Archief - Vraag over douane boete

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

annemieke6780

Legacy Member
Even een vraagje: ik heb een hele tijd geleden, eind februari, een gsm besteld op Ebay. Die moest vanuit Hong Kong komen. Na een maand was hij er nog steeds niet en kreeg ik het geld terug gestort van de verkoper. Ik heb mij dan maar gewoon in de winkel een nieuwe gsm gehaald. Case closed. Dacht ik... Vandaag zat er een brief in de bus van de douane. Blijkt dat daar ne gsm voor mij is aangekomen en dat ze dat pakske hebben opengemaakt. Ik zou er invoerrechten op moeten betalen alsook douanekosten en een boete omdat de inhoud van het pakske niet overeen komt met wat de verkoper op de douaneformulieren heeft ingevuld. Ik moet hen nu mijn aankoopfactuur sturen. Die heb ik niet meer omdat ik dacht dat alles gerelgd was na die terugbetaling.

Mijn vragen:
1. kunnen ze mij verantwoordelijk stellen voor wat die verkoper op die papieren heeft ingevuld?
2. kan ik hen gewoon zeggen 'ik betaal niet, hou de gsm maar'? (er staat in de brief dat de gsm pas vrijgegeven wordt als ik alle kosten heb betaald) Ik hoef het toestel echt niet meer aangezien is én mijn geld terug heb, én ondertussen al een gsm heb.

Flipkikker

Legacy Member
Zeg gewoon dat je van nix weet, dat iemand anders dat ws op jouw naam en adres besteld heeft?
En de koper kan hetzelfde doen, zeggen dat hij dat niet verstuurd heeft...

Case closed? :unsure:

bludgeoned

Legacy Member
1) kan jij niets aan doen
2) sla een belletje en leg alles uit aan hen en zeg dat ze hem mogen hebben.
Anders loop je mss het risico dat ze je facturen blijven sturen.

-Helld0g-

Legacy Member
langs ne kant als ge de importkosten betaalt hebde misschien een goeikope gsm als het meezit aangezien ge het geld van de verkoper al teruggehad hebt :p

russian

Legacy Member
Oei en dan is de verkoper ook nog de dupe van heel het verhaal. Erg jammer om te horen. In feite pure oplichting.

Ik denk dat je best eens contact opneemt met de douane zelf gezien je meer gespecialiseerde vraagjes.

annemieke6780

Legacy Member
Ja, ik wilde morgen of maandag zowieso eens bellen (vandaag namen ze al niet meer op en zag de brief pas toen ik terug kwam van het werk). Ook eens om te kijken hoeveel de kosten zijn. Als ze niet al te hoog zijn betaal ik ze en verkoop de gsm. Iemand ne gouden Nokia 7360 ? :D

annemieke6780

Legacy Member
russian zei:
Oei en dan is de verkoper ook nog de dupe van heel het verhaal. Erg jammer om te horen. In feite pure oplichting.

Ik denk dat je best eens contact opneemt met de douane zelf gezien je meer gespecialiseerde vraagjes.

Oplichting door mij of door de douane?
De verkoper zei me dat hij een verzekering op het pakje had genomen en dus de hele som terugkreeg als het verloren ging. Niks aan de hand dus.

annemieke6780

Legacy Member
-Helld0g- zei:
langs ne kant als ge de importkosten betaalt hebde misschien een goeikope gsm als het meezit aangezien ge het geld van de verkoper al teruggehad hebt :p

Probleem is dat het door die boete niet alleen de importkosten zijn maar deze x2 plus 50% van de BTW en nog eens de kosten van de douane als ze met de factuur die ik hen moet sturen een file moeten opmaken.

TiZon

Legacy Member
Vraag totale kosten, als dat minder dan de marktprijs is zou ik ze betalen en doorverkopen... (alhoewel hij minder waard is, nu het pak open is, maar ja)

Anders zeg je gewoon dat je geen pakje verwacht ;)

GhO$T

Legacy Member
Kweet niet als je er zomaar onderuit zal geraken door te zeggen dat je die gsm niet meer moet hebben...

Uiteindelijk is er toch al een overtreding vastgesteld, hoewel je misschien wel kan aanvoeren dat de overtreding niet u fout is natuurlijk, jij hebt dat pakket niet opgestuurd en jij hebt de valse douane verklaring niet ingevuld.

Mja es bellen en hopen dat je een vriendelijk iemand aan de lijn krijgt die u de opties kan uitleggen.
Laat zeker es weten als je meer weet, er zullen er nog wel geïnteresseerd zijn om te weten wat zo'n grapje moet gaan kosten.

annemieke6780

Legacy Member
Heb van daag gebeld en gezegd dat ik geen gsm besteld had in Hong Kong. Dat is maar een halve leugen aangezien ik het geld al van de verkoper terug gekregen had omdat het toestel maar niet aankwam. Technisch gezien was het dus niet meer van mij. De mens aan de andere kant van de lijn zei dat ik mijne brief dan moest terug sturen, vergezeld van een door mij opgestelde brief met daarin de boodschap dat ik geen gsm had besteld en hem dus niet wilde. Ze zouden het toestel dan ergens naar een speciaal depot brengen voor doorverkoop. Die douane toch: ze hopen waarschijnlijk dat mensen hun spullen niet meer willen door de hoge boetes, zodat ze ze dan zelf kunnen doorverkopen :-)

GhO$T

Legacy Member
Lol inderdaad weer mooi verdiend voor hun dan.

Is er dan af en toe een openbare verkoop ofzo van al dat onderschept gerief 'zonder eigenaar'? Vallen waarschijnlijk wel koopjes te doen moest je daarop aanwezig kunnen zijn :).

The Black Mamba

Legacy Member
openbare verkoop van duane is altijd tof om mee te maken ! ge zou verschieten wat die allemaal liggen hebben
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan