Archief - Vuur uit de duivel zijn hand..

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Poppel

Legacy Member
Daarstrax naar toneel gaan kijken: "Marieke van Nijmeghen".. Daar kwam nen acteur op het podium die dan de duivel was en hij haalde iets uit zijn zak waarop vervolgens een vlam uit zijn hand omhoog steeg.. Zeker nen halve meter hoog en redelijk fel.

Kvond dat best indrukwekkend maar ik weet zoals praktisch iedereen hier dat daar iets wetenschappelijks achter zat. Nu wil ik natuurlijk graag weten wat voor chemische stof hij gebruikte..

Buskruit dacht ik al bij na, maar dat ontsteekt slechts wanneer het in contact komt met een vlam. Wat dus hier niet het geval was.
Hij haalde het gewoon uit zijn zak en knipte met zijn vingers, op dezelfde moment steeg de vlam uit zijn hand.

Iemand een idee'tje?


Edit: Bijkomende vraag: Kunde da vrij verkrijgen in de winkel? :D

FroFro

Legacy Member
rode fosfor met nog iets zeker :p kheb da hier onlangs nog geleze op 't forum hoe ge da doe ^^

_DKsissor_

Legacy Member
en ik ging naar een toneelstuk vandaag waar het grootste special effect ne idioot was die zich zielig gedroeg en wat begon te dansen... 2 uur lang saaiheid :(

FroFro

Legacy Member
rammsein zei:
en ik ging naar een toneelstuk vandaag waar het grootste special effect ne idioot was die zich zielig gedroeg en wat begon te dansen... 2 uur lang saaiheid :(

toch ni dien ene da nen autist (of ik weet al nemeer) nadoe in een zolderkamer fzoiet e :o fok da was het saaiste da ik ooit heb gezien :x

Raukaris

Legacy Member
Poppel zei:
Hij haalde het gewoon uit zijn zak en knipte met zijn vingers, op dezelfde moment steeg de vlam uit zijn hand.

Iemand een idee'tje?


Edit: Bijkomende vraag: Kunde da vrij verkrijgen in de winkel? :D

Ik wil dat ook, killer openingsact op fuiven om ff wa aandacht te trekken. :cool:

balbe

Legacy Member
was het zoiets zoals op de film dat je zocht of echt een grote vlam?

wlibaers

Legacy Member
FroFro zei:
https://www.beyondgaming.be/archive/algemene-discussies.3/magic-d.476291

rode fosfor en kaliumchloraat dus :)

Maar als die kaliumchloraat gelijkaardige kakplekken nalaat als kaliumpermanganaat, laat dan maar, daar hebbek geen goei herinnerinen aan, khad precies me mijn vingers in de stront ligge roere -,-

Nee hoor, dat kaliumchloraat maakt geen vlekken, het is gewoon een beetje giftig. Kleine brandwondjes zijn eigenlijk het grootste risico van de techniek, zolang je kleine hoeveelheden gebruikt.

Kaliumpermanganaat is veel reactiever dan het chloraat, en zal als het een beetje vochtig wordt inderdaad snel met allerlei dingen reageren. M'n moeder had eens het idee gekregen m'n spullen "op te ruimen" terwijl haar handen wat nat waren, en trok per ongeluk een zakje kaliumpermanganaat open. Dat was inderdaad een speciaal kleurtje :D

Terug on topic, rode fosfor + kaliumchloraat is mogelijk niet het effect dat hier bedoeld werd. Die twee stoffen ontploffen onmiddellijk als je ze bij elkaar wrijft, en geven geen langdurig zichtbare vlam, hoogstens een vonk, tenzij je een overmaat fosfor gebruikt (maar dan zou je je vingers verbranden).

De gebruikelijke methoden om een relatief langdurende vlam op je handen te krijgen zijn:

- laagkokend organisch solvent. Koolstofdisulfide wordt door sommigen aangeraden, helaas is het ook bijzonder giftig (en kan door de huid pgenomen worden) en geeft het zeer irriterende dampen (zwaveldioxide) bij verbranding.

- Kleine hoeveelheden nitrocellulose onder de vorm van losse plukken genitreerd katoen of dunne blaadjes genitreerd katoen. Geen vergiftigingsrisico als het correct gemaakt is, maar de hitte is wel duidelijk merkbaar. Veiligheid hangt af van de hoeveelheid.

Er zijn natuurlijk meer alledaagse methoden, zoals een kleine gasbrander (als je die kan verbergen voor het publiek).

Poppel

Legacy Member
wlibaers zei:
Nee hoor, dat kaliumchloraat maakt geen vlekken, het is gewoon een beetje giftig. Kleine brandwondjes zijn eigenlijk het grootste risico van de techniek, zolang je kleine hoeveelheden gebruikt.

Kaliumpermanganaat is veel reactiever dan het chloraat, en zal als het een beetje vochtig wordt inderdaad snel met allerlei dingen reageren. M'n moeder had eens het idee gekregen m'n spullen "op te ruimen" terwijl haar handen wat nat waren, en trok per ongeluk een zakje kaliumpermanganaat open. Dat was inderdaad een speciaal kleurtje :D

Terug on topic, rode fosfor + kaliumchloraat is mogelijk niet het effect dat hier bedoeld werd. Die twee stoffen ontploffen onmiddellijk als je ze bij elkaar wrijft, en geven geen langdurig zichtbare vlam, hoogstens een vonk, tenzij je een overmaat fosfor gebruikt (maar dan zou je je vingers verbranden).

De gebruikelijke methoden om een relatief langdurende vlam op je handen te krijgen zijn:

- laagkokend organisch solvent. Koolstofdisulfide wordt door sommigen aangeraden, helaas is het ook bijzonder giftig (en kan door de huid pgenomen worden) en geeft het zeer irriterende dampen (zwaveldioxide) bij verbranding.

- Kleine hoeveelheden nitrocellulose onder de vorm van losse plukken genitreerd katoen of dunne blaadjes genitreerd katoen. Geen vergiftigingsrisico als het correct gemaakt is, maar de hitte is wel duidelijk merkbaar. Veiligheid hangt af van de hoeveelheid.

Er zijn natuurlijk meer alledaagse methoden, zoals een kleine gasbrander (als je die kan verbergen voor het publiek).

Maar het was geen langdurige vlam.. Hooguit een secondje ofzo :)

edit:
FroFro zei:

Twas dus zoiets alleen was de vlam groter (in het filmpje, na één minuut)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan