------

Nu heeft mijn thread 2 doelen :
-enerzijds de forummers inlichten over zulke projecten waarmee je toch wel je steentje bijdraagt aan de wetenschap en het onderzoek zonder echt veel te moeten doen...


-anderzijds : weet iemand hoe die programma's ongeveer werken ? Op de site staat enkel dat het prog rekent en alle kleine beetjes bijeen brengt.Nu is mijn vraag : hoe werkt da programma ? Het haalt info op van die server en begint bepaalde structuren/simulaties uit te tekenen ? Mss weet iemand hier meer over?
Kunnen mss ook discussieren over de evolutie van de biotechnologie/bio-informatica , als toekomstige student informatica boeien zo'n zaken mij eigelijk wel...

meer info : http://www.worldcommunitygrid.org

@ mods : deze thread is geen reclame voor een andere website ofzo , gewoon het goede doel :p

Gromme

Legacy Member
Dus eigenlijk proberen ze zoveel mogelijk rekenkracht te verzamelen om zo simulaties te kunnen voeren? of?

beware

Legacy Member
Ja , doordat er massa's individuele computers aan het netwerk hangen , gaan ze zo het rekenwerk van supercomputers overtreffen.Zo kunnen ze bv. dat geld (voor het draaien en onderhouden van die supercomputers) al besteden aan andere onderzoeksmethodes...

Doordat er zoveel rekenwerk gedaan wordt kunnen ze voor bepaalde zaken al een pak tijd uitsparen :

In 2003, with grid computing, in less than three months scientists identified 44 potential treatments to fight the deadly smallpox disease. Without the grid, the work would have taken more than one year to complete.

Er is trouwens een nieuwsbericht gekomen wcg dat er al voor 50.000 jaar rekenwerk verricht is door het netwerk van een 400.000 users dacht ik

passero

Legacy Member
bestaal al voor meerdere zaken hoor :)
SETI@home is er ook eentje van. Daar koppel je je pc aan in een grid voor het analyseren van signalen voor het zoeken naar buitenaards leven ofzo.

dan is er ook nog het CERN, dat simulaties doet voor deeltjesversnellers. In plaats van alles te testen met hun deeltjesversneller laten ze simulaties lopen en daarvoor gebruiken zo ook zo een grid waarbij vrijwilligers zich kunnen aansluiten

jvc

Legacy Member
Dit is zeker en vast de moeite!
Ik doe nu al enkele jaren mee aan zo'n projecten en het kost je niets behalve wat cpu cycles die je toch niet gebruikt :)

Ben nu ook al een week begonnen met WCG.

boostah

Legacy Member
folding@home is ook zoiets met aminozuren die naar eiwitten gaan

probleem is, wij zitten met downlimiet(die we hier meestal overschrijden), zonder dat zou ik het misschien ook doen

btw de cell processor in de ps3 zou voor deze projecten perfect zijn (lees is sterk genoeg om da realtime te renderen, zou da ongeveer 12 keer sneller kunnen dan een CPU van een computer)

Quxan

Legacy Member
boostah zei:
folding@home is ook zoiets met aminozuren die naar eiwitten gaan

probleem is, wij zitten met downlimiet(die we hier meestal overschrijden), zonder dat zou ik het misschien ook doen

btw de cell processor in de ps3 zou voor deze projecten perfect zijn (lees is sterk genoeg om da realtime te renderen, zou da ongeveer 12 keer sneller kunnen dan een CPU van een computer)
uh? downloadlimit is wel het kleinste probleem... je haalt een bestandje binnen je berekent het en je load de resultaten op. Hooguit een paar megabyte per dag. (als je al aan een megabyte geraakt)

edit: kzie trouwens niet in hoe de cellprocessor zoveel beter zou zijn daarvoor. Het enige wat ik al gelezen heb over de cell processor zijn speculaties :-/

beware

Legacy Member
idd het neemt bijna geen download limiet in.Je download de info van het projectje van de server.Dan bereken je al die dingen en daarna worden de resultaten geupload naar de server. denk da je nog nie aan een mb komt per project

NapalmBenny.

Legacy Member
Bij ps3 gaat men dit ook doen,

Bwa, nen processor die constant rekent met hoge bezetting verbruikt te veel energie :p, en ja ik ben altijd al nen gierige geweest :p.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan