Archief - Vlamingen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

mig el pig

Legacy Member
Het klinkt misschien een beetje raar, maar waar komen wij vlamingen(of de term)juist vandaan?

Het waren in onze streken dat de Franken zich het eerst vestigden maar uiteindelijk zouden ze Frankrijk stichten(nuja er een bovenlaag vormen na de kroning van Clovis, want ze spreken nu een romaanse ipv germaanse taal)

Terwijl onze eerste graaf van de Morini kwam(een oud belgische stam in de tijd van cesar(wat moet beteken dat die structuur 4eeuwen romeinse bezetting heeft overleefd)

De vraag is dus eigenlijk, sinds wanneer spreekt men van vlamingen(en wat werd er mee bedoeld)?

Ali_

Legacy Member
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Vlaanderen :

De naam Vlaanderen duikt voor het eerst op in de 9e eeuw wanneer in 862 de uit Laon afkomstige Boudewijn I (bijnaam Boudewijn met de ijzeren arm) de eerste gouwgraaf wordt. Hij is een telg uit de stam Morini van de Oude Belgen, een Gallisch Volk. Hij regeerde als gouwgraaf over het gebied rond de stad Brugge tussen IJzer en Zwin, de Pagus Flandrensis of Vlaamse gouw, dat zich in de volgende eeuwen ontwikkelde tot het belangrijke Graafschap Vlaanderen.

mig el pig

Legacy Member
Heb ik ook gelezen maar waar ze Pagus FLandrensis vandaanhalen begrijp ik toch nog altijd niet.

jorrelemargi

Legacy Member
wikipedia is dan eenmaal niet 100% betrouwbaar. Sla de kronieken er eens op na?

Avondland

Legacy Member
Zal inderdaad rond de 9e-10e eeuw zijn gekomen maar waar het vandaan komt weet ik eerlijk gezegd ook niet.

mig el pig

Legacy Member
ja vroeg het mij vooral af omdat vroeger met de term waal echt een fransprekende vlaming werd bedoeld(dus die van frans-vlaanderen of henehouwen) daarnaast had je dan brabanders en limburgers(en die van luik) en luxemburgers.

Raptyr

Legacy Member
Het is bewezen: Vlamingen zijn Germanen - DS di 24 januari 2006

Vlamingen zijn Germanen, geen Galliërs zoals de Fransen. Dat heeft Gerd Mertens bewezen via genetisch onderzoek. En dat bewijs moet degelijk zijn, want de Universiteit Antwerpen verleende hem een doctoraat voor deze studie. De Artsenkrant bracht het onderzoek in de openbaarheid.

Gewone burgers liggen er zelden van wakker, maar sommige historici breken zich al lang het hoofd over de vraag of we afstammelingen zijn van de Germanen die hier binnenvielen in de eerste eeuwen van onze tijdrekening, dan wel of we afstammen van de Galliërs (Kelten) die toen onze contreien bevolkten en die toen alleen de taal en cultuur van de binnenvallende Germanen overgenomen zouden hebben.

Oud taalkundig, historisch en ruw genetisch onderzoek deed het eerste veronderstellen. Mertens bewijst dit nu met doorgedreven genetisch onderzoek. De ,,genetische afstand'' tussen ons en de Fransen is veel groter dan die tussen ons en de Duitsers.

We zijn dus in ieder geval al van de Germanen afkomstig.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan