Archief - Speculaas

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Phil

Legacy Member
Hallo,

Speculaas kwam hier onlangs ter sprake en m'n vriendin beweerde dat speculaas midden/zuid-Amerikaanse roots had. (Van de Maya's ofzo)

Nu heb ik daar een beetje over liggen opzoeken op het net, maar ik vind er niks fatsoenlijk over.

Heeft er iemand een idee waar speculaas oorspronkelijk vandaan komt?


Groetjes

Phil

Rivers

Legacy Member
Ik vind er ook niks over.. Alleen op Wikipedia staat dat het voornamelijk in België en Nederland gemaakt wordt. Dus ik denk niet dat het van de Maya's komt. Dan zou het er wel bijgestaan hebben.

a242050

Legacy Member
Volgens mij komt dat toch niet van Latijns Amerika hoor, ik denk eerder van België of Nederland. Speculaas hoort bij de sint en die komt alleen in België en Nederland...

bboy_floflo

Legacy Member
Ik weet dat er in échte speculaas normaal kaneel gebruikt wordt, en kaneel lijkt me nu geen kruid dat hier zomaar groeit he. 'k weet niet of ge er iets mee zijt, maar da trekt toch al naar't buitenland dan he...

Zeta Reticula

Legacy Member
Speculaas is wel degelijk iets van deze streken: de wijde Nederlanden zeg maar. En wat die kruiden betreft: appelsienen groeien hier ook niet... Voor de communisten onder jullie: er bestaat zoiets als internationale handel.

Uw vriendin verwart het met chocolade waarschijnlijk. Geef haar een plets en laat haar zweren zich nooit meer te vergissen.

Ga in wijsheid.

Trouwens: kaneel is dat niet afkosmtig van Indonesië? Wie had er daar kolonies? Wij, de Groot Nederlanders!

Edit: Lange leve Wikipedia: "Vanaf 1580 hadden de Portugezen de heerschappij over Ceylon (het latere Sri Lanka), en daarmee het monopolie op de kaneelhandel. Zij legden het eiland een schatting op van 125 ton kaneel per jaar. De koning van Kandy riep vervolgens de hulp in van de Hollanders. Hiermee ging het kaneelmonopolie over in Hollandse handen. In 1765 begon men op Ceylon voor het eerst kaneel te verbouwen op plantages. In 1796 veroverden de Engelsen het eiland. Het monopolie op de kaneelhandel kwam vanaf dat moment in Engelse handen, totdat de Nederlanders er in Indonesië in slaagden om ook daar kaneelplantages aan te leggen. Sindsdien exporteert Indonesië ongeveer 8000 ton kaneel per jaar."

En zie ook artikel speculaas, natuurlijk.

tb-303

Legacy Member
Misschien vergist u vriendin zich mbt tot chocolade?

Ze waren gekent als zoetemuilkes en vooral voor het verwerken van chocolade door hun gerechten...

http://www.foodtimeline.org/foodmaya.html

Kan ook zijn dat speculoos gelinkt word omdat de mayas natuurlijk ook bekend zijn om hun voorliefde voor honing en in vele speculasen word er ook honing verwerkt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan