Archief - Waterzuivering DMV riet

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Conqie

Legacy Member
Hallo beste Tgamers!

Ik heb een tijdje geleden men stage gedaan in het labo van aquafin, en nu dacht ik om toch een beetje in dezelfde lijn te blijven voor men eindwerk, namelijk

KWZI's, of kleinschalige waterzuiveringstations

Voornamelijk met riet dus..

een deel van men eindwerk zou dan inhouden om zelf zo'n "waterzuiveringstation" aan te leggen, Maar omdat ervaring altijd handig is, vroeg ik me af dat iemand dit al heeft geprobeert, ik weet wel wat basisbegingselen, en ben alle informatie aan het opzoeken dat er te vinden is(ja zelf de bibliotheek wordt benut ^^)

Maar ik zit toch nog met een aantal vraagjes, en tips zijn ook altijd welkom.

namelijk:
Kan dit wel worden aangelegd in de winter? en waar kan ik het best
Riet of echt riet (Phragmites australis syn. Phragmites communis) vinden?
(zou ik gewoon langs de kant van een meer een aantal planten kunnen uitsteken, om vervolgens te planten?) of mischien beter naar een tuincentra gaan?

alle hulp is welkom! ;)

Jos_Albatros

Legacy Member
Door zelf wat te zoeken (omdat ik dit zelf ook wel interessant vind),
ben ik op de volgende site gekomen :

http://www.de12ambachten.nl/water.html#anker105720

Zie "Geen bevriezing"

Ik denk niet dat het veel uitmaakt of je riet(zaad) gaat kopen of zelf uit de natuur gaat halen...

Riet groeit namelijk vrij snel, heeft weinig tot geen verzorging nodig en verplant zich vooral door uitlopers

(het hangt er natuurlijk vanaf hoe groot jouw filter moet worden :niceone: )

EagleEye

Legacy Member
man, onsmakelijk die hun toiletoplossingen :/

Nonolet (een toilet die eigenlijk gewoon een grote emmer is)
Het Nonolet (afgeleid van het Latijnse non olet = stinkt niet) werkt volgens het, door Sietz Leeflang ontdekte, zogenaamde afdekprincipe. Elke grote boodschap wordt afgedekt met een paar papieren handdoekjes en wordt met een platte ronde stamper of 'presse papier' aangedrukt. De ontlasting wordt zo tussen papieren laagjes verpakt.
Verse ontlasting stinkt doordat het nog darmbacteriën bevat. Deze bacteriën sterven af en stinken dan ook niet meer, nadat ze in aanraking zijn gekomen met zuurstof.
Zo onstaat een reukloos, hecht pakket van …'papier maché', dat er, wanneer u in het toilet kijkt, neutraal uitziet. U ziet tenslotte slechts grijze vellen papier in de bak liggen. Af en toe een glas water over het papier legen betekent een perfecte afsluiting van het pakket en een extra waarborg tegen vliegen.
ingebouwde urine-tank van 17 liter.
Ik wil niet weten wat er gebeurt als die tank vol is...

en ze hebben ook een kantelbare houten toilet
Eens in de driekwart jaar wordt hij, met behulp van een katrol, een halve slag gedraaid. Aan de achterzijde scheppen we de gecomposteerde massa uit de container (voor een huishouden van vier personen niet meer dan drie tot vier emmers vol) en brengen die naar de composthoop om nog een jaar te laten nacomposteren.

ranzig!

Bontus

Legacy Member
Niet ver van mij thuis ligt zo'n rietveld van Aquafin. (al zeker >5jaar)
De capacititeit van zo'n veld is wel heel klein eh :p

Block

Legacy Member
Hier riet aangeplant in de beek achter onze tuin omdat die hard stonk, met een paar vierkante meter riet aan te planten was de geur wel weg.

Hetgeen riet doet is eigenlijk ook maar het zuurstofgehalte verhogen, je hoort de grond echt slurpen als het net geregend heeft.

Conqie

Legacy Member
zou dat echt in "bakvorm" moeten gemaakt worden btw?, ik was eerder van plan omdat gewoon in de grond te zetten, maar zij maken gebruiken van een soort verhoogde (en waarschijnlijk geisoleerde) containers?

is dat tegen de koude ofzo?

Jos_Albatros

Legacy Member
jep tegen de koude, 't is geïsoleerd voor iets he :p

moest het toch bevriezen dan hebt ge onder die ijslaag nog altijd wel doorstroming peins ik

ik zou da toch wel is in werking willen zien, der staat bij dat ge met 3m³ aan Helofytenfilter genoeg komt voor een woning, m.a.w. die bak filtert ca. 3 drollen per dag en nog een hoop afvalwater, vind ik maar vreemd ze...

bernardo

Legacy Member
Ik heb mijn eindwerk hier overgemaakt en ook helemaal zelf zo een waterzuivering station aangelegt en dan daar proeven opgedaan.
Voeg me toe op msn dan zal ik mijn eindwerk en wat van je vragen beantwoorden. Mijn email is [email protected]

maxdevis

Legacy Member
heb ooit eens in ierland op een soort van bio-boerderij gelogeerd en die zuiverden ook hun water met verschillende riet-bekkens.
Waren trouwens belgen die mensen.

DX2

Legacy Member
Ik denk dat ze die methode met riet bij ons in Bazel in de Barbierbeek ook gebruiken en in de vaart. Mijn pa zit in de Gecoro-raad en zal daar wel meer over weten. Maar ik denk dat ge best eens privépersonen aanspreekt ipv hier.

PineMangoes

Legacy Member
Kzou zeggen mail es naar de ugent, vakgroep microbiologisch onderzoek.

boostah

Legacy Member
kzal u weten wie of wat die 2 rietvelden hier in de buurt heeft gelegd

en mijn pa moet da van de gemeente onderhouden, en tenigste dak u kan zeggen is da da riet in de winter gemaaid moet worden

bernardo

Legacy Member
boostah zei:
kzal u weten wie of wat die 2 rietvelden hier in de buurt heeft gelegd

en mijn pa moet da van de gemeente onderhouden, en tenigste dak u kan zeggen is da da riet in de winter gemaaid moet worden

Het riet moet in de lente gemaaid worden. Omdat het riet in de winter een soort van isolatie vormt zodat het veld niet kan bevriezen.

boostah

Legacy Member
bernardo zei:
Het riet moet in de lente gemaaid worden. Omdat het riet in de winter een soort van isolatie vormt zodat het veld niet kan bevriezen.

zegt da aan de beheerders want blijkbaar moet da ten laatste in februari af

bernardo

Legacy Member
Wat wel belangrijk is: de juiste periode van maaien is in het vroege voorjaar. Voordat de jonge scheuten van de rietplanten weer opkomen, maar ook weer niet zo vroeg dat zware nachtvorst nog kan optreden. In de regel is half maart tot begin april de juiste periode.
Mja swat kweet het niet juist maar dit staat op ne site van mensen die professioneel rietvelden aanleggen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan